CEM test ?

F

Flashjack

Moderator får flytta om jag inte hamnat rätt..
Vart kan jag hitta Test set för CEM test ?..har letat överallt..
det står bara hingst ska vara CEM testad innan avel men inte vart man vänder sig ? veterinären har inte test, det skulle man beställa..
men vart ?? någon ?
 
Sv: CEM test ?

Hittade detta på SVA hemsida

"CEM kan inte särskiljas från infektioner orsakade av andra bakterier vid en klinisk undersökning av könsvägarna. Det är därför nödvändigt att prov tas för bakteriologisk undersökning med frågeställningen CEM vid misstänkta fall. Provtagningen skall utföras av veterinär. Bakterien är svårodlad och kräver speciellt transportmedium. Provtagningsmaterial kan rekvireras från SVA."
http://www.sva.se
 
Sv: CEM test ?

tackar !! då ska jag kolla på SVA ´s hemsida om jag hittar något bra.. ;)
 
Sv: CEM test ?

CEM test kitt kan veterinären beställa hem om du ber dem om det. Det har iallafall våra veterinärer alltid gjort. Det kan ta upp till 1 månad att få svar på det. Jag fick det efter 3 veckor. Det tas på 3 olika ställen runt snoppen.
 
Sv: CEM test ?

Cem test kan man själv beställa hem och sedan skickas en remiss till veterinären som ska ta testarna.
Man tar på semin hingstar 4 cem prov samt ett EVA prov, jag vet inte riktigt vad man tar på hingstar med naturlig betäckning 3 prov kanske!
 
Sv: CEM test ?

Finns att beställa på SLU, det gjorde jag och vet tog sedan proven.
 
Sv: CEM test ?

Finns att beställa på SLU, det gjorde jag och vet tog sedan proven.

precis vad min sa..beställ prov kit så fixar jag resten...å det har jag gjort så nu är det bara att avvakta..
 
Sv: CEM test ?

Jo jag vet att man kan beställa det själv iom att Kicki J fick göra det åt Gribbe men hade han varit hemma så skulle min veterinär gjort rubbet åt mig. Mkt enklare så. 3 prov tas det på welsharna som betäcker naturligt.
 
Sv: CEM test ?

Då är det ändrat helt nyligen i så fall, men det borde väl inte ändras sådana regler under pågående avelssässong?? 3 prover togs på Gribbe i varje fall....
 
Sv: CEM test ?

..det står på ponnyavelsföreningens hemsida "ett CEM prov".. om det är två så är det nog något nytt...vet att semin hingstar ska göra fler...
Och om dom har denna sjukdom ska den behandlas och sedan efter en viss tid göras ett till för att se om den är borta...= 2 st ?

men det lär väl herr veterinär tala om.. han sa inte att jag skulle beställa två så det är nog bara ett som gäller..annars blir jag lite lack..
 
Sv: CEM test ?

har själv skickat in cem test...

men är det någon som vet vad det kostar?...
 
Sv: CEM test ?

Ta det lugnt jag kan förklara! :idea:

Veterinären tar bara ett prov, förut nyttjades såkallade parprov och då skulle man göra ett till efter en månad eller vad det var, men det behövs inte nu, det räcker med en provtagning. Däremot tar han provet med tre olika tussar ifrån tre olika ställen på snoppen, därav den något slarviga benämningen "3 prov"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: CEM test ?

Svarade på en CEM-fråga för inte alls länge sedan, kopierar in en del av svaret:

Vi har gjort det hemma men det är ju ingen större skillnad mot att göra det på klinik. Det är tre olika kolade pinnar (som man får beställa själv, antar att de har på kliniken till dig), prov tas penisskaft, fossa urethralis och urethramynningen.

Hela tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=669362

Gjorde detta senast i slutet av mars i år och det är alltså tre pinnar/prov som tas vid ett tillfälle.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 973
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 226
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 704
Senast: Migo
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp