Chokladbrun dressyrsadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fälttävlansnörd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 222
Sv: Chokladbrun dressyrsadel!

Har själv föresten haft en brun dressyrsadel. :)

En Olympic Jessica, den finns också med på sadelsidan dock är ju bilden på sadeln svart där. Men du kan ju läsa om den där. Men jag lägger in ett par bilder på min förra sadel.

Tyvärr växte hästen ur den, hon musklade ur sig den rätt snabbt.
Det var vår första sadel, hon var väll ca 3½-4 år när jag skaffade den, hade den cirkus ett halvår. Känner på mig att nudvarande sadeln tyvärr inte heller kommer va i min ägo spec. länge..

th_dressadel.jpg

th_sadel6.jpg

Den var åtminstone bekväm att rida i. Kvalitén är förstås inte den allra bästa men det var en helt okej sadel i sin prisklass tycker jag. Den går att hitta för under 10 000:- ny, beg. för runt 5-6000:- och då i mkt bra skick.

Jag köpte min beg. för 5400:- exkl. tillbehör, hade den ett halvår och sålde för 5600:- inkl. tillbehör (matchande jacsons bruna stigläder med nylonkärna perfekt samt att jag skickade med ett par källquists stigbyglar, mina sprenger ville jag givetvis behålla själv!)
Så det jämnade ut sig och gick väll i princip plus minus noll s.a.s..

Haha, aldrig i livet att jag betalar så mkt för en sadel.

:) haha okej, allt är upp till var och en. Jag resonerar så att jag hellre lägger ner mycket pengar på en sadel som ligger tokbra för då slipper jag betala ryggbehandling till hästen sen :smirk:

Tss, det finns sadlar för hälften som ligger jättebra.

Ärligt... shit the same.
Passar sadeln på hästen så är det perfekt,
passar den mej också är det lyx.

fälttävlansnörd skrev:
passar den mej också är det lyx.

Men klart sadeln måste passa dig också! Sitter inte du bra i sadeln, dvs får du inte en bra sits i sadeln så är sadeln indirekt inte bra för hästen.

Fö. så tycker jag HdR är en helt okej sadel för det priset, lite i samma klass som tex. hubertus, inte allra bästa kvalitén i läder och arbete, men helt okej. Se upp för måndagsex. bara! En sak till är att jag tyckte att HdR upplevdes som väldigt stor i sätet, för att vara 17".

Hej!
Jag har en brun Röösli, den passar iaf på min häst som har hög smal manke. Jag älskar den sadeln, verkar vara den enda som passar min pålle!Rekommenderas varmt!

Senast ändrad:

inte när man har smort den några gånger :angel: okej, jag ger mej, den är nog lite mer åt det röda hållet...:p men jag älskar den ändå:love:

jojo, missförstå mej inte nu bara :P
menade inte att jag köper en sadel som jag sitter helt åt helvete i...
bara att, äsch jag vet inte. jag tar tillbaka det där :angel: .

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 077
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
615
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka