Choklad i Sthlm?

Red_Chili

Trådstartare
Nu funderar jag för mycket igen på sådant jag inte kan något om :D

Min mor ska få en "provsmakningslåda" med choklad i julklapp, ingen färdig, utan jag köper själv olika spännande, passande chokladsorter (och kanske annat godis också) och lägger i en låda som hon får sedan. Nu funderar jag på att åka in till stan för att kolla runt i godisaffärer och liknande i jakt på något lite extra gott, spännande eller intressant. Är det inte svindyrt så är det såklart en fördel eftersom jag tänkt köpa många olika sorter, samtidigt som jag vet att bra choklad kostar :cautious:

Finns det någon godisaffär/chokladaffär som är lite extra värd ett besök? Något annat jag bör ha med i lådan kanske för att göra den lite roligare?

Min mor ska få en "provsmakningslåda" med choklad i julklapp, ingen färdig, utan jag köper själv olika spännande, passande chokladsorter (och kanske annat godis också) och lägger i en låda som hon får sedan. Nu funderar jag på att åka in till stan för att kolla runt i godisaffärer och liknande i jakt på något lite extra gott, spännande eller intressant. Är det inte svindyrt så är det såklart en fördel eftersom jag tänkt köpa många olika sorter, samtidigt som jag vet att bra choklad kostar :cautious:

Finns det någon godisaffär/chokladaffär som är lite extra värd ett besök? Något annat jag bör ha med i lådan kanske för att göra den lite roligare?

Kanske NK konfektyr?

NK Konfektyr :love: Jag älskar deras saffranspraliner men även deras andra praliner med julsmaker.

För en provning rekommenderar jag att köpa små carréer i olika varianter. Det är inte billigt men heller inte dyrt, det behövs inte jättemånga för en ordentlig provsmakning. Märken att titta efter är Cluizel och Amedei. Personligen tycker jag Valrhona är lite tråkigt men många gillar det märket. En bubblare är Åkesson, den svenska äppelfamiljen som också har en kakaoplantage. Deras choklad var riktigt bra.

Senast ändrad:
@Red_Chili: NK Konfektyr och Saluhall är fantastiska. Jag önskar verkligen att jag vågade åka ner innan jul men jag törs inte riktigt sätta mig på ett tåg i dagens läge. Saffranspraliner har varit en jultradition sedan jag pluggade i Uppsala :laugh:

Karla Frukt vid Karlaplan. Min salig far köpte alltid utsökta praliner där som de hade gjort själva.

Chokladfabriken gör underbart goda praliner, har flera butiker i innerstan, bland annat vid Klarabergsviadukten och på Renstiernas gata på söder.

Karla Frukt vid Karlaplan. Min salig far köpte alltid utsökta praliner där som de hade gjort själva.

Chokladfabriken gör underbart goda praliner, har flera butiker i innerstan, bland annat vid Klarabergsviadukten och på Renstiernas gata på söder.
@Red_Chili Chokladfabriken finns även på Regeringsgatan 58, vilket ju är nära NK :) . Håller med om att de har riktigt goda praliner.

Ejes. Mest för att det är väldigt trevligt.

Vill du även kasta in några kolor så återkommer jag till min favorit Pärlans konfektyr, finns också chokladöverdragna i julsmaker. :love: Har tyvärr inte besökt butiken men hört att den ska också vara trivsam, står på to-do-listan nästa Stockholmsbesök.

Den är riktigt mysig kan intygas! Och kolorna är mums, speciellt den med halvssalt 🤤🤤🤤

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 087
Senast: lilsan
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 237
Senast: Raderad medlem 147980
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
2 066
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 002
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II