Cortoflex???

SaraMara

Trådstartare
Har fått tips om detta som lämpligt "tillskott" till min kuse med återkommande ledbesvär. Skall tydligen vara mer effektivt än rent Glukosamin, men är det någon som har erfanhet av det och som kanske rentav vet hur jag får tag på det?

Det flytande är tydligen mer effektivt (och betydligt dyrare) - är det värt det? Vill ha snabb effekt... :)
 
Andvänder själv cortaflex till min spatt häst. Jag tycker att det hjälper. Har även andvänt den flytande varianten också men den är även smärtlidrande så vetr tyckte inte att jag skulle andvända den. Du kan maila mej så får du nr till dom som säljer det via postorder
 
http://www.cortaflex.nu/products.htm

Det är inte bara något dyrare, utan nära nog 3 ggr dyrare.
Har ingen egen erfarenhet av just Cortaflex, men kan rekommendera Butless till en del patienter. Det beror ju lite på vad felet är, och vilket behov som finns.

Ibland är inte det dyraste medlet det som är mest effektivt, skador som hästen ådrar sig har tagit en stund att anskaffa och därför måste man också ge tid till läkning.
 
Vi använder Cortaflex på ena hbl'et sen ett par-tre år tillbaka förutom vid ett uppehåll för att se om det verkligen fungerade eller om vi bara "matade" i onödan.Men se på f-n,han blev halt igen efter ngr månader,kotledsinflamation.Nu har han ätit det under drygt 1½ år igen och har varit kärnfrisk förutom ytliga skador då (spark och sönderskuren sula från skaren förra vintern).Det kostar mkt,men kan vara värt att prova.
Vi har matat med både flytande och pulvret,och det fytande ger en snabbare effekt,men vi ger pulvret nu.
Vi har dessutom haft tur så det har "haglat" USA-resor för en del i närkretsen och de har kunnat inhandla ett gäng burkar därifrån till en 1/3:e del av kostnaden.. :smirk:
 
Jag skulle i första hand ta ut en DUKTIG hästkiropraktor. Kanske grundproblemet sitter nån annan stans? Vet. brukar vara bra på att stirra sig blinda på stället där skadan sitter. Istället för att se helheten.
Min egen pålle är ett bra exempel. Höll på i ca ett år med ledbehandlingar i karpus och kotled. Sen visade det sig att BOGEN behövde "knäckas" till. Är nu fräch efter detta (peppar, peppar).
Kolla även så att sadeln passar ordentligt så den inte orsakar felbelastningar. Kanske även din egen ridning behöver ses över???
Jag använder ett fodertillskott som heter Flexijoint (innehåller bla Glukosamin, chondotrin, MSM, C-vit, hajbrosk, zink och lite andra mineraler som är bra för lederna). Säljs av Equimins.se. Jag har även provat lite andra glukosamin-preparat, men det från Equimins tycker jag har varit bäst.
 
Men se på f-n,han blev halt igen efter ngr månader,kotledsinflamation.

Kotledsinflammation är en sekundär skada, vad var orsaken?
Medlet är smärtstillande och till en viss del antiflammatoriskt, och kan dölja detta men motverkar inte orsaken.
 
Vad grundorsaken är,är det ingen som vet,efter drygt 6 år.Han är opererad i en kota fram,och för lös benbit bak,genomgången av kiropraktor,massör,e.t (regelbundet),scintad både här och där,men det är återkommande skador här och där.
På nått sätt måste cortaflexen hjälpa,för han håller sig frisk,även för böjprov.Borde ju visa nått där isåfall tycker man,framförallt eftersom han förut varit halt och ej accepterat böjprov alls.
För vore det så mkt smärtstillande effekt i det så borde det ju finnas på dopinglistan eller?
 
Vad är det för substans i som är smärtstillande? Vill ju absolut inte ha det - inte heller antiinflammatoriskt. Vill inte dölja en skada, utan hjälpa honom läka efter tidigare skador... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 480
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 707
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Innan någon skriver någonting eller hinner tänka det så vill jag säga, JA jag har sökt hjälp och har fått en remiss till läkare! Jag har...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 519
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp