Charles Owen John Whitaker hjälm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Belleriet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 7 985
Sv: Charles Owen John Whitaker hjälm

Jag har en Charles Owen modell John Whitaker. Det är inte samma som Wellington Classic.

Du kan lätt mäta ditt huvud. Mät mitt i pannan runt huvudet. Lika många cm som du är är din hjälmstorlek. Har inget alls med ålder att göra. De är dock ganska små små i storlekarna.

Jag skulle aldrig någonsin köpa en begagnad hjälm. JW-modellen är ganska "gammal" och har inte speciellt bra ventilation, min är ganska svettig i alla fall :D

Jag har en Charles Owen modell John Whitaker. Det är inte samma som Wellington Classic.

Det enda som skiljer på de två hjälmarna är rent estetiskt: på JW:n är det John's autograf på nackskyddet och på WC:n är det snörning på samma ställe. I övrigt är det exakt samma hjälm.

Du kan lätt mäta ditt huvud. Mät mitt i pannan runt huvudet. Lika många cm som du är är din hjälmstorlek. Har inget alls med ålder att göra. De är dock ganska små små i storlekarna.

Fast det där verkar inte stämma något vidare? Mitt huvud mäter sisådär en 55cm men jag har 58 i CO-hjälmarna, och storlek 57-58 i andra jag prövat.

okej, är det snörning och autograf på WC:n eller är det snörning istället för autografen?:)

MEN fick INTE bra i säkerhets test, vilket är trist.

Här kan dock inte jag hålla med! Har själv en CO, Wellington Classsic, vilken är den modellen som diskuteras.
Denna hjälm är en utav de säkraste som finns på marknaden i dag. Den är godkänd inte bara i EU utan även hos de flesta utav USAs stora försäkringsbolag. Och de testerna som en hjälm går igenom där är inte nådiga. Dessa hjälmar produceras även i upplagor á 1600 st, och man tar där ut 5 som man testar, och om EN får en minsta skavank så kasseras alla i den "gruppen". Detta görs inte bland andra märker som tex E*rolite, där man testar några få och sen massprodicerar.

Dessa tester gör att CO har några utav världens säkraste hjälmar.
Jag har läst detta i en utab Sveriges stora undersökningstidningar.

För övrigt så tycker jag absolut inte att du ska köpa en begagnad hjälm, man vet aldrig vad den har varit med om. Men kan väl allmän säga att dom är små i storlekarna.

Här kan dock inte jag hålla med! Har själv en CO, Wellington Classsic, vilken är den modellen som diskuteras.
Denna hjälm är en utav de säkraste som finns på marknaden i dag. Den är godkänd inte bara i EU utan även hos de flesta utav USAs stora försäkringsbolag. Och de testerna som en hjälm går igenom där är inte nådiga. Dessa hjälmar produceras även i upplagor á 1600 st, och man tar där ut 5 som man testar, och om EN får en minsta skavank så kasseras alla i den "gruppen". Detta görs inte bland andra märker som tex E*rolite, där man testar några få och sen massprodicerar.

Dessa tester gör att CO har några utav världens säkraste hjälmar.
Jag har läst detta i en utab Sveriges stora undersökningstidningar.

För övrigt så tycker jag absolut inte att du ska köpa en begagnad hjälm, man vet aldrig vad den har varit med om. Men kan väl allmän säga att dom är små i storlekarna.

Tyvärr har du fel, CO hjälmarna klarar sig inte bra i testerna jämfört med tex GPA, har alltid tidigare varit en trogen CO användare i alla år fram till en ordentlig olycka där jag krossade halva ansiktet och min sista CO hjälm gick i graven väldigt blodig :angel:.
Delvis orsaka faktiskt hjälmen mig en del av skadorna även om jag nog kan tacka att jag ändå hade en så pass bra hjälm på huvudet att jag sitter här idag.
I alla fall så när det blev dags att ersätta tävlingshjälmen så kollades varet enda test som fanns att hitta, har man precis genomgått en sådan olycka så inser man liksom än mer att man verkligen har nytta av att verkligen ha en bra hjälm på huvudet. I alla test så slog GPA överlägset CO och då framförallt GPA titan då titaninlägget förstärkte hjälmen markant.
Det blev en sådan jag köpte, dock trivs jag inte alls lika bra i den som i min CO formen passar helt enkelt inte mig lika bra. Så tyvärr hänger den numera mest i sadelkammaren och jag rider med en billig Jacsson hjälm som är jätteskön (men inte så vacker), var kanske inte riktigt det som var meningen men man förtränger snabbt nu när det gått något år sedan olyckan :cool:

Satt faktiskt i dagarna och kikade och blev väldigt sugen på att beställa en ny CO Wellington från england, säkrare än Jacson hjälmen borde den ju i alla fall vara, så kan GPAn fortsätta att vara prydnad i sadelkammaren :p

KL delvis:

Ja ok visst Wellington har inte autograf och har snörning istället ,men dom är i princip samma ju.

När det kommer till tester så refererar jag till ENHAP testningen som gjordes 2006 av The Mark Davis Injured Riders Fund, som är opartisk testning, går att ladda ner från derad hemsida.

CO John Whitaker fick 2* (stjärnor) på kross testet, och storlek medium i hjälmen var den som fick sämst i säkerhet med också bara 2* (max är 5*)(det skiljer sig till min stora förvåning mellan storlekar, jag har pratat med direkt kontakt på Mark Davis fonden om detta, och man kan ringa Rosemay själv om man laddar ner i PDF så står hennes nummer i slutet av testet om man har frågor.)

GPA Speed Air fick 2* på alla tester förutom i storlek small, där fick den bara 1.5*, så det var likvärdig på krossnings test men något sämre som medel.

Dock håller anser jag PAS 105 1998 ett bra test förutom att det inte testar krossning eller i olika storlekar (därav att ENHAP som är oberoende kände att det behövdes!) och generellt så har BSI väldigt bra standard på hjälmarna dom godkänner, men, om man slår ihop alla tester inklusive ENHAP så är inte CO Wellington/JW och GPA speed air dom säkraste, även om dom ändå är väldigt säkra. Det är vad jag menade, inte att dom är kassa hjälmar liksom. Men, det är trist att dom inte fick så bra på ENHAP test tycker jag, speciellt som detta är oberoende testat.

Jag har inköpt en Lamicell Transformer som 'bara' är EN 1384 testad (inte BS EN 1384 vilket jag skulle föredra eftersom då är den testad i England men men, egentligen är det samma sak) och jag anser att denna är 'säker nog', men såklart att jag hellre skulle velat ha en som är testad PAS 105:1998 och av ENHAP, men...pengar pengar och så måste man ju ha en som är skön och passar bra också.
Jag kommer senare köpa en CO Hampton att tävla i, den är precis som Wellington PAS 105 testad men inte ENHAP testad, men i dagens läge är det ju svårt att veta ändå så om dom inte är ENHAP testade går ju itne säga nåt om krossning etc. som görs där.

men då har du inte räknat in frakten?

oj, vad billigt. Men jag vet inte om jag vågar beställa därifrån. Är lite feg för sådant. Har du förslag på någon hemsida där det finns?:)

okej tack, men jag måste nog prova i butik och så, sen får jag se hur jag gör:)

Säljaren kanske skriver att den är oanvänd men det betyder ju inte att det är sant ^^

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: mowglieee
·
Utrustning Har alla hjälmar från Charles Owen samma passform? Har bara provat en modell och den satt bra, men just den tycker jag är så ful...
Svar
13
· Visningar
1 061
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka