Bukefalos 28 år!

Penny_Lane

Trådstartare
Undrar om det är någon här som äter cerazette och hur ni mår av dom.

Själv äter jag cerazette på grund utav att jag alltid har haft vansinig mensvärk (typ grön i ansiktet och förvriden av smärta i en vecka) och för att jag ville ha ett mer stabilt skydd nu när jag e sambo. Barnmorskan gav mej de tabletterna och förbjöd mej att någonsinn ta riktiga ppiller eftersom jag när jag var på mottagningen hade extremt högt blodtryck. (något som jag totalt testat 8 gånger u nder året och alltid före och efter haft på gränsen till lågt blodtryck)Under hela besöket hörde jag knappt vad hon eller gynekologen sa för det dunkade i huvudet av hjärtslag.

Nu har jag ätit cerazette i lite mer än 4 månader och varit så noga jag kunnat med tabletterna. Försöker ta dem runt 20-21 tiden men ibland har det blivit kl 00 och ibland kl 19. De säger ju att man har 12 timmars "felning" på sej. Till saken hör att jag fortfarande har mens inte regelbundet men den kommer, jag har lika ont som förr fast bara i en dag blöder inte sååå mkt men tillräckligt. Dessutom har jag ständiga huvudvärkar, migräner som inte går att bli av med med vanliga tabletter (typ panodil), jag har blivit allergisk mot läkemedel (tåler numera endast huvudvärkstabletter som har samma verksamma substans som panodil) vilket gör att jag bara kan ta citadon mot svår smärta allt annat får jag lida mej igenom. Jag är kroniskt trött, har betydligt sämre sexlust än förr, jag har svårt att gå ner i vikt (värre än vanligt), jag känner mej mer nedstämd än vanligt. Nu har jag den senaste tiden blivit skitnojjig för att tabletterna inte skall vara säkra. Varför vet jag inte med tanke på att jag klarat mej i alla år på avbrutna samlag.:confused::crazy:

Gå tillbaka till gyn och gå igenom allt detta en gång till känns rätt meningslöst eftersom jag trorligen får samma svar och kanske ett testa en tid till. HJÄLP??!!
 
Sv: Cerazette

Jag åt Cerazette under 5år, mådde skit av dom sista 2 åren. I början fick jag ingen mens alls, sen kom den tillbaka och smärtan för dom andra gångerna också, aldrig haft sån värk förut! Fick mycket mera migrän av dom. Blev jag med barn också trots att jag var väldigt noga med att ta dom då jag var i ett förhållande jag visste inte skulle hålla och med en kille jag inte ville ha som pappa. Så det är min erfarenhet av dom. Slutade med dom för 1 år sen och mår sååå mycket bättre!
 
Sv: Cerazette

INGA p-piller är 100% säkra.

Cerazette ska man vara försiktig med att äta om man har högt blodttryck. detta står uttryckligen i bipacksedeln. en mycket vanlig biverkning är huvudvärk, minskad sexlust och utebliven menstruation.
 
Sv: Cerazette

INGA p-piller är 100% säkra.

Cerazette ska man vara försiktig med att äta om man har högt blodttryck. detta står uttryckligen i bipacksedeln. en mycket vanlig biverkning är huvudvärk, minskad sexlust och utebliven menstruation.

Blev lite fundersam efter att ha läst ditt inlägg, för jag har fått Cerazette utskrivna och de var då väl medvetna om att jag hade högt blodtryck. De skulle vara ok om man hade det. Läste nu på FASS att de ska inte tas om man har högt blodtryck, vilket det inte stod något om för ett år sedan. Har inte högt blodtryck längre, men ligger ändå i riskgruppen för att det ska gå upp igen. Får ringa min BM om råd.
 
Sv: Cerazette

Åt i 3 månader, fick depression som höll i sig över ett halvår... nu har jag kopparspiral och mår mycket mycket bättre! Aldrig hormoner, och särskillt aldrig Cerazette!
 
Sv: Cerazette

*KL*

Jag knaprar Cerazette just nu. Började med dom för 3-4 år sedan efter att ha lidit med vanliga p. Dom har fungerat helt ok på mig, förutom att jag glömde ta dom ganska ofta. Testade att använda p-plåster istället men har fula märken överallt efter dom.. Så jag började med mina gamla dugliga cerazette igen. Det enda jag märker med dom är att jag samlar lite mer vätska än vanligt - går upp några kilo i vikt. Vet att många är missnöjda med dom men inget piller är helt biverkningsfritt..
 
Sv: Cerazette

Hej, Jag har ätit dem, fick skitkasst humör periodvis = enorma hurmörsvängningar och blev totalt rabiat galet arg o superduper deppig :o Dessutom blev jag gravid trotts att jag slaviskt med mobilpåminnelse varje dag ätit dom nästan alltid på precis samma tid varje dag, utan att vara sjuk el annan ex medicinskt påverkan. Hade normal mens, men så är det bara graviditeten ( gravid i v 24 nu) som satt stopp på mensandet, annars har den varit på pricken perfekt pålitlig alltid sen första gången. Så att mensen försvinner på alla som jag läst mycket ang cerazette stämmer inte alls, vet många fler som inte heller fått uppehåll men ändå hjälp med mensvärk osv.

Däremot har jag hört mkt om andra som inte heller funkar med dessa piller men det är ju väldigt individuellt o jag tyckte de funkade skitbra de första 2 åren ca, sen hände något o det blidde galet =P, slutade en period för något år sedan mådde under den tiden helt toppen men inte kopplade jag humöret till pillrena då heller :angel:. Utan började med de igen när jag träffade min nuvarande pv, fast hann inte känna av några humörsvängningar denna gång, så vem vet det kan ju säkert ha med massa annan påverkan i kombo =)

Sen vet jag många som fått mkt problem med acne o fett hår osv, det har jag inte märkt något av sj.

Och ang. grav så är ju inte p/mini-piller 100% säkra i något fall men näst efter avhållsamhet :grin: väldigt säkra ändå och det är trots allt inte spec vanligt att bli med barn om man äter dom som man ska =)
 
Senast ändrad:
Sv: Cerazette

Jag använde dom i ett par år och under tiden var jag djupt deprimerad och hade oregelbunden mens. Men på ett sätt var dom bra för mig för jag blev gravid och det har jag inte lyckats med sen dess, utan skydd.
 
Sv: Cerazette

Blev lite fundersam efter att ha läst ditt inlägg, för jag har fått Cerazette utskrivna och de var då väl medvetna om att jag hade högt blodtryck. De skulle vara ok om man hade det. Läste nu på FASS att de ska inte tas om man har högt blodtryck, vilket det inte stod något om för ett år sedan. Har inte högt blodtryck längre, men ligger ändå i riskgruppen för att det ska gå upp igen. Får ringa min BM om råd.

Har nu pratat med en bm och hon sa att de hade inte fått någon information om att Cerazette inte ska ges till kvinnor med högt blodtryck. Det innehåller inget östrogen och det är anledningen till att vanliga p-piller inte ges till kvinnor med förhöjt blodtryck. När hon läste på Fass, så uppfattade hon det (även jag) att man ska vara lite försiktig om man har högt blodtryck och gå på extra kontroller. Hon skulle höra med läkare om hur de skulle råda/inte råda kvinnor med högt blodtryck att ta Cerazette.

Jag har själv nu ätit Cerazette i ett år och det har fungerat bra tills för två veckor sedan då jag fick mens, har inte haft det innan och slutade amma helt för ca 3 mån sedan. Nu har jag haft mens till och från (mest till) i 2 v. Enlig bm skulle jag avvakta en till två kartor till för att se om det stabiliserar sig. Annars har jag inte haft några problem med pillerna utan tyckt de var bra.
 
Sv: Cerazette

Jag har ätit dem i ca 5 år nu . Har inga som helst problem med dem . Ingen mens alls .Inga biverkningar direkt,har provat andra mini-piller men då blött oavbrutet nästan. Har tidigare haft vanliga p-piller men fick byta pga blodtrycket var i överkant +åldern.
För mig har de bara varit bra.
 
Sv: Cerazette

Jag har varit med om liknande fast jag fick Trionetta mot min vidriga mensvärk. Jag hade också gränsfall till högt blodtryck men fick dem utskrivna ändå. Åt dem i ca 6 år och blev av med mensvärken men fick en massa andra problem ist! Tex. väldigt deprimerad, migrän väldigt ofta, trött osv...
För ca ett halvår sedan bestämde jag mig för att sluta pga att deprisionen höll på att ta över hela mitt liv! :confused:
Var livrädd för att få tillbaka den hemska mensvärken (låg i sängen flera dagar och bara skakade och kräktes) men så blev det faktiskt inte! Tydligen växte mensvärken bort! :bow:
 
Sv: Cerazette

Nu vet jag inte hur gammal du är men jag betvivlar att min mensvärk kommer att växa bort eftersom den har blivit värre ju äldre jag blir (är snart 27). Men jag antar att man får ta sig i kragen och ringa nån barnmorska eller liknande.
 
Sv: Cerazette

Jag äter Cerazette och har nog en hel del biverkningar.
Humöret är sällan på topp, har inget tålamod, svårt att hålla vikten och blöder lite hur som helst.
Funderar starkt på att sluta med dem. Men har inte kommit på nåt vettigt alternativ. Tyvärr vill killen vänta lite med syskon.
 
Sv: Cerazette

Jag fick cerazette på grund av att jag fick högt bltr av andra p-piller. Jag fick vara utan i 3 mån och komma åter för gyn undersökning samt blodtryckskontroll innan jag fick börja med Cerazette.

De funkade i ca 6 mån innan jag fick blödningar som varade i 3 v och så hade jag uppehåll 1 v.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 578
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 295
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp