Charles Owen John Whitaker hjälm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Belleriet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 7 985
B

Belleriet

Hej jag har några frågor, jag tänkte nämnligen köpa en Charles Owen John Whitaker 2008 hjälm, begagnad skickad till mig utan att prova den eftersom jag vet min hjälmstorlek, i strl 55. Om du har en Charles Owen i strl. 55, hur gammal är du?
Du som har en Charles Owen helt generellt, är det en bra hjälm, bra passform osv?
Det sista jag skulle vilja veta, det viktigtaste nästan, är vad den väger och bredd/höjd/längd. Den som svarar på det är underbar! Tack&hej

Sv: Charles Owen John Whitaker hjälm

Begagnad hjälm? ALDRIG. Det är kanske ditt liv som står på spel, vill du verkligen lita till turen då, att den som haft hjälmen innan dig inte åkt av, tappat den eller på annat sätt försvagat den så den - när du väl behöver dess skyddande egenskaper - inte pallar trycket utan utsätter ditt huvud för smällen?

Stor risk, ingen vinst...

Instämmer.
Köp aldrig begagnad hjälm. Man vet aldrig vad den varit med om.

ja fast den är tydligen helt oanvänd, den ska ha legat kvar i kartongen, om jag får den och skådar den noggrant och det är någon anmärkning skickar jag givetvis tillbaka den. Och jag vet att det finns skador som man inte ser, men jag tror man ser om den är helt oanvänd och har prislapp kvar osv.

jo, om den är helt oanvänd. och alla människor är faktiskt inte ute efter att lura och bedra, även fast man lätt tror det när man köper något begagnat!:)

Jag kan nog tänka mig att om du köper den och sedan vill returna den är nog inte säljaren särskilt med på noterna. Hon/han har ju ingen skyldighet att återbetala något till dig.

Då är den ju inte begagnad. En väldig skillnad.

Tror inte att alla är ute för att luras men det finns mycket okunskap som gör att det kan bli helt galet ibland.

Har haft en Charles Owen men inte whitaker modellen och tyckte väldigt bra om den hjälmen. Åk till en affär och prova. Det är ju bara din åsikt som gäller eftersom folk har olika form på huvudet så är det svårt att uttala sig om passformen. Det kan även skilja sig i storlek mellan märken på hjälmar. Även om man har 55 i ett märke så kan det krävas en 57 i ett annat. Om jag inte minns galet så kan CO:en hjälmarna vara något små i storleken. Har haft ett antal hjälmar i olika märken genom åren och jag tror inte att det varit samma storlek på någon.

Jag har en Charles Owen Wellington Proffesional. Storlek 56, 13 år. Kan dock inte avgöra hur storleken är jämnfört med andra märken... Något små möjligtvis... Åk till en affär och prova :)

okej men tack för att ni varnar mig! man blir lätt köpgirig när man så gärna gärna vill ha något:) jag har för mig att en ny går på 2700 kr och den här går på 1500 + frakt.
Jag hade kanske lite fel, såhär svarar hon på frågorna jag ställde:

Charles Owen - John Whitaker - 2008
Mycket fin svart hjälm (som ny) strl. 55
den har inga skador den ser ut som ny inte heller solblekt,den har legat i en hjälmväska när inte Elin har ridit i den.Hon bytte hjälm inom ett år till en speeder. ja autografen är bak på hjälmen.

vad tycker du?

ja okej, då ska nog inte jag, 15 år, ha en hjälm i strl. 55 som jag har på min nu. ja det är nog bäst att åka och prova innan jag gör något drastiskt som jag har tänkt nu. tack för svaret, behöver fakta och hjälp;)

nej, det har du rätt i. jag ska nog åka och prova i affär innan jag gör något drastiskt. har nämnligen hört att de kan vara små i storlekarna. tack för svaret i alla fall!

okej men tack för att ni varnar mig! man blir lätt köpgirig när man så gärna gärna vill ha något:) jag har för mig att en ny går på 2700 kr och den här går på 1500 + frakt.
Jag hade kanske lite fel, såhär svarar hon på frågorna jag ställde:

Charles Owen - John Whitaker - 2008
Mycket fin svart hjälm (som ny) strl. 55
den har inga skador den ser ut som ny inte heller solblekt,den har legat i en hjälmväska när inte Elin har ridit i den.Hon bytte hjälm inom ett år till en speeder. ja autografen är bak på hjälmen.

vad tycker du?

Då är hjälmen alltså begagnad? Och tjejen har ridit med den vem vet hur många gånger.
Jag skulle aldrig köpa en begagnad hjälm, oavsett märke och hur mycket man sparar i jämförelse med orginalpriset. Om du inte vill betala mer än 1500 så köp en ny hjälm för det priset, det är nog ganska mycket säkrare. :D

nej, det kan ju vara bra lögner för att bara bli av med den. Fast den enda hjälmen jag vill ha är en CO john whitaker. har jag missförstått eller är charles owen john whitaker och wellington classic samma modell?

ja okej, då ska nog inte jag, 15 år, ha en hjälm i strl. 55 som jag har på min nu. ja det är nog bäst att åka och prova innan jag gör något drastiskt som jag har tänkt nu. tack för svaret, behöver fakta och hjälp;)

Fast hjälmstorleken har ju inget med ålder att göra:p Kanske om du jämför en 8-åring med en 22-åring, inte annars. Jag är 21 år och har 55 i min Charles Owen, inget konstigt med det;)

nej såklart, det beror ju på huvudets storlek. men jag utgick från mig själv, jag har ingen vidare koll på hjälmar nu, det var länge sen jag köpte min så jag har inte provat andra. och om charles owen är något små i storlekarna som folk säger kanske det inte är bra att jag köper en samma storlek:)

nej, det kan ju vara bra lögner för att bara bli av med den. Fast den enda hjälmen jag vill ha är en CO john whitaker. har jag missförstått eller är charles owen john whitaker och wellington classic samma modell?

JA det är rätt. Om man kollar på Charles Owens orginal hemsida så finns det ingen modell som heter John Whitaker, och dne som alla verkar kalla det heter Wellington classic.

Snälla köp inte hjälmen därifrån, som andra har sagt man kan aldrig veta vad säljaren har gjort med den, och det finns ingen anledning för henne att låta dig byta tillbaka den om den inte passar, hon har ju ingen skyldighet och har ju fått sina pengar lisom.
Plus som sagt, tänkt säkerhet, om man itne vet 99% att den inte är tappad eller nåt, så ska man inte använda. Dvs. köp nytt från affär.

Också, dom är väldigt snygga (jag vill också ha en) MEN fick INTE bra i säkerhets test, vilket är trist.

Snälla köp inte hjälmen därifrån, som andra har sagt man kan aldrig veta vad säljaren har gjort med den, och det finns ingen anledning för henne att låta dig byta tillbaka den om den inte passar, hon har ju ingen skyldighet och har ju fått sina pengar lisom.

Ni skulle bara veta hur vanligt det är med kunder som tappar hjälmar i butikerna, där hjälmarna sedan paketeras ner i kartongen igen av personalen och inför framtida kunder plockas fram och presenteras som "helt oanvända" :devil:

precis, man vet aldrig säkert om det är tappad i affären heller, men det är ju ännu större risk på en begagnad. Man kan aldrig vara riktigt säker om man inte är med när det tillverkas men vem är det? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: mowglieee
·
Utrustning Har alla hjälmar från Charles Owen samma passform? Har bara provat en modell och den satt bra, men just den tycker jag är så ful...
Svar
13
· Visningar
1 061
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka