Cornish Rex och Ocicat

K

Katten_Newton

Funderar på att skaffa en raskatt som "kompis" till min huskatt. Har hittat två raser som verkar intressanta. Cornish Rex och Ocicat. Vilken skulle ni rekommendera. Har läst om temprament o dyl men de verkar inte skilja så mkt. Har jag missförstått nåt när jag tror det. :confused:
 
Funderar på att skaffa en raskatt som "kompis" till min huskatt. Har hittat två raser som verkar intressanta. Cornish Rex och Ocicat. Vilken skulle ni rekommendera. Har läst om temprament o dyl men de verkar inte skilja så mkt. Har jag missförstått nåt när jag tror det. :confused:
Har haft två cornish (nu bara en). Jag kan inget om ocicat, men i alla fall kan jag ju säga att cornish är en mycket (!!!) livlig ras. De är ganska pratiga och sociala, snälla och jobbiga (väcker en tiiiidigt för mat o kel!!). Mycket roliga katter som funkar utmärkt att ha som innekatter, men gärna går ut om de får möjlighet (har haft mina ute ibland när jag bott bra till). Det är en frisk ras generellt och har en lättskött päls förstås! De är väldigt mysiga och personliga, men finner sig ändå lätt i att bli omskötta av nya människor eller vara på pensionat om så krävs vid semestrar och annat.
 
Jag har en ocicat och han är underbart GOSIG!! :love: :love: men också väldigt pratig. Han kräver mer i lek/gos än t ex mina ragdolls. Urmysigt temperament, men som sagt, lite pratig!
 
Tack för svaren.
Verkar vara typer som passar mig, för jag har redan en pratig osh morgonpigg. Det gör nog ingen skillnad om de är två som pratar. Tack :bow:
 
Jag har en liten Devon Rex tjej. De är väldigt lika Cornish på många sätt, även om det givetvis finns vissa skillnader. (Nu är jag inte så insatt i dessa dock.. ;))
Jättesocial (har varit som ett plåster ända sedan födseln), påhittig utan att vara för vild, otroligt pratsam (dygnet runt håller hon låda vilket ibland kan vara ganska påfrestande...). Otorligt enkel, okomplicerad och rolig katt så jag kan nog oxå rekommendera en Rex. Om du står ut med pratandet ;)
 
Jag har 2 vuxna cornishar (+4 bebisar) och det är en underbar ras.
Vart man än är så ska de vara med och titta hela tiden. De får absolut inte missa något och de är högt och lågt.
Jag älskar denna sociala, mysiga och nyfikna ras och ett plus är ju att pälsen är väldigt lättskött.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 940
Senast: Bluefish
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 953
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 648
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp