Chockad - min häst sparkade av benet på dotterns häst

Milene

Trådstartare
Därute i snön ligger han nu, vackra fina halvblodet, dotterns ögonsten, som hon älskat så högt 💔💔💔💔💔
Och inne i stallet står min surpuppa som sparkat av hans ben på två ställen. Jag som alltid varit så glad i henne, hästen i mitt liv....

Just nu känns det som jag inte vill se åt henne igen.

Hur kommer man nånsin över nåt sånt här och kan gå vidare och ha roligt med sin häst igen???

Chockad
 
Vilken fruktansvärd chock!

Jag förstår att dina känslor är oerhört kluvna just nu, det är mycket att reda i. Man lägger skuld på sig själv eller på någon annan eller hästen, beroende på omständigheterna. Om några dagar när kaoset inombords börjat lägga sig till rätta kommer du sannolikt kunna se det som hände från ett lite klarade perspektiv. Var det en ren olycka brukar man landa i att hästar trots allt är kraftfulla och oberäkneliga djur där saker kan hända utan att det är någons fel och utan att man hade kunnat göra något.

Lider verkligen med dig!
 
Så fruktansvärt! :cry: :heart

Angående att komma över det och har roligt med sin häst igen så tror jag att man måste se dem som de djur de är. De är hästar, inte människor. De är stora och kraftfulla djur. Olyckor händer även mellan vänner tyvärr. Det finns ingen ondska där.
 
Så hemskt när sådant händer... :( En av våra hästar sparkade av benet på en hagkompis tidigare i år och det tog ett tag innan jag var som vanligt med båda hästarna. Jag var arg och ledsen och visste samtidigt att jag kunde inte vara arg på hästarna för det var egentligen inte deras fel (Jag är fortfarande inte säker på vem av dem det var.) Olyckor som att en spark landar så fel händer så lätt och det kan gå så fort. Det är kraftfulla djur och jag tror inte hästar har onda avsikter på samma vis som människor.

Ge dig själv lite tid att vara ledsen. Allt kommer att ordna sig och du kommer att kunna ha roligt och känna glädje med din häst igen.
 
Vi är fortfarande i full chock här.
Fattar inte hur det kunde bli så dumt.
En liten islandshäst, inte tycker man att hon ska ha sån kraft i sina sparkar mot de stora hästarna…
Två tvärfrakturer, jag fattar inte 💔

Kommer alltid att tänka på det i framtiden. Kanske lika bra att hon får ett nytt hem 💔
 
Vi är fortfarande i full chock här.
Fattar inte hur det kunde bli så dumt.
En liten islandshäst, inte tycker man att hon ska ha sån kraft i sina sparkar mot de stora hästarna…
Två tvärfrakturer, jag fattar inte 💔

Kommer alltid att tänka på det i framtiden. Kanske lika bra att hon får ett nytt hem 💔

Såg ni det hända? Det kan ju finnas en miljon anledningar till vad som hände.

Ta det lugnt nu! Sälj inte henne nu när ni fortfarande är i den akuta fasen om det är så att ni trivts bra med henne innan.
 
Vi är fortfarande i full chock här.
Fattar inte hur det kunde bli så dumt.
En liten islandshäst, inte tycker man att hon ska ha sån kraft i sina sparkar mot de stora hästarna…
Två tvärfrakturer, jag fattar inte 💔

Kommer alltid att tänka på det i framtiden. Kanske lika bra att hon får ett nytt hem 💔
Det kommer att ta tid innan chocken lagt sig. Handla inte i affekt, gör man det brukar man ångra sig efteråt.

Sparkar kan träffa så oerhört illa, och så lite skiljer vilken effekt de får. Lider med er och hoppas att ni kan stötta varandra :heart
 
Min ungponny som där och då mest var sällskap orsakade mitt högst älskade fullblods död med en spark. En olycklig spark som under lek träffade fel.

Jag var bitter där och då men det är djur och de rår inte för det. Och ungponny blev högst älskad ridponny åt mig.

Så. Andas, sörj och låt det ta tid. Och kom ihåg att hästar är flockdjur, och olyckor kan alltid ske.
 
Så oerhört tragiskt att mista sin fina häst! Beklagar sorgen.

Vill bara inflika att om ni inte såg henne sparka, så är det inte alls säkert att det var en spark.
Som veterinär händer det då och då tyvärr att jag åker ut till hästar med frakturer.
Vissa går ensamma i sin hage och bryter sig ändå, en såg ägaren hur den galopperade, halkade till, och så var ett framben helt av.
Det finns alltså fler olyckor som kan orsaka en fraktur.
Men såklart kan olyckan vara framme när två hästar beter sig som hästar gör, en markering från stoet som tar fel. Det är inte hästens fel, det är inte ägarens fel. Det är en olycka. :heart
 
Usch vad jag lider med er ❤️
Min förra häst bröt ju benet i höstas och fick avlivas på plats. Han gick ensam i en järnhage och något fick honom att spränga den. Tyvärr får vi aldrig veta vad som exakt hände då ingen såg själva händelseförloppet. Såhär ett halvår senare är det fortfarande rätt jobbigt och jag tänker mkt på det.
 
Tack alla, för er medkänsla! ❤️😢

Fattar bara inte hur en liten islandshäst kan orsaka sån skada på nån annan 😔

Idag blev han hämtad, fina stora lilla hästen 💔

Det hänger som et blött grått täcke över hela gården, det är ingen som är sig lik här. Isisen, som brukar skrapa och krafsa vid utsläpp, bara står still och tittar. Och storhästens hagkompis har sprungit och letat och ropat 😭💔

Usch, det är nu man undrar om det är värt det, att ha djur 😢😭💔
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 824
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp