Bukefalos 28 år!

Catahoula, heeler, greyhound...

Sv: Catahoula, heeler, greyhound...

Hundarna hålls på lite annat vis där borta egentligen - även om "min hund" kommer hållas på ett mktmkt svenskt sätt.. men apråpå det här med greys och inte utomhus.. De greys som finns där just nu är alla utehundar, året runt. De har sina hundgårdar och sina hundkojor (mkt väl halmade och Lformade för vindens skull, låga i tak och ganska små, så jyckarna får plats men så det inte är en massa kalluft att värma upp för dom) och fri tillgång på mat.

Jag som svensk har ju väldigt svårt för att ha hundarna ute på det sätt de har där över... ni skulle sett min Min första gången! :rofl: Men jag får ju acceptera deras sätt att ha hund - på samma sätt som min pv glatt får acceptera att jag har andra hundhållningssätt med mig i bagaget.

Min andra greyhoundhane var uppväxt ungefär sådär. Dvs i hundgård, men uppvärmd 'bodel'. Han fick inte bli 'innehund' förrän han förtidspensionerades för en skada (och han var superlycklig första julen här, när de snälla människorna ställde in en gran åt honom som han kunde kissa på så han slapp gå ut när det var kallt, hrm..)

Men, det viktiga för mig och det jag skrev är just det att kunna vara med människan ute hela dagarna i både passivitet och aktivitet. Där har greyen en av sina nackdelar för mig. De var ju inga problem ha med ute på ridturer, promenader etc. Oavsett hur kallt det var. Däremot så i passivitet så började de ju frysa - fort. Medan t ex riesen som jag har nu, utan problem kan lägga sig och knoppa i en snödriva när matte pysslar med annat och 'inget händer'.

Sen är ju 'frusenheten' individuell med, eller kanske inte frusenheten, men hur mkt de bryr sig om att de fryser. Men även om de är som små barn med blåa läppar och hackande tänder som 'inte alls fryser och vill gå upp ur vattnet, utan vill bada mer', så tar ju muskler osv en del stryk,f ör att inte tala om hur mkt kalorier de bränner när de fryser.

Min tik lyckades jag glömma ute mer än en natt (lång story), vintertid. Hon överlevde det med utan vidare men, men som sagt, hon fröööös. En annan mer robust hund skulle sluppit frysdelen sas.

Men, jag ville nu ha en hund som kunde vara med i alla lägen och i ur och skur. Och därför jag valde att byta ras. Men en vacker dag blir det absolut greys igen. Men just nu föredrar jag en hund som kan vara med ute, vintertid, i 4 h i sträck och vi bara lallar omkring, utan att frysa.
 
Sv: Catahoula, heeler, greyhound...

:rofl: förlåt att jag skrattar men jag förstår precis vad du menar! (samt skrattar gått åt "kissa på granen"... och får en mkt tydlig mental bild av din tiks uppfodrande ögon när hon fick komma in igen ;))

I passivitet kan även min schäfer börja frysa, men så är "passivitet" något som sällan händer utomhus vintertid eftersom jag själv är så förbaskat frusen av mig så jag springer i hundra nittio knyck om vi ska vara ute ;) (jag är en dåååålig svensk..) Men just passivitet i kyla där är det ju ganska lätt att förstå att de fryser utanför sina små kojor. (Blue den äldste, iofs korning pb/catahoula/grey, lämnar inte sin koja med mindre än att han ska få jaga eller hälsa på familjen. Helst ligger han med huvudet utanför kojan och kikar på världen)

Det kan ju vara ganska extrema temperaturer där över på prärien, så jag är faktiskt förbaskat imponerad över kanadensiska greys som klarar av klimatförändringarna. Mkt varmt sommartid, förbeeeeenat kallt vintertid, men det är ju som pv;n säger; de behöver sina kojor och de Måste få ha sin fria tillgång på foder... sen misstänker jag att just de jagande greysen i området är resultatet av väldigt målmedveten avel på just fysiskt starka och tåliga hundar ungefär som deras hästar. De köper ju häst - och hund - mycket med tanke på var djuret kommer ifrån. Är den inte van vid prärieklimatet så måste ex. en häst fasas in och det tar i snitt 4 vintrar innan den kan hantera klimatet, tror att det någonstans är det samma med hundar. Innan jag träffade de som finns där på gården hade jag bilden av greys som ganska "klena" om än väldigt trevliga...
 
Sv: Catahoula, heeler, greyhound...

Jag fick gå in på Wikipedia för att se vad catan var för en hund!;)

Cattle dogs finns en del i Sverige men de har aldrig slagit igenom. Bruksfolk föredrar mer förarveka hundtyper, som BC respektive schäfer/belgare. Andra, mer svårjobbade brukshundar som riesen och dobermann har ju också fått stå tillbaka. Vallning är jag inte så hemma på, men BC har ju från början avlats och sålts som ren vallhund här i Sverige. Och de vallar ju allt, en Cattle dog kan vara alldeles för tuff på får.

Själv var jag lite inne på en CD för ett antal år sen när jag funderade på en efterträdare till min schäfer, men hur det nu var blev det en isländsk fårhund. Mycket för att jag insåg att jag inte skulle komma att träna så mycket som en CD behöver. Samt att jag ska ha en mjuk hund!:idea:
 
Sv: Catahoula, heeler, greyhound...

hehe jag gillar catas (vilket nog framgått vid det här laget... :angel:) men det skulle vara lögn å påstå att de är passande som soffpotatisar.. ;)

Jo, cattle dogs är ju just boskapshundar, alltså.. mamma mu och tjuren ferdinand (som är Allt annat än sockersöta.. våran svenska Rosa är rena rama knähunden i jämförelse med de där mer eller mindre vilda köttdjuren i Nordamerika.. jag vill ha Svensksäker boskap!! ;)) de ska ju vara vassare än just en BC som är avlad för får, och achäfer för den delen med.. iofs... det enda jag sett vallas av schäfer i sverige är barn :angel:

hehe jag ska erkänna att oavsett om det blir en cata, en heeler eller en greyhound är jag Förbaskat lycklig över att jag har pojkvännen med sin vana som uppbackning... "lite" skillnad mellan en schäfer och en cata :rofl:
 
Sv: Catahoula, heeler, greyhound...

Lite OT, men min schäfertik träffade en flock gäss som hon samlade ihop och drev fram och tillbaka hur proffsigt som helst. Så anlagen finns där. Ska tillägga att gässen var invallade, annars hade hon inte fått hållas.
 
Sv: Catahoula, heeler, greyhound...

haha jo... hunden som vallade barn (tillbaka till mamman) ..var min schäfer. Har hört rätt mkt om schäfrar som vallat hästar (inte önskvärt i dessa fall dock) så jodå, nog finns vallet kvar i dom :)
 

Liknande trådar

U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 297
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp