Certifiering på kontoret

Trissa

Trådstartare
Vi skulle gärna på vårt kontor ha någon slags certifiering eller liknande när det gäller hållbarhet/globala målen/socialt ansvar. Men vi vet inte riktigt hur, kanske finns det redan något framtaget som vi kan haka på istället för att uppfinna hjulet själva? Vi tänker dels på sådant vi handlar, förstås; fika, kontorsmateriel och sådär, men även på tex återvinning, plastbantning och den sortens saker. Kanske en bokashikompost att gräva ner i en pallkrage utanför? Just nu går det mest lite på känn, som att jag väljer närproducerad honung när jag handlar till fikat....
Vad har ni för goda exempel från era jobb?

Vi skulle gärna på vårt kontor ha någon slags certifiering eller liknande när det gäller hållbarhet/globala målen/socialt ansvar. Men vi vet inte riktigt hur, kanske finns det redan något framtaget som vi kan haka på istället för att uppfinna hjulet själva? Vi tänker dels på sådant vi handlar, förstås; fika, kontorsmateriel och sådär, men även på tex återvinning, plastbantning och den sortens saker. Kanske en bokashikompost att gräva ner i en pallkrage utanför? Just nu går det mest lite på känn, som att jag väljer närproducerad honung när jag handlar till fikat....

Kolla på sis.se om ni är ute efter en certifiering. Det finns certifieringar för allt där tror jag :D

Välj en seriös miljömärkning eller liknande. Egenpåhitt sänker bara trovärdigheten om kunderna är pålästa, och kan dessutom vara kontraproduktivt utifrån era syften att "göra rätt".

Instämmer helt. Det man kan göra är ju att ha en beskrivning på hemsidan om hur man vill göra affärer sas för att förtydliga men den får ju mer vikt med tillägget "certifierade enligt xxx-yyy". Det finns ju krav inom vissa företag att man endast köper tjänster som utförs av företag med en viss certifiering.

Välj en seriös miljömärkning eller liknande. Egenpåhitt sänker bara trovärdigheten om kunderna är pålästa, och kan dessutom vara kontraproduktivt utifrån era syften att "göra rätt".
Vi är inte riktigt den sortens kontor, med kunder. Det handlar mer om att vi vill föregå med gott exempel, men det är inget vi kommer att marknadsföra utåt. Det är absolut inte i marknadsföringssyfte vi gör det.

Vi är inte riktigt den sortens kontor, med kunder. Det handlar mer om att vi vill föregå med gott exempel, men det är inget vi kommer att marknadsföra utåt. Det är absolut inte i marknadsföringssyfte vi gör det.

Men ska det enbart användas internt är det ju bara att ta fram något måldokument och kanske ha något seminarium i anslutning till att det presenteras?

Ett mindre kostsamt alternativ än t.ex. ISO-cert eller liknande är att kolla med kommunen. Flera kommuner har någon form av miljödiplomering eller liknande. Kan vara en bra medelväg möjligen.

Men ska det enbart användas internt är det ju bara att ta fram något måldokument och kanske ha något seminarium i anslutning till att det presenteras?
Vi är som sagt ett litet kontor, så det skulle bli väldigt overkill. Som jag skrev i första inlägget så vill vi inte uppfinna hjulet igen, om det är så att det jag efterfrågar redan finns där ute.

Då är det inte en certifiering ni är ute efter, utan en plan för internt hållbarhetsarbete. Jag känner inte till några gratis sådana, men det finns säkert. Alt ta in studenter från miljöutbildningar som brukar göra sådana projekt ffa under masterprogrammen. När jag pluggade gjorde vi flera projekt via miljöbron tex.

Vi är som sagt ett litet kontor, så det skulle bli väldigt overkill. Som jag skrev i första inlägget så vill vi inte uppfinna hjulet igen, om det är så att det jag efterfrågar redan finns där ute.

Ok, då missförstod jag för certifiering är ju ett ganska väl definierat begrepp.

Kan ni ha en workshop där ni diskuterar olika typer av mål (miljö, rättvisa osv) och som sagt tar fram ett måldokument utifrån det? Jag tror inte det egentligen ger så mycket att ta kopia på något utifrån om ni inte ska ha något som är officiellt. Det känns som om ni kommer att hamna närmare syftet med att ta fram det gemensamt :)

Då är det inte en certifiering ni är ute efter, utan en plan för internt hållbarhetsarbete. Jag känner inte till några gratis sådana, men det finns säkert. Alt ta in studenter från miljöutbildningar som brukar göra sådana projekt ffa under masterprogrammen. När jag pluggade gjorde vi flera projekt via miljöbron tex.

Ah, det tänkte jag inte på. Bra idé att ta in studenter :up:

Det vore intressant, som ett studentprojekt! jag ska kolla vad det finns för utbildningar häromkring.

Ah, det tänkte jag inte på. Bra idé att ta in studenter :up:

Det var väldigt roliga projekt att jobba med, och många från miljöutbildningarna kommer ju ut som just miljösamordnare och liknande (och får betalt för just de tjänsterna) något halvår senare.

Ett mindre kontor bör inte vara så komplicerat, och så kan man få råd kring hur man kan jobba med både produktval, teknik och beteende. Annars hade jag gått på förslaget från @SaraMara och hört vad kommunen kan erbjuda.

Det var väldigt roliga projekt att jobba med, och många från miljöutbildningarna kommer ju ut som just miljösamordnare och liknande (och får betalt för just de tjänsterna) något halvår senare.

Ett mindre kontor bör inte vara så komplicerat, och så kan man få råd kring hur man kan jobba med både produktval, teknik och beteende. Annars hade jag gått på förslaget från @SaraMara och hört vad kommunen kan erbjuda.
Miljöbron finns ju här ser jag, och vi kan nog få med ett par andra kontor på båten också. Jättebra tips! :bow:

Jag är fortfarande nyfiken på goda/ovanliga/roliga exempel från andra arbetsplatser på det här temat! :)

Hos oss så jobbar vi ständigt med miljö- och hållbarhetsaspekter. Några få exempel:

- inga egna papperskorgar vid skrivborden utan har sorteringsstationer på varje våningsplan, även för matavfall (och överblivna grönsaker skickas till ett gäng glada hönor)
- ekologiskt kaffe/te/mjölk bl.a
- vi är kranmärkta :D
- noga med att återbruka kontorsmaterial (pärmar, register etc) och framförallt väljer vi så miljösnälla alternativ som möjligt vid inköp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka