Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Shenzi

Trådstartare
Jag köpte en såndär Cat It vattenfontän idag, glad i hågen åkte jag hem och monterade den. Men jag måste gjort något galet, för det händer inget :crazy:

Beskrivningen var väl sisådär kan jag tycka (jag har jobbat med att just göra manualer för montering av maskiner :p) och jag tvivlar på att jag fått ihop den rätt.

Hjälp, ni som har en sånhär, är det något speciellt jag måste tänka på?
Ska pumpen vara dränkt i vatten? Måste den stå en stund innan den kommer igång?

Tacksam för lite hjälp :)
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Givetvis ska pumpen vara dränkt i vatten. Hur vet du att den inte fungerar om du inte fyllt på den och försökt? ;)

(Nä, bruksanvisningen suger och det är en sisådär användarvänlig konstruktion. Men katterna gillar den... Oavsett vad som står i bruksanvisningen måste allt tas isär och diskas noga varje vecka, det framgår inte helt tydligt om jag inte minns fel)
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Givetvis ska pumpen vara dränkt i vatten. Hur vet du att den inte fungerar om du inte fyllt på den och försökt? ;)

(Nä, bruksanvisningen suger och det är en sisådär användarvänlig konstruktion. Men katterna gillar den... Oavsett vad som står i bruksanvisningen måste allt tas isär och diskas noga varje vecka, det framgår inte helt tydligt om jag inte minns fel)

Jo, alltså, jag har dränkt pumpen i vatten, för de stog så på beskrivningen..men då var det plötsligt väldigt mycket vatten överallt så jag funderade på om det verkligen skulle vara så..

Hoppas jag satt ihop resten rätt bara :angel:

Får försöka igen..

Och tack för att du sa det där om rengöringen, för det framgår faktiskt inte att det ska ske varje vecka :)
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

en sådan?

cimg3880.jpg
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Exakt en sådan :)

Börjar tro att mitt ex är paj :(
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Har du kollat att "impellerpropellern" snurrar inne i pumpen?

Spola igenom med vatten sen kan du sätta kontakten i väggen, sänka ner pumpen i en skål vatten o se om det sprutar.

Är det ok så långt så placera bottendelen på lämpligt ställe, fäst pumpen med sugpropparna i den lilla fyrkanten, sätt på den gröna pluppen i hålet där sladden går igenom och häll i lagom med vatten i bottendelen. Fyll vattenbehållaren med vatten, var noga med att stänga ventilen innan du sen vänder på den.

Placera vattenbehållaren på bottendelen genom att passa in den största bubblan över den gröna pluppen. Det kan krävas lite trixande och vridande tills du känner att den sitter utan att kunna rickas.

Koppla på strömmen o nu ska det komma upp vatten ur mittenhålet, sätt sen på "blomman" i hålet. Man kan behöva dra runt vattnet med fingrarna på kupolen för att få vattnet att strömma jämt.

Hoppas du får igång den!
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Har du pratat med stället du köpte den ifrån? Det är ju egentligen dom som ska hjälpa dig.. ;)
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

bra förklarat.

till TS: och så ska man se till så att hålet där man fyllde på vatten öppnas då man sätter kupolen på plats, det syns tydligt inne i kuploen då man sätter dit den för ananrs kommer det inge mer vatten och vad jag vet måste pumpen vara dränkt i vatten annars kan det bli överhettad?

Vi hade lite problem då vi köpte våran, att propellern inne i pumpen inte ville gå igång riktigt, men då gjorde vi som monterose och öppnade upp pumpen och hade den under rinnande vatten och fick hjälpa till med fingret så den började snurra. sen har den alltid fungerat sen dess.
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

om inte annat så fota alla vinklar och vrår så ser vi nog om du ahr gjort rätt ;)
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

+ Monterose

Jag har nu provat att låta vatten gå igenom samt haft den i en skål med vatten, men pumpen vill inte gå igång. Hjälpt snurran med fingret också, men icke..Hopplöst fall antar jag :(
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

Garrh, vad irriterande!

Hjälper det om du tar ut snurran o spolar den plus igenom själva pumpen?
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

ja då är det fel på pumpenhelt enkelt, garanti..

Japp, nu är fontänen bytt och den nya fungerade direkt när jag satt i kontakten :)

Kissarna sitter och inspekterar den noga. En av mina katter älskar vatten, så jag vet vart han kommer befinna sig ikväll :p

Monterose:
Jag öppnade pumpen och tog ut snurran också, men det fungerade inte heller..
 
Sv: Cat it vattenfontän, varför funkar den ej?

haha, alla nya katter(hundar och för den delen som kommer hit, egentligen bara hundar som kommer hit :angel:) blir alla lika "rädda?" eller smått chockade då dom dricker och vattnet måste fyllas på och det bubblar, dom bara "vafan var det där??" *kollar ett bra tag * :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 182
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp