Corgi pembroke/cardigan

movi

Trådstartare
Vad är skillnaden på dessa? Tänker inte storlek/svans/stubbsvans utan mer mentalitet, aktivitetsnivå, träningsvilja, jakt.
Vilken ska man kika på om man vill ha den där familjehunden/träningskompisen ev tävlingskompis och som vill hänga med på allt.

Har idag en 10-årig dvärgschnauzer som tävlats i lydnad, rally, bruks, och även långa skogspromenader så aktivering är inga problem, ja vi kopplar av också 😁.
 
Den klassiska skillnaden som brukar beskrivas är främst mentalitetsmässigt där pemmarna jämförs mer med spets och cardigan mer med collie.

Jag har i dagsläget tre stycken cardigans, och de ligger ganska högt i aktivitetsnivå där den äldsta är arbetsnarkoman, den mellersta betydligt lugnare (bättre lämpad som "familjehund") och den yngsta högre men inte lika högt som den äldsta. Den mellersta är från lite extremare utställningslinjer vilket kan vara en förklaring till aktivitetsnivån.

Har träffat på en del pemmar, framför allt på vallningsträning, och upplevt de lite mer sansade och dämpade än vad cardigans kan vara. Det finns ett gäng pemmar på tävlingsbanorna, precis som det gör med cardigans, så bäst är nog att besöka lite uppfödare och ägare för att själv skaffa sig en uppfattning. Det finns mycket skit i aveln inom båda raserna dock, som man bör vara uppmärksam på. Kanske lite mindre skit inom pem jämfört med cardigan.

Mina går lösa året runt, de har viss jaktinstinkt som går att stävja med lydnad och jagar endast det som de tillåts att jaga (råttor och möss på gården). Alla har fin träningsvilja, men det är inte en hund man nöter detaljer i en timme med. Äldsta är den jag stångats mest med träningsmässigt, han har en god dos av "kan själv" i sig och är ganska hård i skallen men väldigt rolig att träna med när man väl hittat knapparna.
 
De är båda arbetande raser av vallhundstyp, heelers vilket gör att de jobbar genom att nafsa i hälsenorna på boskapen. Det är generellt sett inte jättemycket jakt i dem, har jag mina lösa (pembrokes) kan de följa lite på nåt som sticker men de tappar intresset om de förlorar det visuella. De har aldrig dragit på doft eller så.

Pembrokes har mer spets i sig och kan uppfattas lite vassare, kvickare och mer snabbtänkta. Lite lättare till skall. Jag upplever Cardigans som lite mer göra först och tänka sen. Jag har dock sett båda raserna jobba inom agility, viltspår, lydnad, rallylydnad och freestyle. Även sett en pembroke jobba med skydd!
 
Min cardigan var den absolut bästa hund jag haft, det var som att ha en bruks schäfer på korta ben. Dock hade hon en aktivitetsnivå över det vanliga och inom rasen förekommer både soffpotatisar såväl som rejält aktiva hundar. Har träffat en del i olika tävlingssammanhang där alla gått riktigt trevligt.
Jag som har border collie nu tycker att temperamentet påminner mer om schäfer än bc hos de jag träffat.

Min Nessie plockade titlar både i lydnad, rally och heelwork och tävlade/tränade agility, freestyle och vallning. Det spelade ingen roll vad man hittade på, hon tyckte allt var roligt!

IMG_20220131_211449_029.jpg



Har en pembroke på lån nu och tycker det mer likheter än olikheter och vi har inte lärt känna varann riktigt. Absolut inte samma will too please utan gör lite mer som hon vill och det det jag hört också att generellt så är pemmarna något mer egensinniga, har dock stött på individ med massor av will to please också. Sen har de jag träffat överlag varit mindre drag i än cardigans även om det varierar från individ till individ.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 305
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 300
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp