Galapago

Trådstartare
När måste hästen vara chippad? Får man tävla lokal utan? Måste man ha hästlicens för lokal? Om man chippar, finns det någon slags karenstid innan man får tävla?

Sv: Chip??

nej, hästen måste inte vara chipad för att tävla på ngn nivå alls i dressyr.
nej, du behöver inte ha hästlicens för att tävla lokalt. from. regionalt uppåt måste du lösa en häst licens. läs på www.ridsport.se om

Man gör det för ev id kontroll, vem som äger hästen, vem hästen är mm. Somliga raserföreningar kräver det vi registering.

Bara ponnys behöver vara chpismärkta vid tävling. enl TR

alla föl födda 2006 och senare måste vara chippade inom halvblodsvärlden.

Vid all nyregistrering from 1/1 2006 krävs chipmärkning, gäller även äldre hästar är de som är födda 2006. :)

Senast ändrad:

Jag har för mig att alla ponnyer måste vara chipmärkta, men inte storhästar. Spelar ingen roll när de är födda, de ska helt enkelt vara det för att förenkla tex. identifiering.

Om mina hästar blir stulna är jag jäkligt glad över chippet iaf.

Jag tror inte att det är nån karens på själva chipningen om du ska tävla. Däremot har jag för mig att veterinären avråder ridning.

Man chipmärker hästen eller ponnyn för att kunna identifiera den. Den förklaring jag fått till chipmärkningstvånget på tävlingsponnyer är att det fuskas med mätintyg bl.a.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt... 2
Svar
39
· Visningar
1 449
Senast: Bison
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka