Sv: Charles Owen John Whitaker hjälm
KL delvis:
Ja ok visst Wellington har inte autograf och har snörning istället ,men dom är i princip samma ju.
När det kommer till tester så refererar jag till ENHAP testningen som gjordes 2006 av The Mark Davis Injured Riders Fund, som är opartisk testning, går att ladda ner från derad hemsida.
CO John Whitaker fick 2* (stjärnor) på kross testet, och storlek medium i hjälmen var den som fick sämst i säkerhet med också bara 2* (max är 5*)(det skiljer sig till min stora förvåning mellan storlekar, jag har pratat med direkt kontakt på Mark Davis fonden om detta, och man kan ringa Rosemay själv om man laddar ner i PDF så står hennes nummer i slutet av testet om man har frågor.)
GPA Speed Air fick 2* på alla tester förutom i storlek small, där fick den bara 1.5*, så det var likvärdig på krossnings test men något sämre som medel.
Dock håller anser jag PAS 105 1998 ett bra test förutom att det inte testar krossning eller i olika storlekar (därav att ENHAP som är oberoende kände att det behövdes!) och generellt så har BSI väldigt bra standard på hjälmarna dom godkänner, men, om man slår ihop alla tester inklusive ENHAP så är inte CO Wellington/JW och GPA speed air dom säkraste, även om dom ändå är väldigt säkra. Det är vad jag menade, inte att dom är kassa hjälmar liksom. Men, det är trist att dom inte fick så bra på ENHAP test tycker jag, speciellt som detta är oberoende testat.
Jag har inköpt en Lamicell Transformer som 'bara' är EN 1384 testad (inte BS EN 1384 vilket jag skulle föredra eftersom då är den testad i England men men, egentligen är det samma sak) och jag anser att denna är 'säker nog', men såklart att jag hellre skulle velat ha en som är testad PAS 105:1998 och av ENHAP, men...pengar pengar och så måste man ju ha en som är skön och passar bra också.
Jag kommer senare köpa en CO Hampton att tävla i, den är precis som Wellington PAS 105 testad men inte ENHAP testad, men i dagens läge är det ju svårt att veta ändå så om dom inte är ENHAP testade går ju itne säga nåt om krossning etc. som görs där.