Cheval Liberté?

Marie_K

Trådstartare
Någon som har eller har provat den transporten? Tänker på modell 2004 helt i glasfiber! Tycker den är riktigt snygg att se på men har ingen erfarenhet av den i övrigt. Är den tungdragen, stabil etc?

Har bara hittat den hos återförsäljare och inga annonser från privatpersoner som vill sälja i andra hand. För ny kanske?

Så ni som vet något, berätta gärna!

MVH Marie

Sv: Cheval Liberté?

Jag har en dock ej helt i glasfiber. Jag älskar min rara transport :love:
Den är lätt att dra och stabil. Nått mer du vill veta?

Jag har en Cheval Liberté 2002XL så den är alltså inte helt i glasfiber men jag tror inte att vikter och mått skiljer sig mellan dem??

Jag tycker att jag fick en bra transport för ett billigt pris. Dock tycker jag att utrymmet för hästen är lite kort och att det blir lite trångt när sadelkammaren kommer in i transporten men det beror ju på hur stor häst man har...

Jag tycker att det är en funktionell transport men det har varit lite småfel på den men det är ju som sagt en billighetsvariant. Jag tror inte att den är sämre en andra billiga transporter.

En billig transport med dålig rymd. I de vanliga modellerna (ej XL) har de snålat på kvalité på t ex axlar, vilket innebär att man har väldigt liten lastkapacitet i förhållande till andra, normalkvalitétsvagnar.

Vi valde bort den direkt, när vi kunde direktjämföra mellan andra vagnar på plats.

liten lastkapacitet? har för mig att jag kan typa min till två ton och den väger 780. Känns som drygt 1200 inte är så dåligt ändå :crazy:

Kolla igen, vi fick beskedet att det bara var XL som gick att få i vettig vikt. Just p g a att bl a axlarna var (under-)dimensionerade för lägre vikter...

Jag kör inte transport men mams har sagt att axlarna får [är testade/typade] dra mer än de 2000 som står. Ska dock kika på det dock.

Hej Det största felet med cheval är deras limmade gummimatta,
den är så tunn att brodden går igenom och limmet lossnar.
Har sett ett bur som var i från -05 och där var det stora bulor på gummimattan.
MVH

Jag har den 2004, 06á och är hel nöjd, ja valde dock till bättre
axlar och glasfiberlucka bak.

Du får mycket för pengarna och man jämför med de likvädiga säljarna som tex christ.

Jag hade en 2005 XL.
En transport med fler fel än den får man leta efter.
Börja med att tomvikten skulle vara 990 kg. På papper sen blev det 1040kg. Hur lastar man en sådan? Jo, måste typa upp till 1900 kg fast bilen "bara" får dra 1850 kg. Alltså alltid vara tvungen att hålla koll att man inte lastar max. Sen regnade det in i den rejält. Hästarna hade fotbad och takdropp vid blött väder. Glasfiberluckorna bak flög upp av sig själva. Ända tills de fick komma från Polen och fixa allt jag inte var nöjd med.
Det värsta med glasfiber är att den sprack i lacken vilket gör att fukt kommer under och det är inget man kan göra något åt....
Golvet blir buckligt och släpper även om man inte kör med broddar. Jag har alltid ett tjockt lager spån men mattan bullade sig efter första transporten med en mycket snäll häst som stod still. Aldrig mer limmade mattor!
Så för min del kommer jag aldrig mer att köpa glasfiber och inte heller någon "billig" vagn för detta blev bra mycket dyrare än en Umeå tex.
Jag vet dock flera som har CL vagnar och anser att detta är fel som man får ta när det ändå är billigt. Men jag resonerar inte så.
en trasig matta försvagar golvet sprickor i lacken försvagar väggarna så det är inte något jag rekomenderar att köpa om du inte vill ha mer problem.
Lycka till!

Hej Det största felet med cheval är deras limmade gummimatta,
den är så tunn att brodden går igenom och limmet lossnar.
Har sett ett bur som var i från -05 och där var det stora bulor på gummimattan.
MVH

skulle inte ens tänka att köra med brodd i transport oansvarigt tycker jag

Broddar du då på innan urlastning ifall det är ren isgata?!

Jag har hört rätt mkt skit om dom transporterna, men jag har även varit och tittat på dom skälv. När allt kommer omkring så med, sadelkammare, vinterdäck, mellanvägg m.m så blev den inte så himla billig som man tror sen tycker jag att den såg ranglig och så ut med. Nu är jag SUPER nöjd ägare av en B*j !

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 087
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har en Cheval Liberté 1,5- hästars i aluminium med glasfiberfront och tak. Den är supersmidig och ligger bra på vägen, och på vägen...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: ako
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 032
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka