Chromecast - sämsta köpet på länge!

Finns det olika sorters chromecast? Vår är en rund liten puck som sitter i ett hdmi-uttag (tror jag) i tvn. När vi inte tittar på något så visar den lite random bilder. Vi använder telefonen och castar typ Netflix, Disney, youtube. Inget med reklam.
Allt fungerar nästan felfritt, kan hänga sig nån enstaka gång så man får dra ur den några sekunder.
Vi har inga betalstreamingtjänster, jag kan öht inte casta youtube från min telefon (eftersom jag inte använder appen utan kör via Brave browser), och det strular varenda gång vi försöker casta från PC.
 
Ingen aning, jag har den andra varianten som jag enbart castar med iom att jag redan har en smarttv med appar. Köpte min enbart för att Samsung inte har en twitchapp.
Jag hittar inte ens info om att det går att köpa chromecast utan Google TV nu? :(

Vi ville ju inte ha "smart-TV", bara trådlös förbindelse mellan dator/TV.
 
@Migo Men om den ser ut som denna då är det ju bara att scrolla ner?
Du har ju raden med dina appar (dessa kan du ändra ordning på) och under de har iaf jag sådant jag nyss jag sett.

Vi har plex via Chromecasten utan problem så tror inte det är den i sig, om det inte är ngt måndagsexemplar.
Men vi vill inte använda några appar, vi vill casta från dator/telefon till TVn, och det går inte. Bilden lämnar inte hemskärmen, eller så blir det en blå castingsymbol men utan att något laddar.

Och jag tycker det är oerhört frustrerande att betala 500 spänn för en pryl för att sen behöva scrolla förbi rader med reklam för att nu se det innehåll jag valt att använda...
 
@Migo synd inte bo nära, kunde skänkt min gamla chromecast, den var sådan som du menade, bara länk mellan dator/TV.
Jag är gamer och datornörd men fattade inte ens att det inte var det jag köpte. TVn är ju redan "smart" (aka full av reklam och streamingtjänster vi är ointresserade av).
 
Har du installerat apparna du vill ha på själva tv:n?
Du kan installera exempelvis Plex och svtplay från den där hemskärmen. Du måste även ställa in wifi därifrån om du inte gjort det.
Jag brukar aldrig casta från mobil eller dator till den, även om det skall gå.
Jag har inga problem när jag använder emby som tar en film från min dators hårddisk, tror jag har testat med Plex också och även det har fungerat.
 
@Migo Är inte gamer, men håller med lite väl mycket reklam och streamingstjänster man inte använder. Tror max 5st appar (streamingstjänster) jag använder, resten har jag inte ids radera 😅

Hoppas det löser sig.
 
Har en gammal Chromecast på övervåningen, enda strulet där är om nätet krånglar. Annars går det bra att casta från telefoner, paddor osv.
Har i och för sig aldrig försökt casta från dator.

På nedervåningen har vi en tv med inbyggd Chromecast, då ser det ungefär ut som på bilden (dvs reklam).
I och med att vi har streamingtjänster så brukar jag bara klicka på de ikonerna för att öppna det jag vill se. Struntar följaktligen i reklamen.
Castar även från telefonen till tv:n i nedervåningen ibland — inga problem.

Jag undrar om TS problem kan ligga i att det inte finns en koppling mellan "sändare" och Chromecast?
Dvs har ni t.ex laddat ner Google Home eller liknande för att skapa en koppling mellan Chromecast och vad ni nu vill casta från?
Eller ligger båda på samma nätverk, så sändare hittar casten utan problem?
 
Har du installerat apparna du vill ha på själva tv:n?
Du kan installera exempelvis Plex och svtplay från den där hemskärmen. Du måste även ställa in wifi därifrån om du inte gjort det.
Jag brukar aldrig casta från mobil eller dator till den, även om det skall gå.
Jag har inga problem när jag använder emby som tar en film från min dators hårddisk, tror jag har testat med Plex också och även det har fungerat.
Vi vill inte använda den som en smart TV. Vi vill bara kunna casta från dator. Och ja, som sagt i trådstarten så är det noga ordnat så den är på rätt nätverk mm.
 
Har en gammal Chromecast på övervåningen, enda strulet där är om nätet krånglar. Annars går det bra att casta från telefoner, paddor osv.
Har i och för sig aldrig försökt casta från dator.

På nedervåningen har vi en tv med inbyggd Chromecast, då ser det ungefär ut som på bilden (dvs reklam).
I och med att vi har streamingtjänster så brukar jag bara klicka på de ikonerna för att öppna det jag vill se. Struntar följaktligen i reklamen.
Castar även från telefonen till tv:n i nedervåningen ibland — inga problem.

Jag undrar om TS problem kan ligga i att det inte finns en koppling mellan "sändare" och Chromecast?
Dvs har ni t.ex laddat ner Google Home eller liknande för att skapa en koppling mellan Chromecast och vad ni nu vill casta från?
Eller ligger båda på samma nätverk, så sändare hittar casten utan problem?
Sändarna hittar CC, men materialet spelas oftast inte upp, spelas upp med osynkat ljud/laggande bild osv.

Som sagt. Idag började vi titta, pausade en stund mitt i och sen gick det inte att starta igen. Bara hemskärmen och ibland den blå castingloggan som kom fram, aldrig själva mediafilen (som sändande dator glatt meddelade spelades upp på chromecasten).

Jag kan koppla ihop telefonen med CC via google home-appen, men då speglar TVn min mobilskärm, inte castar media. Dvs om robotlarmet går på jobbet så min telefon larmar, avbryts filmen.
 
Väldigt skumt. Nu när vi har Elon Musk Starlink internet via satellit så köpte jag en chromecast för AU$21 (typ 150 spänn) på ebay då vår tv inte är en smart-tv.

Fungerar klockrent! Kastar från våra mobiler för att se filmer och youtube-dokumentärer. Kan även se vissa program från SVT-appen (som är tillåtna utomlands)
 
Väldigt skumt. Nu när vi har Elon Musk Starlink internet via satellit så köpte jag en chromecast för AU$21 (typ 150 spänn) på ebay då vår tv inte är en smart-tv.

Fungerar klockrent! Kastar från våra mobiler för att se filmer och youtube-dokumentärer. Kan även se vissa program från SVT-appen (som är tillåtna utomlands)
Ja, det verkar som att det är Google TV som ställer till det för oss. Antar att jag får göra nån form av jailbreak på den nya dyra tekniska prylen för att den ska göra sitt jobb istället för att marknadsföra Netflix 🤢
 
Sändarna hittar CC, men materialet spelas oftast inte upp, spelas upp med osynkat ljud/laggande bild osv.

Som sagt. Idag började vi titta, pausade en stund mitt i och sen gick det inte att starta igen. Bara hemskärmen och ibland den blå castingloggan som kom fram, aldrig själva mediafilen (som sändande dator glatt meddelade spelades upp på chromecasten).

Jag kan koppla ihop telefonen med CC via google home-appen, men då speglar TVn min mobilskärm, inte castar media. Dvs om robotlarmet går på jobbet så min telefon larmar, avbryts filmen.
Jag vet att du har haj på datorer så det här hjälper kanske inte.

Det som laggar för mig är ViaPlay för den streamar direkt, medan andra streamingtjänster verkar använda sig av någon form av minne (jag kommer inte på hur jag ska förklara det - men de flesta verkar ladda upp lite mer än det man tittar på så om det blir en fördröjning så märks det inte).

Jag streamar uteslutande för telefonen (just för att jag aldrig får ihop ljudet från datorn med chromecast) och jag kan då välja en "streaming ikon" i den appen jag använder på telefonen istället för att öppna den med Google home appen. Det borde gå att göra även om du använder en webbläsare istället för YT t.ex.
 
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut och vilken typ av tv ni har. Jag har dock även kopplat en dator direkt till en av hdmi-ingångarna på tv:n och kan köra kodi eller emby med tv:n som skärm.

Många tv-apparater fungerar även med att koppla in en hårddisk via usb och om filmerna är i rätt format finns det oftast en inbyggd app som klarar att visa dem.
Kanske det kan vara problemet att filmerna har ett format som tv:n eller snarare CC inte riktigt klarar. Men om det är problem att casta spotify eller liknande också är det väl mer troligt att det är problem med nätverket på något sätt.

Jag testade precis att casta från emby på mobilen till tv:n och för mig fungerade det utmärkt.
 
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut och vilken typ av tv ni har. Jag har dock även kopplat en dator direkt till en av hdmi-ingångarna på tv:n och kan köra kodi eller emby med tv:n som skärm.

Många tv-apparater fungerar även med att koppla in en hårddisk via usb och om filmerna är i rätt format finns det oftast en inbyggd app som klarar att visa dem.
Kanske det kan vara problemet att filmerna har ett format som tv:n eller snarare CC inte riktigt klarar. Men om det är problem att casta spotify eller liknande också är det väl mer troligt att det är problem med nätverket på något sätt.

Jag testade precis att casta från emby på mobilen till tv:n och för mig fungerade det utmärkt.
Ja, via hdmi-sladd har jag kört PC-TV i 15 år. CC köptes in för att slippa krångla med sladd i nya huset.

Men en videofil som spelas upp bra och efter en kortare paus inte längre visas, så handlar det ju uppenbarligen inte om ett dåligt filformat.
 
Jag vet att du har haj på datorer så det här hjälper kanske inte.

Det som laggar för mig är ViaPlay för den streamar direkt, medan andra streamingtjänster verkar använda sig av någon form av minne (jag kommer inte på hur jag ska förklara det - men de flesta verkar ladda upp lite mer än det man tittar på så om det blir en fördröjning så märks det inte).

Jag streamar uteslutande för telefonen (just för att jag aldrig får ihop ljudet från datorn med chromecast) och jag kan då välja en "streaming ikon" i den appen jag använder på telefonen istället för att öppna den med Google home appen. Det borde gå att göra även om du använder en webbläsare istället för YT t.ex.
Det är så vi har castat de gånger det fungerar, men även idag när det plötsligt inte funkar halvvägs in i filmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp