Cliff Barnsby..

bapro

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av Cliff Barnsby sadlar - bra & dåliga.
Funderar på att köpa en hoppsadel som jag provat, som tro det eller ej låg riktigt bra efter ryggen på båda mina hästar...
Det är vid bom, men den ligger ändå aningens högt över manken på ena pållen. Funderar på om man behöver ännu vidare bom. Detta är en 4:a (vid bom) och ingen av mina hästar behöver i andra märken vidare, men dessa kanske är smalare???
Nån som vet? :idea: :confused:
Tyckte också att den var aningens smal i kanalen särskilt om man jämför med appaloosan jag hade innan...
Hur stor nackdel är det att den är smalare?
Hjälp en velig människa... :D

MVH

Sv: Cliff Barnsby..

Jag har en Cliff Barnsby Raven (flatback) som jag är jättenöjd med. Jag har också vid bom (4). Den har tyvärr blivit lite väl vid (har inte ridit så mycket i vinter så hästen har väl tappat muskler), så nu använder jag en fårskinnspadd under för att sadeln inte ska hamna för nära manken. Min sadel är inte för smal i kanalen. Den är 3 fingrar bred på det smalaste stället (längst bak). Nu vet jag ju inte hur vid appaloosan var som du jämförde med den kanske är ännu vidare, vilket gör att du uppfattar denna som smal??

När jag köpte min sadel valde jag mellan... tja, kan det varit 3-4 sadlar som låg bra på hästen, så jag valde Cliff Barnsbyn för att den är så otroligt mjuk och go att rida i. Dessutom ger den ett bra stöd eftersom den har ganska stora klossar!

tack för ditt svar...
Det kan ju hända att sadeln sjunker ihop sig ganska så mkt eftersom denna var ny... så den kanske inte ligger så högt över manken om nån månad..

Det roliga är att jag säkert provat 10-15 märken på min ena häst som har hög men bred manke & ganska rak rygg & detta är enda sadeln som hittills haft mkt plats för manke utan att klämma +ligger efter ryggen...
Men som sagt den sjunker nog ihop nån cm. Är rädd att den blir för vid om jag väljer en vidare bom...
Denna var knappt 3 fingrar på det smalaste stället, det var därför jag reaggerade... Tror inte att det gör så mkt eftersom den är ganska porös i stoppningen, men jag har ju alltid fått lära mig att det ska vara minst 3 fingrar...
Men tänk om den blir ännu smalare när den är inriden :eek: ???

Min sadel var också ny och säljaren (aukt sadelmakare) rekommenderade att jag skulle stoppa om sadeln efter ett par månader eftersom den sjunker ihop. Jag stoppade om min efter ca ett halvår, men hade gott kunnat göra det tidigare, men det ska bli av också... Första ridturen med min nyomstoppade sadel var en "ridlektion". Det var kanske inte så smart för stoppningen sjönk ihop snabbt igen. Man kanske ska rida så hästen inte svettas så mycket i början så stoppningen får sätta sig i "lagom takt". Jag vet inte om det hade spelat någon roll. Jag tycker personligen att jag skulle behöva fylla på den igen, men som jag skrev tidigare så blev det att jag red mindre och mindre och nu i vinter har jag bara ridit lite lätt på helgen och då har givetvis pållen tappat muskler också. Därför använder jag mig för tillfället av pad under sadeln.

Jo, så jag skulle nog tro att även din sjunker en del om den är ny. Fast jag tycker inte kanalen borde bli smalare av att sadeln sjunker, eller? Det har den inte blivit på min sadel i alla fall.

Jag hade en Cliff bersby witeker innan jag älskade den:love:

Stoppningen sjunker ihop nån centimeter efter att man har använt den en del.
Om du tycker den låg bra (och sadelutprovare med för den delen) och det verkade som om du och hästen trivdes i den tycker jag du borde köpa den.

Jag tycker inte att CBs bomvidder är smalare än nån annans faktiskt...

Sedan så har ju Appaloosa en väldigt bred kanal, men så länge kanalen är minst 6 cm bred och bredare än din hästs ryggrad, så är det inga problem.

Det är bestämt nu, att jag köper sadeln.
Har aldrig provat en sadel hittills som.ligger så jämt efter ryggen, och dessutom på BÅDA hästarna. Dom har ganska lika rygg & bredhet, det är mest mankhöjden som skiljer..
Tyvärr har jag inte haft nån sadelutprovare på denna.
Vi har bara en i närheten som åker ut och provar sadlar & som dessutom säljer (denna är inte köpt från honom).
Han var här och provade ut sadlar för nån vecka sedan... och den han tyckte jag skulle köpa var inte bra varken för mej eller hästen (enligt min åsikt) men det är klart... man måste ju rekommendera den som passar "minst dåligt" av det man har så att man får sälja... *suck*

Är ganska säker på ett detta kommer att bli kanonbra, den är 3 fingrar över manken när man ridit i den en stund & klämmer inte heller...
Dessutom är det bra med klossar, så det blir nog bra för min egen hoppning...
*Är helt överlycklig efter att äntligen ha hittat en sadel som ligger BRA* :banana:

Hej , jag flikar in med en lite fråga ang cliff barnsby sadlarna. Jag har provat en vi namn Tabbel (eller hur det stavades) verkar vara ren hopp eller möjligtvis allround mot hopp. bom 4, den låg jätte bra så när som den var en stl för vid. nu undrar jag om någon har erfarenhet av tabbel vs omegan, då min häst har kort anignen sväng rygg och ngt överbyggd bak , kan möjligtvis omegan passa min häst?? eller är det till en spikrak rygg? har letat runt på buke men hittar inget vettigt svar.
sadelvilse

Som med de flesta andra sadlar tror jag det skiljer från årsmodell till årsmodell (alltså äldre sadlar är säkert sämre än de nya pga smalare kanaler osv).

Men jag hade iaf en ganska ny CB dressyrsadel och det var toppenkvalitet, BRED kanal, superhärligt stoppad och så skön! Bara ++++ till den sadeln. Skulle aldrig sålt den om det inte vore för att min pålla ej kunde ha den... :cry:

Har även sett nyare hoppsadlar i butik och även de har trevlig bredd på kanalen och är av samma fina läderkvalitet och sköna i sätet.

Vissa CB (ej alla modeller) går att bredda ifall du sen skulle behöva en bredare bomvidd.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 892
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka