Tack, varit inne och kikat lite men jag antar att det finns ett mörkertal. Just OCD verkar inte kul att få på en hund man tänker ska köra agility och valla..
Hur stort tror du problemet är?
Man kan ju få en annan uppfattning om man hänger med folk som har samma ras än av vad man får av siffror.

Jag upplever att det är ett relativt stort problem när det ändå är en extremt arbetande hund. Vet de som har fått flera hundar i rad med ocd. Prognosen på bogleder är bra OM det är en ’mild’ ocd, men det är ändå 50.000 ca i bara operations kostnader (ofta är båda sidorna drabbade) och rehab på minst ett halvår med vild unghund. Vet dock många (!) som det inte blivit såpass bra att de fungerar som vallhund utan minsta restriktioner och problem. Sen handlar det lite om hur känslig ägaren är för hälta, vissa bryr sig inte eller ser inte lindrigare hältor 🙄. Kan handla om att de behöver livslång rehab för att fungera, stelhet efter vila, markering när de rör sig i ena varvet, lätt hälta efter hårt arbete eller att de bara kan användas till lättare arbete.
 
I och med att du vill valla så begränsas ju urvalet ändå, men spontant tänkte jag på Pumi som ju brukar vara populära att träna övriga sporter du listat med samt går att valla med (väl?) utan att de kräver det.
@Tajger har nog bättre koll ;)
@Bulldoozer - jag tror jag har sett pumi i de flesta hundgrenar, möjligen med undantag för IGP ;)
Pumin är otroligt lättlärd och oftast snabb och smidig. En riktig clown att ha med sig, utan att tappa arbetsmoralen och viljan.
Vet flera som vallar med sina pumi, det har dock vi aldrig provat på. Har varit lite sugen med vår yngsta, båda hennes föräldrar har godkända vallprov i sina hemländer. Men tiden räcker tyvärr inte till allt. Just nu tränar de agility och rallylydnad.
Freestyle, nose work, lydnad, spår, parkour, allt är pumin med på :love:
 
Du ska ju ha en Lancashire heeler. Käcka fartfyllda hundar som är med på allt. Kroppsvallare och släkt med corgin.
De är med på allt du gör och de gör det med stor glädje. :)

Fast vill jag inte ha en till corgi så vill jag definitivt inte ha en ännu mindre heeler. Där faller väl västgötaspets också bort troligen då jag nog ändå tänker mig över corgi storlek. Jag vet att jag skrev att det smidigare med lite mindre hundar men inte riktigt så små. Medium storlek är väl vad som känns ganska lagom (i agility upp till 43 i mankhöjd) rent praktiskt men går ju såklart att tumma på en del uppåt och neråt men inte riktigt så mycket neråt 😁.
 
@Bulldoozer - jag tror jag har sett pumi i de flesta hundgrenar, möjligen med undantag för IGP ;)
Pumin är otroligt lättlärd och oftast snabb och smidig. En riktig clown att ha med sig, utan att tappa arbetsmoralen och viljan.
Vet flera som vallar med sina pumi, det har dock vi aldrig provat på. Har varit lite sugen med vår yngsta, båda hennes föräldrar har godkända vallprov i sina hemländer. Men tiden räcker tyvärr inte till allt. Just nu tränar de agility och rallylydnad.
Freestyle, nose work, lydnad, spår, parkour, allt är pumin med på :love:

Har sett en del pumis på agility tävlingar och även sett nån i vallningen, de verkar himla käcka och roliga hundar. Det väl lite pälsvård då kanske och så det där med vallningen om jag ska fortsätta valla. Oavsett ras känns det lite som ett lotteri med vallegenskaperna just i kroppsvallande raser (säkert med undantag för kelpie och nån mer jag inte tänkt på).
 
Om vallningen är prio och något du vill göra "på riktigt" skulle jag också säga border collie (eller working kelpie). Är det något du bara vill "testa" nån gång ibland så skulle jag säga australian kelpie sett till dina övriga krav. Dock skulle jag vara väldigt försiktig med att titta efter "vallande linjer", då min erfarenhet är att det är där du i regel hittar fler med sämre mentalitet. De rent bruksavlade brukar vara stabilare. Och kolla MH:n noga, i flera generationer och syskon osv, för att undvika risken att få en svagare mentalt, om rasen är aktuell för dig. Kelpien ska älska folk, så låga poäng på kontaktbitarna kan vara en varningsklocka (utöver de "klassiska"; dålig avreaktion och skottkänslig).
 
Fast vill jag inte ha en till corgi så vill jag definitivt inte ha en ännu mindre heeler. Där faller väl västgötaspets också bort troligen då jag nog ändå tänker mig över corgi storlek. Jag vet att jag skrev att det smidigare med lite mindre hundar men inte riktigt så små. Medium storlek är väl vad som känns ganska lagom (i agility upp till 43 i mankhöjd) rent praktiskt men går ju såklart att tumma på en del uppåt och neråt men inte riktigt så mycket neråt 😁.
Jag missade visst att du ville ha en större hund. :)
 
Har sett en del pumis på agility tävlingar och även sett nån i vallningen, de verkar himla käcka och roliga hundar. Det väl lite pälsvård då kanske och så det där med vallningen om jag ska fortsätta valla. Oavsett ras känns det lite som ett lotteri med vallegenskaperna just i kroppsvallande raser (säkert med undantag för kelpie och nån mer jag inte tänkt på).
Pälsvården är inte överdriven, skulle jag säga, ”sportklippt” Kräver klippning var tredje fjärde vecka (fixar du själv med lite övning) Det finns de som klipper med maskin, men då missar man lite på det rastypiska utseendet, tycker jag. Men det är ju en smaksak.
A847062C-AF9A-4246-8290-39A755FA16D3.jpeg
Kamma, reda ut om det tovar sig, oftast i armvecken, gör man lätt några minuter framför teven 😁
Väldigt roliga att träna med! Finns en del vallningsfilmer på Youtube.
 
Jag upplever att det är ett relativt stort problem när det ändå är en extremt arbetande hund. Vet de som har fått flera hundar i rad med ocd. Prognosen på bogleder är bra OM det är en ’mild’ ocd, men det är ändå 50.000 ca i bara operations kostnader (ofta är båda sidorna drabbade) och rehab på minst ett halvår med vild unghund. Vet dock många (!) som det inte blivit såpass bra att de fungerar som vallhund utan minsta restriktioner och problem. Sen handlar det lite om hur känslig ägaren är för hälta, vissa bryr sig inte eller ser inte lindrigare hältor 🙄. Kan handla om att de behöver livslång rehab för att fungera, stelhet efter vila, markering när de rör sig i ena varvet, lätt hälta efter hårt arbete eller att de bara kan användas till lättare arbete.
Ja Roys operationer och rehab har nog kostat strax under 50 000 kr. Men jag blir förvånad för så många hundar har jag inte träffat som har ocd och de jag träffat har operationen gått bra för. Men jag har också hört andra prata om vissa det inte gått så bra för men då pga av slarv med att följa veterinärens råd och rehab men det kanske bara varit skvaller. Jag upplever ändå att folk pratar ganska öppet om ocd medan tex epilepsi mörkas det med, men det kanske bara jag som råkat stöta på det? Känner dock fler som har problem med artros lite överallt, både äldre och yngre.

Är det någon som tänkt på om det finns skillnader mellan sportavlade och vallningsavlade?
 
Ja Roys operationer och rehab har nog kostat strax under 50 000 kr. Men jag blir förvånad för så många hundar har jag inte träffat som har ocd och de jag träffat har operationen gått bra för. Men jag har också hört andra prata om vissa det inte gått så bra för men då pga av slarv med att följa veterinärens råd och rehab men det kanske bara varit skvaller. Jag upplever ändå att folk pratar ganska öppet om ocd medan tex epilepsi mörkas det med, men det kanske bara jag som råkat stöta på det? Känner dock fler som har problem med artros lite överallt, både äldre och yngre.

Är det någon som tänkt på om det finns skillnader mellan sportavlade och vallningsavlade?

Jag kan inte rasen alls, men kan det också vara så att OCD upptäcks lättare - en hälta är ju svår att missa - medan epilepsi kan pågå ett tag utan att ägaren märker det? Jag tänker att de flesta hundar ändå är utan uppsikt de flesta timmarna under dygnet (under sömn, arbetstid osv).
 
Jag kan inte rasen alls, men kan det också vara så att OCD upptäcks lättare - en hälta är ju svår att missa - medan epilepsi kan pågå ett tag utan att ägaren märker det? Jag tänker att de flesta hundar ändå är utan uppsikt de flesta timmarna under dygnet (under sömn, arbetstid osv).
De går ju också gärna undan inför ett anfall :(
 
Jag kan inte rasen alls, men kan det också vara så att OCD upptäcks lättare - en hälta är ju svår att missa - medan epilepsi kan pågå ett tag utan att ägaren märker det? Jag tänker att de flesta hundar ändå är utan uppsikt de flesta timmarna under dygnet (under sömn, arbetstid osv).
Det är tämligen ovanligt att epilepsi går ägaren omärkt förbi. Jag lovar att du skulle vakna om en av dina hundar börjar krampa, det går rätt våldsamt till samt att hunden ofta är påverkad en stund efteråt.
Just border collie har dessutom en väldigt ”aggressiv” form av epilepsi som ofta visar sig väldigt dramatiskt med en kramp som inte slutar (status eplipeticus) och kan vara väldigt svårbehandlad.
 
Det är tämligen ovanligt att epilepsi går ägaren omärkt förbi. Jag lovar att du skulle vakna om en av dina hundar börjar krampa, det går rätt våldsamt till samt att hunden ofta är påverkad en stund efteråt.
Just border collie har dessutom en väldigt ”aggressiv” form av epilepsi som ofta visar sig väldigt dramatiskt med en kramp som inte slutar (status eplipeticus) och kan vara väldigt svårbehandlad.
Ett problem är ju att många BCs hålls i hundstall. Folk som avlat på hundar med ep har iaf skyllt på det när det väl inte gick att förneka längre...
 
Ett problem är ju att många BCs hålls i hundstall. Folk som avlat på hundar med ep har iaf skyllt på det när det väl inte gick att förneka längre...
I Sverige också? Jag trodde det var vanligare utomlands. Oavsett är det ju en dum bortförklaring. Jag har kameraövervakning när min kramphund är ensam hemma, kan man ju ha i hundstall också.
 
I Sverige också? Jag trodde det var vanligare utomlands. Oavsett är det ju en dum bortförklaring. Jag har kameraövervakning när min kramphund är ensam hemma, kan man ju ha i hundstall också.
Ja, det finns gott om kennlar här som har hundarna i stall. Exemplet jag nämnde visade sig lämna -massor- av ep, och till slut kröp det fram att någon nog sett honom ha ett anfall, men att det tagit lång tid att se för att hunden bodde i stall.

Folk envisas ju med att avla på unga hundar också, trots att RAS säger 3 år vid debut.
 
Ja, det finns gott om kennlar här som har hundarna i stall. Exemplet jag nämnde visade sig lämna -massor- av ep, och till slut kröp det fram att någon nog sett honom ha ett anfall, men att det tagit lång tid att se för att hunden bodde i stall.

Folk envisas ju med att avla på unga hundar också, trots att RAS säger 3 år vid debut.
Okej, det visste jag inte! Har några BC-ägare i min bekantskap med 4 hundar eller fler men dom bor inne som ”vanliga” hundar :)

Ja just åldern är ju det som minimerar mycket problem, de flesta debuterar ju mellan 1-4 år och min egna erfarenhet säger nog att det snarare är vanligare vid 3-4 års ålder än tidigare så att säga. Så absolut minimum 3 år för avelsdebut framförallt i drabbade linjer. Dessutom kan man ju tycka att man borde ha extra koll på sina hundar om det förekommit EP tidigare.
Själv är jag glad att vi hann kastrera min dräktiga tik när EPn debuterade än att hon skulle fått fyra valpar och sen fått EP. Hon var precis 3 år fyllda när första anfallen kom (ej BC).
 
Det är tämligen ovanligt att epilepsi går ägaren omärkt förbi. Jag lovar att du skulle vakna om en av dina hundar börjar krampa, det går rätt våldsamt till samt att hunden ofta är påverkad en stund efteråt.
Just border collie har dessutom en väldigt ”aggressiv” form av epilepsi som ofta visar sig väldigt dramatiskt med en kramp som inte slutar (status eplipeticus) och kan vara väldigt svårbehandlad.

Okej, då är det säkert så :) jag har aldrig haft någon ep-hund, men jag tycker ändå man hört om mildare anfall där hunden knappt krampar men är borta en stund? Det finns ju ep även hos wachtel, men det kanske inte är lika vanligt med en så aggressiv form där som hos border collie?
Sover man t ex på skilda våningsplan i ett hus tänker jag att det kan vara lätt att missa något som händer när man sover. Men förr eller senare bör man ju så klart märka det!
 
Okej, det visste jag inte! Har några BC-ägare i min bekantskap med 4 hundar eller fler men dom bor inne som ”vanliga” hundar :)

Ja just åldern är ju det som minimerar mycket problem, de flesta debuterar ju mellan 1-4 år och min egna erfarenhet säger nog att det snarare är vanligare vid 3-4 års ålder än tidigare så att säga. Så absolut minimum 3 år för avelsdebut framförallt i drabbade linjer. Dessutom kan man ju tycka att man borde ha extra koll på sina hundar om det förekommit EP tidigare.
Själv är jag glad att vi hann kastrera min dräktiga tik när EPn debuterade än att hon skulle fått fyra valpar och sen fått EP. Hon var precis 3 år fyllda när första anfallen kom (ej BC).

Har en av dina EP? :(
Jag har en till DS i bekantskapskretsen med EP och har sett flera med EP-hundar i rasens Facebookgrupper. Tycker mig se ett så pass antal de sista åren att jag funderat över om detta är en åkomma som smygit sig in i rasen. Något du noterat?
 
Har en av dina EP? :(
Jag har en till DS i bekantskapskretsen med EP och har sett flera med EP-hundar i rasens Facebookgrupper. Tycker mig se ett så pass antal de sista åren att jag funderat över om detta är en åkomma som smygit sig in i rasen. Något du noterat?
Ja hon fick det när hon var 5 veckor in i dräktigheten som 3-åring, kastrerades när hon gått 7 veckor för att slippa behöva genomgå en förlossning och riskera att föra det vidare till valparna. Minns att jag skrev om det här inne de första väldigt jobbiga dygnen där jag inte ens visste om hon skulle klara sig. Hon är min ryska import och enligt uppfödaren finns inget bakom på mammans sida men hon poängterade också att det är Ryssland och saker mörkas så det går aldrig att lita på. Uppfödaren till hennes pappa vägrade inse att hon hade EP och trodde stenhårt på en tumör...Hon har ett halvsyskon i Sverige och flera andra halvsyskon som går i avel i andra länder. Har ingen koll på om fler inom släkten är drabbade. Min tik är i alla fall stabil på medicin och får enstaka kramper var 4:e-6:e månad och har dispens för att tävla trots medicinering. Så hon lider tack och lov inte av det!
EP förekommer inom rasen men främst hos svarta DS i Sverige. Dock ovanligt, det är inget större problem (än så länge). Då har vi andra problem som är betydligt vanligare så som parodontit och urinsten.
 
Jag kan inte rasen alls, men kan det också vara så att OCD upptäcks lättare - en hälta är ju svår att missa - medan epilepsi kan pågå ett tag utan att ägaren märker det? Jag tänker att de flesta hundar ändå är utan uppsikt de flesta timmarna under dygnet (under sömn, arbetstid osv).
Nu vet jag inte hur det är för andra, men man missar omöjligt om min hund har fått anfall. Hon får även alltid kluster, så skulle man missa första gången märker man övriga. Jag vaknar inte lätt men alltid när hon får anfall, det låter och känns. Hon tuggar även alltid fragda och brukar kissa på sig så luktar gör det också, men det det verkar inte vara så för alla. Det tar även ofta ett tag innan hon är helt sig själv igen, hon brukar vara trött två- tre dagar efter anfallen och rörig. Blir rädd för helt orimliga saker hon inte bryr sig om annars.

Så med henne missar man det inte, men andra verkar kunna få det mildare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 617
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 420
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 822
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp