Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

I den internationella organisationen för arbetande border collie, samt Norges NKK, går det mönstra in min ras också, efter arbetsprov. Sverige tvärvägrar. Ska bli så SKÖÖÖÖNT att flytta härifrån!

Så jag har känt att det alltid borde va, lite som man gör på lapsk vallhund. Vet inte varför SKK är så emot det? Kan NKK så vad hindrar SKK?
 
Så jag har känt att det alltid borde va, lite som man gör på lapsk vallhund. Vet inte varför SKK är så emot det? Kan NKK så vad hindrar SKK?
Rasklubbarna kan sätta sig emot inmönstring.
När en vän till mig skulle ta hit två salukis från Iran som då inte var FCI-anslutna så krävdes inmönstring. Eftersom ena hunden hade "fel färg" (dvs, han var brindle, något som är "inte önskvärt" enligt rasstandard pga idioter som tror att de är greyhoundkorsningar) och den andra hade brindlefärgade syskon så försökte rasklubben stoppa inmönstring med hänvisning till det, och att vi i Sverige inte hade problem med hög inavelsgrad så att få in nya hundar var onödigt.

Det hela överklagades till vinthundsklubben, som gick på rasklubbens ord. Sedan gick det vidare till SKK, och det var även några erfarna uppfödare som gjorde sitt för att hjälpa till genom att påpeka att man faktiskt kan ha hundar av "ointressanta" linjer också i en ras, man måste inte använda de nya hundarna i avel om man inte vill osv.

SKK kom i alla fall fram till att det aldrig är fel med ökad genetisk variation i stamtavlorna och att en färg är "inte önskvärd" är inte heller ett argument för att stoppa inmönstringen. Så, efter mycket, mycket jobb och trassel fram och tillbaka så fick de i alla fall bli inmönstrade. Absolut inte de första som blir inmönstrade i Sverige och i tex Finland finns det många sådana salukis. Men ändå skulle det tjafsas och trasslas här.

Det var 11år sedan nu, men fortfarande finns det folk i Sverige som är allt ifrån lite skeptiska till starkt(!) emot salukis som ens har nära släktingar från ursprungsländerna. Min unghund tex som har luckor i 5e led pga sånt här ses av vissa som en "hemsk blandras" som i princip borde förbjudas inom SKK :grin: Som tur är så blir det också fler och fler som förstår hur bra det är att kunna mönstra in hundar i rasen, och alla som faktiskt lär känna tex min unghund älskar henne. Men ja, inte ens vi med saluki kan ta för givet att det är friktionsfritt att försöka bredda genetiska avelsbasen. Långt ifrån friktionsfritt.
 
Jag håller med. Jag vet tillomed en uppfödare som tror att hundarna måste vara helt nippriga för att gå bra på agilitybanan. En polare har valp därifrån, stora problem med rädslor, separationsångest och liknande.


MH och BPH är bättre. Egentligen förstår jag inte varför inte alla som håller på med avel testar sina hundar. Man vill väl ha bra avelsresultat liksom.

Jag vill ha hundar jag kan ha med vid agilityplan utan att vilja strypa dem, dessutom behöver jag kunna ha samtliga hundar lösa och på sin plats för att effektivisera träningstiden när jag tränar ensam med dom. För mig är det betydligt viktigare att ha ett friktionsfritt liv än tävlingsresultat men jag ser inte heller att det inverkar negativt att ha hundar som inte är helt hypade en hel tävlingsdag..
 
Jag vill ha hundar jag kan ha med vid agilityplan utan att vilja strypa dem, dessutom behöver jag kunna ha samtliga hundar lösa och på sin plats för att effektivisera träningstiden när jag tränar ensam med dom. För mig är det betydligt viktigare att ha ett friktionsfritt liv än tävlingsresultat men jag ser inte heller att det inverkar negativt att ha hundar som inte är helt hypade en hel tävlingsdag..
Förlåt, jag skulle givetvis varit tydligare. Jag menar inte att de behöver vara nippriga för att gå bra på agilitybanan. Tvärtom så tror jag absolut att en bra on/off knapp underlättar något enormt. Däremot så trodde den uppfödaren att de var tvungna att vara helt nippriga.
 
Vilka raser tror ni blir aktuella? Jag tänker spontant typ cocker och pappis. Av någon anledning dyker dsg också upp i mitt arma huvud.
Knappast raser i plural, utan man väljer nog ut en individ av en lämplig ras. Dessa korsningsprojekt handlar inte om en massa blandrasavel inom ramarna för SKK, utan om noga utvalda avelskombinationer. Det är ett stort projekt för rasklubb/specialklubb och kräver en massa människor som jobbar med detta – valparna kan ju inte säljas och försvinna som sällskapshundar, utan här måste ju samtliga valpar utvärderas för att de bästa ska kunna tas vidare i avel i projektet.
 
Knappast raser i plural, utan man väljer nog ut en individ av en lämplig ras. Dessa korsningsprojekt handlar inte om en massa blandrasavel inom ramarna för SKK, utan om noga utvalda avelskombinationer. Det är ett stort projekt för rasklubb/specialklubb och kräver en massa människor som jobbar med detta – valparna kan ju inte säljas och försvinna som sällskapshundar, utan här måste ju samtliga valpar utvärderas för att de bästa ska kunna tas vidare i avel i projektet.

För att projektet ska göra någon nytta måste det vara mer än en individ som korsas in och gärna flera raser. Eftersom tillbakakorsning sker på avkommorna till inkorsningen blir snart effekten minimal annars.
 
Knappast raser i plural, utan man väljer nog ut en individ av en lämplig ras. Dessa korsningsprojekt handlar inte om en massa blandrasavel inom ramarna för SKK, utan om noga utvalda avelskombinationer. Det är ett stort projekt för rasklubb/specialklubb och kräver en massa människor som jobbar med detta – valparna kan ju inte säljas och försvinna som sällskapshundar, utan här måste ju samtliga valpar utvärderas för att de bästa ska kunna tas vidare i avel i projektet.
Oavsett måste de ju välja en ras bland förhoppningsvis flera kandidater, och det är roligt att spekulera. :)
 
För att projektet ska göra någon nytta måste det vara mer än en individ som korsas in och gärna flera raser. Eftersom tillbakakorsning sker på avkommorna till inkorsningen blir snart effekten minimal annars.
I Finland har det varit på gång sedan 2021. Där klubbades beslutet igenom redan för ett år sedan och man kunde då läsa hur projektet skulle gå till. Väldigt intressant. Hoppas att cavalierklubben i Sverige har bra samarbete
med den finska eftersom de ligger steget före.
 
Knappast raser i plural, utan man väljer nog ut en individ av en lämplig ras. Dessa korsningsprojekt handlar inte om en massa blandrasavel inom ramarna för SKK, utan om noga utvalda avelskombinationer. Det är ett stort projekt för rasklubb/specialklubb och kräver en massa människor som jobbar med detta – valparna kan ju inte säljas och försvinna som sällskapshundar, utan här måste ju samtliga valpar utvärderas för att de bästa ska kunna tas vidare i avel i projektet.

Norsk lundehund använder sig av flera raser och därmed flera individer, behöver inte vara något negativt att göra så.
 
Med tanke på att jag tycker att cavalier är en ras som skulle passa vår familj, men jag vägrar pga nuvarande hälsoläget, så skulle jag kunna tänka mig en valp från projektet.
Skulle vara lite rädd att sjukdomarna slår igenom på just den individen i så fall dock.
 
Knappast raser i plural, utan man väljer nog ut en individ av en lämplig ras. Dessa korsningsprojekt handlar inte om en massa blandrasavel inom ramarna för SKK, utan om noga utvalda avelskombinationer. Det är ett stort projekt för rasklubb/specialklubb och kräver en massa människor som jobbar med detta – valparna kan ju inte säljas och försvinna som sällskapshundar, utan här måste ju samtliga valpar utvärderas för att de bästa ska kunna tas vidare i avel i projektet.

Cavaliersällskapet uttrycker sig ju själva just så? ”De raser som kan vara aktuella…”

Och även om det enbart blir en ras i slutändan så lär ju då flera alternativa raser diskuteras och övervägas.
 
Pappen är ju också en dvärgspaniel, borde inte den ligga för nära cavalieren? Där finns enstaka fall av syringomyeli även hos papillon, jag läste om ett i somras, en unghund som fick avlivas. :(
Och papillonen har väl också andra hälsoproblem? Bl a med tänderna som inte får plats i den pyttelilla munnen?
 
På tal om Cavalier så placerade en visst vid Crufts final när den vann toy-group, en ung hane som redan hade avlat sju kullar redan varav sin första kull vid 10 månader och har endast ögonen kollade. Rasen är verkligen av behov av inkorsning.
 
På tal om Cavalier så placerade en visst vid Crufts final när den vann toy-group, en ung hane som redan hade avlat sju kullar redan varav sin första kull vid 10 månader och har endast ögonen kollade. Rasen är verkligen av behov av inkorsning.
Det hjälper ju inte med inkorsning om inte uppfödarna väljer att avla sunt, det kommer bara få samma slutresultat ändå. :down::down:
Det är en sak om man inser att man har fuckat upp en ras och inser att man får "göra om - göra rätt" men om man fortfarande tycker det där är ok så finns det ju knappt någon vits med att rädda rasen.
/Krass
 
Det hjälper ju inte med inkorsning om inte uppfödarna väljer att avla sunt, det kommer bara få samma slutresultat ändå. :down::down:
Det är en sak om man inser att man har fuckat upp en ras och inser att man får "göra om - göra rätt" men om man fortfarande tycker det där är ok så finns det ju knappt någon vits med att rädda rasen.
/Krass

Nä, grunden till att en rasklubb ska kunna göra inkorsnings/inmönstringsprojekt är ju att idén är grundad och accepterad bland uppfödare och valpköpare. Det måste finnas en tydlig plan för de hundar som föds i "x-registret" (dvs de första generationerna i ett inkorsningsprojekt) så valpköpare vet vad de ger sig in på, i princip alla valpar kommer ju behöva säljas på fodervärdsavtal eftersom ingen vet i förväg vilka hundar som kommer vara lämpliga att gå vidare med i avel, alla hundar i varje kull kommer att behöva utvärderas (speciellt i arbetande raser), det måste finnas andra uppfödare som vill använda generation 1, 2, 3 osv i avel, osv osv. Så massor av jobb och förankring bland medlemmarna behöver göras innan en ansökan görs till SKK om inkorsning eller liknande. Många hojtar att rasklubbarna inte gör nåt men kanske är det så att flera rasklubbar redan jobbar med förankring bland uppfödare osv och sånt syns sällan utåt innan enighet har nåtts bland en tillräcklig andel av uppfödare och valpköpare. :)
 
Och papillonen har väl också andra hälsoproblem? Bl a med tänderna som inte får plats i den pyttelilla munnen?
Va? Det har jag inte hört nånstans. Källa på det?

Pappisars munnar är inte små, de är proportionerliga mot huvudet. Och de har en riktig nos. Ingen tensens till att trycka ihop.
Marsvin och hamstrar har också pyttesmå munnar. De har inte tandproblem av den orsaken. :D

Papillons hälsoproblem är ffa patella och PRA, båda med hälsoprogram.
 
Va? Det har jag inte hört nånstans. Källa på det?

Pappisars munnar är inte små, de är proportionerliga mot huvudet. Och de har en riktig nos. Ingen tensens till att trycka ihop.
Marsvin och hamstrar har också pyttesmå munnar. De har inte tandproblem av den orsaken. :D

Papillons hälsoproblem är ffa patella och PRA, båda med hälsoprogram.
Papillon är en av raserna som är överrepresenterande när det gäller parodontit. Även cavalier.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 441
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp