Yayis

Trådstartare
Har hört ganska mycket positiva kommentarer angående den här hjälptygel, och undrar om någon kan förklara hur den fungerar mer exakt? Jag har förstått att den inverkar genom att tryck på nacken när hästen höjer huvudet för mycket, men det jag inte förstår är hur bettet inverkar. Eftersom linan är fäst en bit upp på hästens huvud och sedan går ner till bettet, borde inte i så fall bettet åka upp när hästen höjer huvudet? Och ger inte det en bromsande effekt? Jag kanske tänker helt fel så vill gärna höra kommentarer från er som använt den!

Sv: Chambon

Jag rider till och från med chambon på min häst, som annars lätt blir väldigt ofokuserad och helst tittar på fåglarna. Behöver oftast bara rida med den någon dag så förstår han vinken sen. Då behöver jag inte spendera 75 % av passet med att få honom fokuserad på mig, utan han fattar vinken snabbt.

Jag gillar den eftersom den funkar lite som en martingal - när hästen har huvudet sänkt ger den inget tryck eller inverkan. Höjer hästen huvudet blir det tryck i bett och nacke. Det blir alltså inget tvång i exakt vart han ska ha huvudet, bara det att det blir obehagligt att ha huvudet högt. Men det blir ju som du säger, en liten bromsande effekt om de drar mot chambonen då bettet och nackstycket trycks mot varandra. Dock har den funkar superbra på min häst!

Men jag har för mig att man egentligen brukar säga att man longerar med en chambon - och rider med en gouge?

390393_01.jpg

Gouge

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 062
Senast: Lager
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 809
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 241
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till... 2
Svar
21
· Visningar
3 490
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka