Confidence EQ

Jag ger Confidence EQ till mitt ena sto som haft en period med mycket stök och bråk vid skoning (inte vid första tillfället hon skoddes, men vid andra och tredje). Hon skos endast fram och jag upplevde att hon blev "less" på att det tog längre tid än verkning.

Vi har en rutin nu som består av att jag först motionerar henne så hon blir rejält trött, sen får hon Confidence EQ och slutligen så håller jag mig undan medan hon skos. Detta har nu fungerat vid tre skoningar.

Jag tror själv att det är motion samt frånvaro av matte som är tricket, men fortsätter ge Confidence EQ tills förpackningen är slut. Får återkomma när jag slutat ge och se ifall medlet gjorde nån skillnad.
 
Intressant att höra era olika svar. Jag prövade vid senaste hovisbesöket och tycker faktiskt det hjälpte lite! Gav det ca 40 min innan och hon upplevdes lugnare än tidigare av både mig och hovis. Kommer nog pröva igen faktiskt...
@Habina Jag kanske också bör utebli från hovisbesöket, ibland undrar man ju hur mycket nervös energi hästen faktiskt plockar upp från en... 🙈
 
Intressant att höra era olika svar. Jag prövade vid senaste hovisbesöket och tycker faktiskt det hjälpte lite! Gav det ca 40 min innan och hon upplevdes lugnare än tidigare av både mig och hovis. Kommer nog pröva igen faktiskt...
@Habina Jag kanske också bör utebli från hovisbesöket, ibland undrar man ju hur mycket nervös energi hästen faktiskt plockar upp från en... 🙈

Prova. Jag har haft de som varit lugnast om jag varit med. Och de som iofs inte varit oroliga men jäkligt dryga när jag varit med - och små lamm om jag hållit mig undan.
 
Har provat på min svårskodda unga madam och för oss gjorde det ingen skillnad, tyvärr. Men hon blev å andra sidan knappt sänkt av Domosedan heller, så nu blir det att kalla ut veterinär för sedering inför nästa skoning 😩
 
Om det är när hovslagaren slår i sömmen kan hästen ha tunna hoväggar tex. Vi har en dam som är väldigt känslig pga tunna hoväggar. Hon är lugn tills sömmen ska i. Hon är mycket bättre nu men hovslagaren måste ha lite känsla så att säga...
Kan också upplevt sömstick bak och nu tycker det är otäckt
 
Intressant att höra era olika svar. Jag prövade vid senaste hovisbesöket och tycker faktiskt det hjälpte lite! Gav det ca 40 min innan och hon upplevdes lugnare än tidigare av både mig och hovis. Kommer nog pröva igen faktiskt...
@Habina Jag kanske också bör utebli från hovisbesöket, ibland undrar man ju hur mycket nervös energi hästen faktiskt plockar upp från en... 🙈

Ja, det där med nervös energi är inte lätt! Bägge mina hästar speglar mig väldigt mycket, så jag tror att min oro över att hon skulle skada sig när hon for omkring vid skoning bara gjorde saken värre. Mitt andra sto blir lite dryg om jag är med, tex kan hon plötsligt vägra lyfta en hov om hovslagaren nyss ställt ned hoven. Men om jag pysslar med annat i stallet så är det inga bekymmer alls. ;)
 
Har provat på min svårskodda unga madam och för oss gjorde det ingen skillnad, tyvärr. Men hon blev å andra sidan knappt sänkt av Domosedan heller, så nu blir det att kalla ut veterinär för sedering inför nästa skoning 😩

Prova Plegcil istället så du slipper ta ut veterinär? Har hästar som Domosedan aldrig fungerat på, varit i princip verkningslöst medan en liten dos plegicil funkat toppen.
 
Prova Plegcil istället så du slipper ta ut veterinär? Har hästar som Domosedan aldrig fungerat på, varit i princip verkningslöst medan en liten dos plegicil funkat toppen.

Tack för tipset! 😊 Ska testa! Lite skeptisk till att prova Domosedan igen (fick två uttag) för hon fick ett milt kolikanfall nån dag efter att vi provade, och det behöver ju inte ha ett samband, men man vet ju inte med tanke på att Domosedan ju påverkar tarmmotoriken.

Vi tränar ihärdigt på att lyfta, hålla och banka på hovarna och det har ju blivit bättre sen förra gången, men tror vi är en bit bort från att kunna sko utan lugnande/sedering. Dels mkt unghäst-rastlöshet och dels ovana- hon har inte varit skodd innan hon kom till Sverige, och tydligen är sömningen och ljudet av verktygen otäckt för lilla fröken.
 
Tack för tipset! 😊 Ska testa! Lite skeptisk till att prova Domosedan igen (fick två uttag) för hon fick ett milt kolikanfall nån dag efter att vi provade, och det behöver ju inte ha ett samband, men man vet ju inte med tanke på att Domosedan ju påverkar tarmmotoriken.

Vi tränar ihärdigt på att lyfta, hålla och banka på hovarna och det har ju blivit bättre sen förra gången, men tror vi är en bit bort från att kunna sko utan lugnande/sedering. Dels mkt unghäst-rastlöshet och dels ovana- hon har inte varit skodd innan hon kom till Sverige, och tydligen är sömningen och ljudet av verktygen otäckt för lilla fröken.
Är hon en irlandsimport?
 
Tack för tipset! 😊 Ska testa! Lite skeptisk till att prova Domosedan igen (fick två uttag) för hon fick ett milt kolikanfall nån dag efter att vi provade, och det behöver ju inte ha ett samband, men man vet ju inte med tanke på att Domosedan ju påverkar tarmmotoriken.

Vi tränar ihärdigt på att lyfta, hålla och banka på hovarna och det har ju blivit bättre sen förra gången, men tror vi är en bit bort från att kunna sko utan lugnande/sedering. Dels mkt unghäst-rastlöshet och dels ovana- hon har inte varit skodd innan hon kom till Sverige, och tydligen är sömningen och ljudet av verktygen otäckt för lilla fröken.

Jag är inget fan som sagt av Domosedan och tycker absolut du borde prova en liten dos pleg istället om din veterinär tycker det passar din häst. Hade nog även satt bomull i öronen och luva på pållen så minskar oljudet lite för henne.
 
Min som kom oskodd och hade myror i byxorna använde jag hö och slickburk på. När han tröttnade på hö fick han slicka i burken och kunde då stå hyfsat lugnt.
 
Jag körde slickburk i början men min häst blev så exalterad och försökte bara bita i burken hela tiden så jag gav upp. Nu står jag och kliar henne med piggborste istället - lugn och nöjd häst!
 

Liknande trådar

J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 541
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp