Coop x-tra kattfoder osv..

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sandrak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 162
S

Sandrak

Hej!

Jag har hört att de flesta kattfoder som man kan köpa i vanliga mataffärer inte är så bra.. Att de inte innehåller tillräckligt med kött eller nåt sånt..?
Vi ger just nu våra katter Coop x-tras torrfoder med kött och Opticat burkmat. Kollade innehållsförteckningen nu & torrfodret har korn på första plats.. Och burkmaten innehåller visst socker :crazy: (på sista plats)
Hur vet man vilka foder som är "bra" och innehåller allt som katten behöver? De behöver väl magnesium om jag inte har fel?

Tips mottages gärna!

Sv: Coop x-tra kattfoder osv..

Torrfoder ska INTE innehålla:

- majs
- majsgluten
- vete
- vetegluten
- soja

En av de tre första ingredienserna ska vara torkat kött eller köttmjöl. INTE kött (står det bara kött innebär det att man vägt köttet innan man torkat det dvs. man har räknat med vattnet).

Våtfoder ska helst inte innehålla spannmål alls. Kött, köttbiprodukter (svenska)... helst inte socker men det går an. Det är inga stora mängder socker som blandas i.

Syntetiska konserveringsmedel och/eller antioxidanter bör undvikas. Även färgämnen.

Om fodret deklareras som ett HELfoder för katt ska det "innehålla allt det en katt behöver".

Generellt sett ska kattmat innehålla mycket protein, lagom med fett och ytterst lite/inga kolhydrater.

Tack så mycket för svaret!

Kan ju räkna upp vad dom fodren vi använder just nu innehåller:

Coop x-tra kattfoder med kött, helfoder till vuxna katter (torrfoder) Ingredienser: Korn, kött och animaliska biprodukter (min. 4 %) --> Inte så bra med andra ord.., oljor, vegetabiliska biprodukter, fisk och fiskbiprodukter, mineraler.

Opticat, helfoder för katter (burkmat)
Råvaruinnehåll: Kött och animaliska biprodukter (minst 4 % fågel) --> I smaken "Mjuka bitar med fågel i gelé", fisk och fiskprodukter (minst 4 % lax), spannmål --> Inte så bra där heller.., mineralämnen, socker.

Så kanske ska ta och se mig om efter något annat foder. Svårt & övertala sambon att vi ska köpa nåt dyrare bara;) Men får väl ta mina egna surt förvärvade slantar i värsta fall :D Tipsa gärna om "bra" foder. Katterna är förresten två stycken 1-åriga huskatter. Dom är egentligen innekatter eftersom vi inte bor så bra till just nu, men vi tar med oss dom ut på "landet" så att dom får springa lösa flera gånger i veckan oftast. Eller så blir det i koppel här utanför :cool:

Mvh/Sandrak

MAJU har bra våtfoder, inte dyrare än Coops burkmat tror jag. Torrfoder tycker jag öht inte om så där får säger jag varken bu eller bä. Tror inte det finns något "vettigt" torrfoder i Sverige. Nature's Variety har helt OK torrfoder, men finns inte i Sverige.

Specific, Iams/Eukanuba och Hills är bra torrfoder som "innehåller allt en katt behöver". Specific säljs bara på veterinärklininker.

Det blir absolut inte dyrare att köpa ett "riktigt" foder än att köpa burkar (som innehåller 70% vatten) eller "affär-torrfoder".

Katten mår bättre, det går inte åt lika mycket mat och kattsand, maten luktar inte illa! Prova! Ni kommer INTE att ångra att ni ger katterna BRA mat! Torrfoder håller dessutom tänderna i trim!

Lycka till!

Mvh Sandra

Senast ändrad av en moderator:

Det där med att torrfoder inte luktar illa är nog mest en smaksak. Jag tål inte lukten av torrfoder. Det är en av de vidrigaste lukter jag vet om. När man ger torrfoder vänjer man sig vid att ha lukten i hela hemmet, men sedan jag slutade ge torrfoder märker jag definitivt av torrfoderlukt och det luktar skunk :crazy:

Torrfoder håller inte tänderna i trim. Visa mig en studie (som inte är gjord av Hill's eller någon annan fodertillverkare) som stödjer det påståendet. Mina katter har alltid fått torrfoder, men tandborstning har varit tvunget för att tänderna skulle hålla sig "vita och fina". Torrfoder innehåller f ö mycket kolhydrater så rester av torrfoder som fastnar i/mellan tänderna är en strålande grogrund för bakterier (och jo, det fastnar matrester).

Specifics torrfoder innehåller inte ens kött så det skulle jag absolut inte ge mina katter. Detta innehåller det torrfoder de rekommenderar till vuxna friska katter: Vete, majsprotein, ägg, majs, ris, fiskmjöl, cellulosafibrer, potatisprotein, animaliskt fett, mineraler, hydrolyserat protein, vitaminer, plantagofrö, solrosolja. Antioxidant: BHT. Innehåller inga konstgjorda färg- eller smakämnen.

Yeay! Majs som huvudsaklig proteinkälla! Katten är en strikt köttätare, vart är köttet?! :smirk: Lägg till att BHT inte är världens nyttigaste antioxidant...

Senast ändrad:

Ja, man kan nog diskutera om mat till katter i all oändlighet och ALDRIG kommer alla vara överens.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 064
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag ska i början på juni få hem min första kattunge! :love: Den kommer vara 12 veckor vid leverans som vanligt och jag antar att man får... 2
Svar
37
· Visningar
3 420
Senast: hovtassfot
·
Katthälsa Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
2 300
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 959
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka