Sv: Cavalettisadlarna
Jag har pratat med flera personer, som vet en hel del om sadlar och hästar, och alla säger att det inte är en bra sadel, både att det inte är ren ull i stoppningen, stoppningen är för hård och kanalen är för smal. Nu vet inte jag hur din häst ser ut, men jag har en haflinger med helt rak och rund rygg utan manke. Jag vet precis hur det är när alla sadlarna bara snurrar, glider fram och tillbaka och allt! Jag har säkert provat 45 olika sadlar av 30 olika märken!
För att jag var grymt desperat efter ett tag så kollade jag också in dom sadlar på Hästlagret, men efter att ha pratat med en person som jobbar där så gick det upp för mig hur dåliga dom här sadlarna egentligen är. Vet inte heller i vilken prisklass du har letat sadel innan, men jag har kollat alla från 1 000-25 000 och bara 2 märken har passat (Globus och Albion) och jag vet inte heller om du har bett en utbildad sadelutprovare kolla sadeln på din häst, men om du inte har det så rekommenderar jag att du gör det. För du kanske tror att din häst trivs med den, men den kan vara för smal i bommen, klämma nånstans eller vad som helst (utan att du märker det på din häst. alla hästar visar inte att dom är missnöjda med sadeln). Det är ju din häst som den ska passa, så ta kontakt med en sadelutprovare/equiterpeut så kan dom titta på den.