Canon Eos 1000D

Volvobruden84

Trådstartare
Behöver höra erfarenheter, tips och allt ni vet om Canon Eos 1000D.
Funderar nämligen på att skaffa en sån :)
Kollade först på Nikon D40/D60 men tror det får bli Canon iaf när man har råd att köpa den :)

Så in med erfarenheter :)

Kör canon powershot A570Is idag. Och vill byta upp mig till system :)

Sv: Canon Eos 1000D

Funderar också på en sån :D:D eller en Nikon d40 ... kan inte betsämma mig xd

Har också samma "problem" som er. Har startat en tråd om det och tittat runt lite på recensioner m.m och nu har jag nog bestämt mig för en 1000D. :)

Har varit och testat den och enligt mig är det en trevlig kamera, hittar rätt fokus snabbt och jag gillar menysystemet. Den viktigaste informationen (bländare, slutartid osv) presenteras väldigt tydligt på skärmen.

1000D har även inbyggd autofokusmotor (vilket D40 inte har) och detta påverkade mitt val ganska mycket då jag gärna vill köpa nya objektiv utan att det ska behöva kosta mer än nödvändigt. 1000D har lagom många autofokuspunkter (7st) och lagom antal megapixlar för mig som ofta beskär mina bilder. Enda nackdelen jag kunde hitta på 1000D var att den inte har någon spotmätning. Har även hört många säga att det är en "budgetkamera" eller "nybörjarkamera" men det antar jag att D40 också är eftersom de är så lika. :D

Senast ändrad av en moderator:

det har den inte alls det, canon slutade med focusmotor i kamerahuset redan 94, det är nikon som är efter när det gäller det.

däremot så är det en stor nackdel för nikon iom att du blir väldigt begränsad i vilka objektiv du kan köpa begagnat.

Spotmätning är när du mäter ljuset i bilden på bara en punkt, i motsats till utsnitt, centrumvägd eller genomsnitt.
extremt användbart.

Har lekt med en 1000D igår och idag hos kompisen vi firade nyår hos.
Mkt trevlig kamera som ger mkt bra kort.

Så för min del blir det nog en sån iaf.

:)

det har den inte alls det, canon slutade med focusmotor i kamerahuset redan 94, det är nikon som är efter när det gäller det.

Nu blir jag förvirrad? :p

Edit: Nu är jag inte förvirrad längre. :D Men det är ju ingen nackdel att 1000D inte har det då, eftersom alla canonanpassade objektiv som är tillverkade efter än 94 har autofokusmotor? Många nikonobjektiv saknar ju autofokusmotor däremot..

Senast ändrad av en moderator:

precis.

läste någonstanns att det enda 50mm 1.4 objektivet som funakde på d60/d40(x) var sigmas 50mm 1.4, iofs är det ingen nackdel då det är ett groteskt bra objektiv, men på ett så litet hus är det ungefär lika tungt som kamerahuset.

(eller ja har hört rykten om något nytt 50mm 1.4G från nikon som skulle vara likvärdigt, inte så insatt dock)

Tack för att du sa det! Kollade upp det och det finns ett nikon 50mm/1,4 som kostar 3000. Om man ska ha ett likadant fast med autofokusmotor kostar det en tusenlapp mer... Canons variant kostar ungefär lika mycket som nikons utan fokusmotor.

Nu har jag verkligen bestämt mig för att det får bli en Canon, då ett 50mm/1,4 är bland det första jag tänker införskaffa. Tittade även på teleobjektiven och där var det billigaste nikonobjektivet (med autofokusmotor) över 2000 kr dyrare än canons billigaste (det var samma brännvidd!). Har en känsla av att jag kommer ångra mig när det är dags att köpa nya objektiv om jag köper en d40. :p

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 688
Senast: Ajda
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Rialavargen
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 706
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 815
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka