Cement eller gegga - pest eller kolera i boxhage?

Re: Förlåt att jag missat anledningen till...

Ja, ja, vissa av oss är ju tröga så det förslår. :D Jag uppfattade inte leran som sugande - hade den varit som hemma hos mig (mer lös och blöt) hade det ju inte varit några problem.

Hur som helst kanske gödselplattan är bäst då? Fast jag hade ju sett till att han stod på någon form av strö om det inte är så att den är relativt halkfri - då kan han ju stå på den direkt.

Har du pratat med din hovslagare? Med all respekt för veterinärer så konsulterar jag alltid min hovslagare, eftersom hon tillhör den kompetenta skara som är otroligt duktig på ben.

;) Krocket.

P.S. Mitt sto fick inte heller springa, eftersom hon hade en ihoplappad muskel att läka. Skulle skrittas vid hand 2*5 minuter per dag...Detta struntade hon dock totalt i, och bar sig åt som värsta huliganhästen i sjukhagen. Alltså släppte jag ut henne i stora hagen, och efter bara några korta travsteg ställde hon sig lugnt att beta. Visst gick hon mer än 2*5 minuter, men jag tyckte inte att jag hade något val. Jag kunde ju knappast hålla henne uppbunden i boxen dygnet runt i 6 veckor...

Men, men, alla är olika, och nu pratar vi om en annan typ av skada, som dessutom har funnits där länge hos din bus-häst. Önskar er båda all lycka! :bow:
 
Re: Förlåt att jag missat anledningen till...

Jodå, jag förstår hur du menar. Kallblodsstoet jag hade GICK INTE att ha på boxvila. Efter en dag var hon skogstokig. Hon sprang runt, stressade, sparkade på dörren, kastade sig på väggarna och försökte bryta sig ut. I stor hage däremot så lallade hon lugnt och stilla runt i maklig skritt. La man ut en stor mathög så stod hon i princip limmad vid den. Där var det liksom helt klart det absolut bästa alternativet oavsett skada att släppa ut henne. (Dock fruktade jag en fraktur, då hade det bara varit att ta bort hur bra prognosen än varit). Så det är himla skönt med valacken som vecka ut och vecka in (han har stått som längst tre månader på total boxvila) är snäll, glad och lugn :love:

Förstår missförståndet med lera, innan var det mer upptrampat men inte sugande och då gick han ju ute, men nu är den så den käkar gummistövlar *sucka* Idag är dock dock fruset, så nu är det puckelpist. Men det töar nog på inom någon dag igen.

Gödeslplattan strök jag ju för jag varken ser eller hö om han blir uppspelt när småttingarna springer. Dessutom upptäckte jag igår att avrinningen från ladugårdstaket till viss del hamnar där, så det skulle nog bli ganska mycket bortspolat strö av BÅDE det och regn. Får ha som framtida projekt att fixa ett tak över den =)

Men jag kan meddela att han tycks ha slutat betrakta jordkällaren (eg missvisande namn, men det ÄR en jordkällare så) som en utebox och den går väl an (fast himla taskigt äär det ju att låsa in små hästar på box *s*). Mätt den förresten och den är drygt 3*4 meter.

Jag var och köpte två balar torv imorse. Nytt spån far omkring så mycket, så jag körde in två balar torv istället och trampade till. Så det är inte ren betong, men inte så mycket strö aå att det är mjukt som i en box heller.

Och jag väntar fortfarande på att veterinären ska ringa tillbaka..irriterande att MK snott Ultunas växelhäxa, det gör det hart när omöjligt att få prata med en veterinär..

Min hovslagare har jag inte pratat med, men jag vet att han anser att lera är det värsta underlag som existerar i princip, även när det gäller friska och krya hästar (och jag är beredd att hålla med..)
 
Men med gummimattan. Dom är dyra att köpa själv och nya men har du ingen snäll bonde i närheten som har gummimattor till sina kor och som kanske har över eller som ska köpa hem och du kan få vara med på ett hörn där?? Eller om industrierna byter ut sina gummimattor för att dom inte håller deras mått men dom kan kanske vara väldigt dugliga i ett stall :)
Bara ett rent allmänt tips att ha i åtanke om inte nu så kanske för framtiden.

Jag försökte titta på bilden av din "tortyrkammare" men lyckades inte :(
 
Jag känner inte speciellt många bönder här, men de jag känner har sina kossamuisar på cement + strö. Antagligen för de har ganska 'småskaligt' jordbruk, och det blir inte så himla jobbigt att gå att mocka åt dem varje dag? (Dvs investeringen i gummimattor är för dyr jmf med den lilla tid det sparar och den lilla ströförbrukning de sparar?).

Ingen industri som byter mattor här heller, däremot finns det en i *tänka tänka* Västerås, där jag tänkte köpa från när jag fnulade på att lägga matta i hela stallgången (jag har såphal stallgång, den är polerad) men sen bytte jag ju matta i min transport så den ligger på uppbindningsplatsen i stallgången och resten är det bastmatta. Fast då när man köper från industrin får man ju ett MYCKET trevligare pris än om man köper nya. Dessutom är de från industrin armerade/förstärkta så de håller i all oändlighet. Men har som sagt inga sådana kontakter nu. (Men jag håller alltid utkik efter gummimattor i närheten till bra pris, jag har fortfarande inte lagt ner tanken att ha gummi i hela stallgången (och den är stooor). Men där är priset avgörande eftersom det funkar som det är, dvs jag köper inga nya.

Hade han inte haft broddad PG fram kunde jag ha lagt ut vanliga tunga trasmattor, det kostar ju inte ett smack och dämpar en held el, men broddarna hakar i (har jag märkt på bastmattan i stallgången).

Men det har varit tyst från tortyrkammaren hela dagen, så torven verkar fått godkänt än så länge.

Och jag väntar FORTFARANDE på att vet ska ringa tillbaka.

HÄR kan man se alla bilderna (utifrån) på tortyrkammaren hem.passagen.se/xyplex/ Klicka på NYTT så finns det direktlänk.
 
Usch vilken lera du har :(

Jag skulle definitivt välja det torra, men ack så stumma underlaget, för att skona benen från den sugande leran.

Hoppas att det torkar upp kring dig snart, här hos oss, är det 1 meter snö i hagen just nu, så det finns ingen risk att våra hagar blir leriga än på några månader. Ibland är dte bra med snö.

Lycka till
 
Usch vilken lera du har

Mm, nackdelen med att bo i Uppland =/ Jag brukar dock klara mig, dels då för jag hars tora hagar, sen dränerar det oftast rätt bra så det brukar vara vid grindarna det blir lite kleggigt (typ så det går halvägs upp på hovarna, dvs inget alls att gnälla om eg). Men i år var naturligtvis snösmältningen sjukt snabb, och så regn, regn, regn (och lite blötsnö) ovanpå det. Så nu är det även i de stora hagarna mer än bara vid grinden som är klegg. Och som sagt problemet med att ha boxhage. Lagen om alltings jävlighet?

Vet hade ringt på min mobil som just då tydligen inte hade täckning, vid elva. Jag provade ringa tillbaka vid ett men då var han ju upptagen, så han ringer väl på em. Jag har sagt jag ska parkera vid fasta telefonen från kl 14 (nu är jag ju klar med allt 'utomhusjobb' för dagen). Så får vi höra vad han anser och om jag ska promenera mer etc (och ang PG:t)
 
Sådär, nu har jag fått tag i vet.

Och han sa direkt och spontant att INTE lera, vad som helst men INTE lera. Djup, tung, sugande lera var rena mardrömmen för hasen. I övrigt var det inte alls kinkig med underlaget för den, men just djupt, sugande underlag var absoluta mardrömmen. Och tyckte det var definitivt mycket bättre han stod på box. Jag frågade om underlaget i boxen men det spelade ingen roll om det var hårt och stumt eller mjukare. Bara det inte var tungt (dvs som leran) och sugande.

Jag kunde öka på promenerande lite med om det var 'nödvändigt för att han skulle hålla sig lugn', men det är inte alls fel om han bara går sina 20 minuter ändå. Veterinären uttryckte det som att 'Det ABSOLUT viktigaste är att han INTE brallar eller springer!" Och la till att om han hade varit typen som varit uppspelt vid promenader etc eller i 10*10 metershagen, då hade det blivit boxvila UTAN promenader. Så promenerande är bra men inte 'absolut nödvändigt'. Så vet tyckte att 20 minuter var lagom att fortsätta hålla, men om jag var tvungen att gå mer för han inte skulle bli tossig så fick jag göra det. Och tossig blir han ju inte så jag håller nog kvar på 20 min som vet tyckte.

Så, han får genomlida sina dagar i tortyrkammaren tills det torkar upp =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp