Cheval-Nått att ha??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Korpilompolo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 613
K

Korpilompolo

Vad tycker ni Chevalägare om era transporter?? Är bra sugen på en sån då man verkar få mycket för pengarna..

Ut med språket, berätta allt :)

Sv: Cheval-Nått att ha??

Äger ingen, men har klämt och känt på några stycken. Rent krasst så är det så att man får vad man betalar för.
Fråga dig hur Cheval kan samma pris på sina extrautrustade transporter som andra märken har på sina standardtransporter. Någonstans har de ju sparat in för att kunna producera så billigt...

Jo men precis.. Så därför undrar jag vad de som äger Cheval-släp har att säga om saken :laugh: De om nån borde ju veta kan tyckas.. Men viverkar inte ha några Cheval-ägare här.

Jag har ett cheval släp modellen heter 2004 och det är 2007 års modell.

Jag är väldigt nöjd med den. Det har varit lite småproblem med handtagen. Jag bor på slätten där det blåser ordentligt och vid två tillfällen så har dörren blåst upp med en kraftig smäll och oturligt har handtaget då träffat stödbenet, så handtaget gick av. Första gången hade jag bara haft transporten ett halvår så jag fick ett nytt handtag på garantin. Sist det hände var i vintras så då lämnade jag in den på reparation och fick det ordnat till ett rimligt pris. Jag bytte då även stödhjulet som krånglat lite. Men det var mitt fel för jag råkade köra någon meter utan att hissa upp hjulet :angel:

Jag köpte med gjuten krubba invändigt och tycker det är kanon, jag kör en del unghästar som ska lära sig åka transport för första gången och det är väldigt smidigt att kunna ge dem lite mat inne. Sen är den ljus och luftig, jag upplever den som rymlig och gott om plats trots att min ena häst är 174 hög och av rejäl modell. Sadelkammaren är lite trång, två sadel hängare men väldigt knöligt att få in två sadlar. Men efter att ha kört med sadlar i bagaget i alla år så tycker jag ändå det är kanon att få plats med en sadel, och lite andra hästgrejer i sadelkammaren.

Mellanväggen är väldigt lätt att själv lyfta ut (om man ex ska hämta hö eller köra andra grejer i transporten).

Låter ju inte helt tokigt :) Så länge inte väggarna rasar och golvet pryds av stora hål så känns det lovande ;)

Visst man får det man betalar för, det sticker jag inte under stol med, jag köpte mig ett 1,5 hästars standardutrustat släp, då jag ville ha en boggie som jag kunde dra utan att behöva vara nervös för vikten OCH som jag inte ruinerade mig på fullkomligt. Än så länge är jag nöjd med den, den ligger bra efter bilen, jag får lasta 800kg på mitt b-kort, hästen har klivit in och står utan problem.

Det jag ffa saknar är panikutlösning på bommarna fram (inte för att jag någonsin behövde använda dem på mitt gamla släp under de 10 år jag hade det), samt fronturlastning.

Sen återstår det att se om det här släpet är i samma skick som min star trailer var när jag sålde den efter 10 år... Som sagt så får man ju vad man betalar för...

Jo det hade varit intressant att veta varför de valt bort det- Men så mycket erfarnehet av släpet kanske de inte har ändå :)

Jag tycker också att priset på deras släp är bra. Hoppas att de är ngt att ha med. De hinner bli lite slitnare innan min 3åring behöver nytt ;) Ang de svindyra släparna så ser de inte heller så roliga ut efter 5-6 år... Så jag vet inte ja...

Har valt bort Ch. Mellan väggen är lättvikt presening. Klent matreal i tranporten. Folieplast kädda träskivor, plastfolien skadas lätt. Bakluckan/lämmen som dörr är tung att öppna o stänga. Blåser lätt i väg och då går bakljuset sönder om man har otur. Eller blåser på hästen man lastar. Det är inte så bra. Mellan väggen svår att ta ur själv man behöver var två stycken. Men Pullmax systemet är underbart när man drar.

Tycker att det är dålig kvalite och man får vad man betalar för. Men skall du inte köra så mycket och vill ha ett ett nytt släp för lite pengar så kan det var ett alternativ.

Senast ändrad:

Det beror ju snarare på hur man sköter släpet än vilket fabrikat det är.

Jag hade ett av de billigare svensktillverkade släpen i 8 år (köpt fabriksnytt), och när jag sålde det efter 8 år var det fortfarande i så gott som nyskick (även enl tillverkaren). Detta trots att det hade använts flitigt under dessa år, till allt! (förutom transportering av hästar i alla åldrar så hade det använts som flyttransport, att köra får, ved, virke, transporter till tippen, spån, hö, halm, hösilage, tegel, betongplattor osv osv)

Har nu ett 6 år gammalt släp (av dyrare märke) som rullat åtskilliga tusen mil (tidigare ägare var landslagsryttare, jag köpte släpet i höstas/vintras), och även det är i så gott som "mint condition".

Jag har ett cheval släp, som jag är mkt nöjd med. Modellen heter 2000 om jag inte är helt fel ute och är årsmodell 2010. Mitt första egna släp och jagtycker det är mkt bättre än de "kvalitetssläp" jag tidigare har lånat/vart i kontakt med.
Det är ljust och luftigt, min kraftiga häst får plats utan problem, jag älskar den kombinerade rampen/dörren då min ena e bakskygg, har inte haft problem med dörrar som låst upp. håller dock med Sassiball om att sade kammaren är i minsta laget, men krubborna är ju bara för bra.
Ligger stadigt och fint efter bilen.
Mina hästar åker mkt lugnt och fint i den.

Sen är det precis som boccia säger, det beror alldeles på hur man sköter grejerna.

Har oxå ett chevalsläp. 06- jag köpte den ny, modell 2002 med sadelkammare.
Lätthanterligt ljust och lyxigt med sadelkammare :)
Gillar oxå skarp krubborna men av den anledningen att hästen som står på den sidan kan inte få för sig att komma under bommen eller över. Bra just med mindre ponnier.
Tycker att den kombinerade rampen är perfekt för man kan lasta med palltruck.
Helt enkelt är jag jättenöjd

Jag har ett CL 2002 XL, inköpt nytt 2009.

Vi är jättenöjda. Släpet fungerar bra, är ljust och fint och rullar bra efter bilen. Hästarna åker bra, går villigt in i det.

Tycker att det är en prisvärd vagn. Men det är klart att man får komma ihåg att det är en budgetvagn, och att den inte kan jämföras med ex BOJ för 150 000 kr. Men för vårt behov räcker den mer än väl.

Vi har varit på både kortare och längre resor utan problem. Vi kör normalt minst en gång i veckan.

Det enda är väl att vi köpt en gummimatta till golvet utöver. Detta för att skydda den gjutna gummimattan i släpet, vore inte roligt om den skrapades sönder av brodd på vintern. Det var också rekommendationen från leverantören.

Så vi är jättenöjda - en prisvärd budgetvagn.

Norrland

Kl

Min stallkamrat har ett och jag tycker det är ett bra släp. Ljust och trevligt, hästarna gillar det. Det negativa jag kan säga är att efter bara tio användningar så är väggarna skeva så det är svårt att stänga bakluckan, man måste putta väggen samtidigt som man stänger.

Tycker att den kombinerade rampen är perfekt för man kan lasta med palltruck.

Detta var en av de fördelar jag snabbt föll för. Ett av kriterierna för att skaffa transport är att sambon ska kunna ha lika mycket nytta av den som jag. (och han är flitig besökare på byggvaruhandlar just nu ;) )

Klart att man vill ha en Boy, vem vill inte det? Men vi har inga 160000 att köpa kärra för och jag är inte så sugen på ett släp från tidig stenålder. Tycker att Cheval verkar vara hyggligt och är självklart medveten om att den inte kan jämföras med en dyr transport. Men bara den fungerar till vad vi ska ha den och rullar framåt och hästarna trivs så känns det bra för den summan. Sen att jag har en sambo som renoverar släp i arbetet ser jag inte som nån nackdel då han snabbt kan fixa om nått skulle strula ;)

kollade på dom på gbh. blev mycket besviken över vad jag såg. små trånga och ostabila var mitt intryck. det enda jag gillade var rampen. men sån ramp finns det på fler andra transporter. känner några som har haft cheval och dom har bytt eller ska byta. jag köpte en thule i stället.

Och varför har de bytt eller ska byta?

Vet inte om du menar i mitt in lägg? Men jag har skrivit att bak lämmen blåst upp. Det blåser och man öppnar lämmen dom dörr och den blåser är de mycket tungt att hålla i den stora dörren. Den blåste i väg för människan som skulle hålla i dörren orkade inte hålla imot i blåsten och vips var bakljuset sönder. Vinden tog tag i dörren när dörren var öppnad.

Naturligtvis beror det på skötsel. Ett släp som står inomhus är ju finare än ett utomhussläp... Men jag tycker det är tråkigt att de blir så sjaskiga när de står ute...
Inuti är de ofta i nyskick :)

Sen förstår ju jag också att har man en häst som lever jävel i släpet så blir det skador- små el stora beror ju på...
Såg en häst slakta ett glasfibersläp en gång på tävling- mindre kul att inte kunna ta sig hem med sitt släp *crazy*

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 379
Senast: Elise4321
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka