Chefredaktören efter VM-haveriet: Tio år med världens bästa landslag – hur kunde vi slarva bort det?

Bukefalos 30 år!

Vi hade gulden, världsettorna, hästarna och profilerna. Ändå minskade tävlandet, ridskolorna fick det tuffare och sponsoreffekten uteblev. Gjorde framgångarna oss också hemmablinda? Nu har guldmuren rasat – och svensk ridsport måste våga ställa alla de obekväma frågorna.

Jag skulle vilja påstå att ett av de stora problemen vi har med återväxt, ridskolor, hästägande, osv är att alla priser har skenat å det orimligaste de senaste åren. Konstigt att det inte nämns mer direkt? Kostnaderna för ridskolorna rusar. De höjer sina priser. Föräldrar har inte råd att betala för ridlektioner vilket naturligtvis gör att ridskolorna går sämre. Att ha häst - även om man har den "hemma" - har blivit enormt mycket dyrare. Det är väldigt mycket mer kännbart i plånboken att betala för bara "basic" (dvs grovfoder, hovslagare och veterinärvård) numera. Om det fortsätter på det viset kommer det snart inte att vara någon som har råd att rida, förutom de allra mest välbärgade. Kanske redan det vi delvis ser?

Jag skulle vilja påstå att ett av de stora problemen vi har med återväxt, ridskolor, hästägande, osv är att alla priser har skenat å det orimligaste de senaste åren. Konstigt att det inte nämns mer direkt? Kostnaderna för ridskolorna rusar. De höjer sina priser. Föräldrar har inte råd att betala för ridlektioner vilket naturligtvis gör att ridskolorna går sämre. Att ha häst - även om man har den "hemma" - har blivit enormt mycket dyrare. Det är väldigt mycket mer kännbart i plånboken att betala för bara "basic" (dvs grovfoder, hovslagare och veterinärvård) numera. Om det fortsätter på det viset kommer det snart inte att vara någon som har råd att rida, förutom de allra mest välbärgade. Kanske redan det vi delvis ser?
Instämmer, har noll verklighetsförankring i artikeln skulle jag säga.

Äh, de stora stjärnorna har pensionerats (iaf från mästerskap). Det är ett generationsskifte. För att hitta nya stjärnor och ersättare till All in, Kina Edward och Indiana så krävs massor med pengar förutom hårt jobb. Ryttarna har vi. Hästarna fattas.

Äh, de stora stjärnorna har pensionerats (iaf från mästerskap). Det är ett generationsskifte. För att hitta nya stjärnor och ersättare till All in, Kina Edward och Indiana så krävs massor med pengar förutom hårt jobb. Ryttarna har vi. Hästarna fattas.
Håller med. Vid VM i Herning hade tre av fyra ekipage dessutom ridit OS året innan så de hade mästerskapsrutin och var väl sammansvetsade som ekipage.

Med tanke på att Cissi troligen kommer vara för gammal till nästa OS kanske det egentligen varit bättre att låta Thomas Ryan och Jezebeau få mästerskapsrutin. Å andra sidan som förutsättningarna i Aachen utvecklade sig kanske det var bra att inte "skrämma" en mindre erfaren häst för framtiden.

Om man tittar på andra länder så har väl de också haft liknande upp och ner? Att ha fyra ryttare i världsklass samtidigt klarar ett flertal länder och numera tillhör Sverige dessa (vilket vi inte gjorde på 80- och 90-talet). Att rätt fyra ryttare dessutom ska ha fyra hästar i världsklass samtidigt handlar om mycket pengar och mycket tur. Det är ju inte så att King Edwards och All Ins växer på träd.

Jag tror knappast att vi slarvat bort någon under de sista tio åren, men framöver så kommer det nog bli kännbart att ridningen allt mer blir en lyxsport redan på ridskolenivå. Min tränare frågade oss igår hur vi hade det med beläggningen på ridskolan, för han hör bara om försämrade siffror på alla ställen han är och tränare.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka