Cavallo eller petire?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare abbeli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 074
Sv: Cavallo eller petire?

Precis som FT_ryttare skriver så tar du bort det med en fuktig svamp. Jag tycker att de stövlar som blivit smorda med sadeltvål dels tappar lite stabilitet och dels blir de lite mattare.

Jag tror att det är extremt vanligt att man använder sadeltvål för att man har det nära till hands men det är alltså inte det bästa för stövlarna.

Till trådskaparen:
Jag har ett par 14 år gamla Cavallo Weltmeister och nu helt sprillans nya Cavallo Piaff. Tyckte cavallo var skönare än Petrie.
Dragkedja kan man ha på många ställen och jag har min längs med smalbenet.

Bra länk och det står ju att man kan använda läderFETT och skokräm, alltså inte tvål.

pemma skrev:
Jag surfade runt lite och upptäckte att de är betydligt billigare utanför Sveriges gränser...:angel: :smirk:
I Danmark hittade jag dem för motsvarande cirka 3000 SEK och sedan finns de på ganska många ställen i Tyskland etc för 299 EUR, vilket väl blir cirka 2700 kr.

Något att fundera på kanske?! Fast det gäller ju att man vet exakt vad man ska ha!

Ja det gäller att veta! När jag behövde nya så kunde jag köpa ett par helt nya av en person som beställt från Tyskland men beställt fel stl. Dock var det exakt min storlek.:angel:
Så efter att den hnär personen haft dem i garderoben ett halvår sålde h*n dem för halva priset på annons, så glad var jag!

Själv skulle jag inte våga beställa så för ridstövlar måste sitta exakt.
Men jag gjorde ett kap. Det var två år sen och de är lika fina, haft dem året runt, verkligen i ur och skur ibland, bara att putsa upp så är de som nya. Det enda som hänt är att de "satt sig" en aning (där det blir veck på ridstövlar) men inte mycket, utan precis lagom så att de är sköna att gå omkring i. Snygg modell, minns inte namnet, mer åt dressyrmodell i alla fall.

Jag är precis som du, använder heller inget annat än skokräm och för mig är det endast kiwi som gäller. Har haft mina cavallo-stövlar i 12 år och dom är som nya fortfarande. Bara klackat om dom en enda gång och den "nya" klacken är allt annat än sliten.

Själv tycker jag att petrie-stövlarna är allra snyggast men eftersom jag redan har ett par snygga och välvårdade stövlar så känns det inte som att jag vill lägga en massa tusenlappar på nya :smirk: .

Intressant länk! Jag brukar inte använda mig av tvål heller, utan fuktig svamp, och därefter läderfett. Och det borde väl fungera, åtminstone enligt länken! :)

Jag köpte mina första läderridstövlar när jag var 13. Ett par Cavallo som kostade 2735:-. Kommer helt ihåg priset för jag hade sommarjobbat ihop pengarna och köpte dem helt själv!!
Nu är jag 26 men stövlarna är i bra skick fortfarande. Lite slitna vid sömmarna vi hälsenan. (svårt att förklara) Köpte ett par nya för två år sedan men det var bara för att mina vader hade blivit förstora.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 551
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 485
Senast: Kristall10
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 321
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka