Cavalettibommar?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Önska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 827
Ö

Önska

Hur långt ska det vara mellan cavalettibommarna (i de olika gångarterna) för en maxad d-ponny? Han har ganska dåligt med muskler, så jag och mamma tänkte börja med att klättra mycket och trava och galoppera lite över bommar. :rofl:

Sv: Cavalettibommar?

Det är olika, pröva dig fram.. Men jag tror jag brukar ha lite mindre än 1 meter mellan i trav för min maxade C-ponny. Fast jag är inte så bra på sånt men i galopp är det rätt så långt, över 1 meter iaf.

På storhäst är det iaf Skritt 80 cm, Trav 130cm, galopp 3m.
Så det är väl o minska dom måtten lite .:)

Jag brukar ha ca 1.10 till den maxade d-ponnyn som jag rider. Det funkar bra om jag inte vill att han ska länga på sig, då brukar jag länga ungefär 10-15cm.

Så mellan 1.10 och 1.25 borde nog passa!
/Linnea

Om du vill jobba upp musklerna lite extra så lägg bommarna på ena långsidan och lägg dom vid 3 olika ställen ex:
Uppe vid C (vet att detta är kortsidan men du förstår nog vad jag menar?) :angel: Lägger du 5st bommar med lite extra långt imellan (typ 110-120)

i mitten lägger du 5st bommar som du har upphöjda med ett avstånd på ca 1m imellan varje bom.

Och nere vid A så har du 5st bommar med kort avstånd ca 70-80cm mellan varje bom.

Då får hästen jobba med att både korta sig och länga sig, super bra för ryttaren oxo eftersom man du måste öva takt & tempo :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 324
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka