Combibandage...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Guggeflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 331
G

Guggeflickan

Nån som har erfarenhet av dessa?
Skulle vilja prova, men jag vet inte riktigt hur "bra/dåliga" de är....

Skriv gärna både de positiva och negativa saker ni kommer på om dessa...:bump:

Sv: Combibandage...

Menar du de där bandagen som är hälften fleece/hälften elastiska?

Inget som lindas om benet i flera varv kan ersätta en slät, heltäckande pad, eftersom paddens uppgift är att skydda mot eventuellt punkttryck som skarvarna kan ge.

Alltså blir det mest tjockt och klumpigt att linda dessa lindor ovanpå en pad, inte så snyggt till ridning, men funkar kanske som stallbandage iom att utsidan blir slät och inte drar åt sig spån. :idea:

Jag tycker de är bra, och använder dem gärna vid ridning.

Jag provade eskadrons variant av dessa häromdagen, dock ingen fleece på dessa utan mer padd aktigt material först och sen elastisk linda på resten, den va jättebra!

Har du ridit med dom länge eller har du bara provat en gång+?:bump:

Jag har också fått för mig att det är så....:crazy:
Men en del säger ju att de funkar jättebra?!

Har du provat dem?

Jag köpte sånna, man måste ha padd under iaf, det enda positiva är att man inte får en så tjock lindning. Men jag har hellre hela fleccelindor. Ganska värdelös uppfinning.

Jag har också fått för mig att det är så....:crazy:
Men en del säger ju att de funkar jättebra?!

Har du provat dem?

De funkar säkert jättebra, tills olyckan är framme. ;)
Det brukar gå bra att åka bil utan bälte också, det är ju först när det händer något som man inser att det kanske inte funkade så bra...

Jag har provat en gång, men det blev verkligen inte snyggt. Har heller aldrig sett någon annan som gjort det snyggt på sin häst. Det kanske ser bättre ut på en häst med stora ben, som fyller ut lindorna så att det inte blir klumpigt?

Jag förstår inte hur man kan tro att lite fleece kan dämpa trycket från den elastiska delen? :confused:

Man har ju riktiga paddar för att fördela/minska trycket dels från skarvarna OCH hela lindan i sig.

Fast nu brukar ju inte den andra delen på combilindor vara elastisk, utan snarare stickad och ganska stum...

har JW-lindor som jag började rida med när min häst var skadad och skulle sättas igång. fick inte ha skydd i fram pga en blödning i benhinnan i v.fram. men efter som jag är kassast i sverige på å linda bandage med pad så köpta jag combi...I löööv mina JW-lindor!

Jag har användt "50/50" i flera år till ridning, och det funkar bra. Däremot om de ska användas ngn längre stund (tex nattbandage) så är det padd under som gäller.

Gillar inte de lindor med fleece innerst blir väldigt tunt, känns inte som att fleecen kan ersätta en padd heller.

Har dock eskadrons combilindor, och de är faktiskt jättebra, innerdelen är i samma material som de vanliga climatex paddarna (så heter de va?) :D

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Hemmet Jag har haft samma soffa sedan jag flyttade hemifrån och vill desperat gärna byta ut den. Det känns dock jättesvårt att hitta en bra... 2
Svar
20
· Visningar
952
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur