• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 445
F

Fjunet

Hur får man reda på vilken storlek man behöver på collerselen? :confused: Den minsta storleken jag hittat är 50 cm, men vilken hästpassar det? Minishettis eller standardshettis?

Sv: Coller

Helcoller behöver alltid måttbeställas så att de passar hästen perfekt? Eller har jag fel? Skulle kontakta nån tillverkare o höra mig för där..

Det finns en uträkning på hur man ska mäta för att de ska passa. Och det låter som trams men det stämmer faktiskt!
Man ska mäta från yttersta ögonvrån över nosryggen till andra ögonvrån så får man reda på bredden av collern och man mäter frambenet på tjockaste stället ovan knäet så får man fram innerlängden på collern.
Och det finns visst mindre collers att få tag på. Jag har beställt hem i mått 46 cm och lackläder åt en tjej. Visserligen tar det lite tid att få hem men vanliga finns i lager hos leverantören./ Gunilla

Det finns collers i standardstorlekar :)

Nillabjorn: Vad passar 46 cm för någon sorts häst?

Aha! Vad kan en helcoller kosta? Min tränare tycker ju att jag ska ha en, o han säger att de ligger på ca 30 000? Finns det billigare oxå? Vart?

Pfiff tillverkar bland annat. Equilex är återförsäljare för dem.

Till en minishettis passar 46cm. och helcoller kostar inga 30.000 men de är inte billiga 6.500 kr kompletta./Gunilla

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
647
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: sweep
·
Hemmet Jag har ofta med mig 1-2 mackor till stallet och snart börjar det bli för varmt att bara ha med dem i en vanlig matlåda. Jag har... 2
Svar
23
· Visningar
994
Senast: Krålus
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur