Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Österrikiska regeringen har senaste tidien fatt mkt kritik för att fa emot de männskliga rättigheterna genom att "spärra in" folk och förbjuda demonstationer mm. "Statsministern" far mkt kritik för att han i sina tal tar spridit en överdriven rädsla med sin "skrämselretorik". Jag undrar hur kritiken hade sett ut om Österrike inte snabbt infört harda regler. Nu har vi (än salänge?) klarat oss relativt bra fran viruset, kanske hade hade det sett annorlunda ut om smitttalen varit andra. Numera ligger smittöningen pa ca 0,5%. Alltsa pa varje nysjuk gar det 2 friska om jag förstar det rätt.

Intressant är bara att igar kom det ut att det är tillatet igen att träffas privat hemma. Och det har tydligen aldrig varit förbjudet enlig lagen men var sa formulerat att alla tolkade det som förbjudet och regeringen gjorde inget för att förtydliga det utan lät folk tro att det var förbjudet. Jag kan tänka mig att de som haft besök av polisen och fatt höga böter för att de haft folk hemma inte är sa glada just nu.

I övrigt öppnar Österrike upp mer och mer, skolar och förskolor öppnar om 3 veckor. I juni verkar det mesta vara öppet igen men med begränsningar.

Tittar man pa USA dar vissa stater stangt ner relativt tidigt och andra inte stangt ner sa ser det ut som om den tidiga stangningen har fungerat i att valdigt tydligt minska dodsfallen.
 
Två frågor;

Några i min bekantskapskrets har varit hemma med förkylning och en total uppgivenhet, trötthet, tomhet, velat dö men inte orkat ta tag i det. Alltså bara under sjukdomstiden, utan att vara särskilt sjuka. Sedan gick de från detta tillstånd till att vara pigga och glada igen. För tre veckor sedan hade jag mkt lätt ont i halsen, var ytterst lite snorig, kände mig inte det minsta sjuk, men var så fruktansvärt trött. Sov flera timmar per dag. Totalt uppgiven på allt. Uppgiven, ångest, ville bara dö men orkade inte planera hur. Superläbbigt. Sedan blev jag pigg igen och inget av det där finns kvar (tack gode gud!!!). En total trötthet har man ju förstått drabbar en och en annan, men denna likgiltighet??? Hade ngn sagt att jag skulle dö där och då hade jag bara accepterat och tackat. Så otroligt otäck känsla i efterhand. Är det ngn som vet om detta är ett symtom också på covid 19? Har googlat men inte fått napp.

Jag äter statiner mot familjärt kolesterol. Jag brukar verkligen inte lita mer på jobbarkompisar/fb/random dudes på Google med oklar titel, men nu har jag på flera håll hört att statiner och covid 19 är obra vänner. Immunförsvaret ska tydligen bli påverkat negativt. Jag frågade hjärtkliniken och dom bara ”det finns ingen evidens på detta”. Och jag; men det är klart att det inte finns ngn forskning på detta samband nu, Corona dök ju upp för några månader sen. Finns det ngt utifrån tidigare kunskap om statiner som stärker att man kan vara fundersam på om man påverkas negativt? Och de bara; det finns ingen evidens för samband mellan att Corona och statiner inte är bra. Och då sa jag tack sen tänkte jag att hjärtpersonalen behövs bättre än att prata med mig.
Är det ngn här inne som vet något utifrån en vettig källa om detta?
 
Två frågor;

Några i min bekantskapskrets har varit hemma med förkylning och en total uppgivenhet, trötthet, tomhet, velat dö men inte orkat ta tag i det. Alltså bara under sjukdomstiden, utan att vara särskilt sjuka. Sedan gick de från detta tillstånd till att vara pigga och glada igen. För tre veckor sedan hade jag mkt lätt ont i halsen, var ytterst lite snorig, kände mig inte det minsta sjuk, men var så fruktansvärt trött. Sov flera timmar per dag. Totalt uppgiven på allt. Uppgiven, ångest, ville bara dö men orkade inte planera hur. Superläbbigt. Sedan blev jag pigg igen och inget av det där finns kvar (tack gode gud!!!). En total trötthet har man ju förstått drabbar en och en annan, men denna likgiltighet??? Hade ngn sagt att jag skulle dö där och då hade jag bara accepterat och tackat. Så otroligt otäck känsla i efterhand. Är det ngn som vet om detta är ett symtom också på covid 19? Har googlat men inte fått napp.

Jag äter statiner mot familjärt kolesterol. Jag brukar verkligen inte lita mer på jobbarkompisar/fb/random dudes på Google med oklar titel, men nu har jag på flera håll hört att statiner och covid 19 är obra vänner. Immunförsvaret ska tydligen bli påverkat negativt. Jag frågade hjärtkliniken och dom bara ”det finns ingen evidens på detta”. Och jag; men det är klart att det inte finns ngn forskning på detta samband nu, Corona dök ju upp för några månader sen. Finns det ngt utifrån tidigare kunskap om statiner som stärker att man kan vara fundersam på om man påverkas negativt? Och de bara; det finns ingen evidens för samband mellan att Corona och statiner inte är bra. Och då sa jag tack sen tänkte jag att hjärtpersonalen behövs bättre än att prata med mig.
Är det ngn här inne som vet något utifrån en vettig källa om detta?
Det verkar finnas en del prekliniska och kliniska studier som visar att statiner kan ha en antiinflammatorisk effekt. Både vid influensa och covid verkar det vara en fördel att stå på statin.
https://www.acc.org/latest-in-cardi...in-therapy-in-acute-viral-infections-covid-19
 
Tittar man pa USA dar vissa stater stangt ner relativt tidigt och andra inte stangt ner sa ser det ut som om den tidiga stangningen har fungerat i att valdigt tydligt minska dodsfallen.

Det är ju etablerat att nedstängning minskar smittspridningen väldigt effektivt OM man inte redan fått in smittan.
Problemet är ju att viruset inte försvinner för det, och vad som händer när det öppnas upp igen. Om ingen individ inom ett isolerat område/stat/region/land då öht exponerats löper dessa större risk att ha noll immunförsvar - därav ”den andra vågen” som liknelse i forskarsammanhang. Icke att förglömma är Covid-19 i sig inte ett virus som dödar stora delar av befolkningen eller gör att större delen av befolkningen blir väldigt sjuka. Det glöms bort lite i sammanhanget. Att viruset däremot är väldigt potent är ett faktum och utifrån det blir det ett stort problem.

Konceptet ”flockimmunitet” gäller ju på ett större plan globalt och principiellt. Även om världen just nu är väldigt separerande och det i första hand talas om immunitet och antikroppar hos den egna befolkningen i respektive land.
 
Senast ändrad:
Det är ju etablerat att nedstängning minskar smittspridningen väldigt effektivt OM man inte redan fått in smittan.
Problemet är ju att viruset inte försvinner för det, och vad som händer när det öppnas upp igen. Om ingen individ inom ett isolerat område/stat/region/land då öht exponerats löper dessa större risk att ha noll immunförsvar - därav ”den andra vågen” som liknelse i forskarsammanhang. Icke att förglömma är Covid-19 i sig inte ett virus som dödar stora delar av befolkningen eller gör att större delen av befolkningen blir väldigt sjuka. Det glöms bort lite i sammanhanget. Att viruset däremot är väldigt potent är ett faktum och utifrån det blir det ett stort problem.

Konceptet ”flockimmunitet” gäller ju på ett större plan globalt och principiellt. Även om världen just nu är väldigt separerande och det i första hand talas om immunitet och antikroppar hos den egna befolkningen i respektive land.

Nedstängning är framförallt väldigt effektivt på att stänga ned finansieringen av sjukvården, särskilt för de som själva inte har kapital att stoppa in. Jag förstår inte de flestas vurm för att tycka att varje liv måste räddas just nu till varje pris, även om priset är tiofalt fler döda den kommande 5-årsperioden. Men det börjar som tur är balanseras alltmer.

En av de mest märkliga uttalandena de senaste tiden är New Zealand's deklaration av vinst mot coronaviruset (om man tar bort alla de ännu märkligare uttalandena från annan ledare i väst ur ekvationen.).

Ingen vet just nu vad som hade varit de perfekt avvägda åtgärderna för respektive land. Och det dröjer innan det kan estimeras på ett bra sätt. Men jag är fortfarande väldigt glad över att bo i ett land där det är grundlagsvidrigt att tvinga människor att vistas ensamma inomhus.
 
Tittar man pa USA dar vissa stater stangt ner relativt tidigt och andra inte stangt ner sa ser det ut som om den tidiga stangningen har fungerat i att valdigt tydligt minska dodsfallen.
Det är ju etablerat att nedstängning minskar smittspridningen väldigt effektivt OM man inte redan fått in smittan.

Jag skulle vilja kombinera det här till:
Social distansiering (med vilken metod som helst) minskar smittspridningen väldigt effektivt, OM smittan inte fått grepp i samhället.

Och eftersom viruset struntar i människors administrativa gränser, kan man inte prata om länder, eller amerikanska stater (som egentligen är vad som ska jämföras med våra europeiska länder) som 'samhället' i stycket ovan - utan större tätorter - miljonstäder.

Jämför Italien.
I Milano/Lombardiet hade man inte koll på att det var en stor dold samhällsspridning.
I elva mindre samhällen (tillsammans 53.000 inv) proklamerade man lockdown 22/2. Det funkade inte.
I Lombardiet, och delar av närliggande regioner (16.500.000 inv), proklamerade man lockdown 8/3. Också det var för sent.
I resten av Italien proklamerade man lockdown 9/3, dagen efter. Det fungerade för övriga Italien - för spridningen hade inte fått grepp om städer som Rom och Neapel.

Jämför USA
Som @hastflicka sagt, så hade man en tidig lockdown på västkusten, med städer som Seattle, San Francisco och Los Angeles. Och hindrade att viruset gick överstyr.
I NYC kom lockdownen 23/3, när staden passerade 1000 döda.
Det gick fort där, första döda 12/3, tusende döda 23/3, elva dagar senare...)

Jag är övertygad om att när USA's stater öppnar upp, måste den sociala distansieringen fortsätta för att förhindra den andra vågen.
 
För (i första hand) Stockholms och (i andra hand) Sveriges smittspridnings del lägger jag till att Melodifestivalsfinalen i Solna 7/3 med sina 27.000 i publiken och tusendes i arrangemanget var, sett såhär i backspegeln, en dålig idé.

Sveriges striktare restriktioner kom 11/3, samma dag som vårt första dödsfall.
Då proklamerades social distansiering, och andra förhållningssätt till att minska smittspridning. Folksamlingar på fler än 500 förbjöds.
 
Österrike har ca 500 döda pa ca 15.000 posetivt testade (ca 9 milj invanare) . Lockdown skedde runt 16 mars och tva veckor senare var toppen, sen har det minskad stadigt.
Sa stränga atgäder har hjälpt, vad som kommer nu far vi se, men sa länge man inte är säker pa om/hur länge sjuka är immuna vet jag inte om flockimmunitet är rätt väg. Här har man inte sett ngn ökning av fall sen saker började öppna upp, snarare minskar det varje dag. Men det varnas mkt för en andra vag och att vi inte far slappna av för mkt.

Sen maste man, precis som Sjöberga nämnde tänka pa att olika länder är olika. Det gar inte att jämföra atgärder i Italien med atgärder i Sverige eftersom länderna är sa olika pa sa manga sätt.
 
Sen maste man, precis som Sjöberga nämnde tänka pa att olika länder är olika. Det gar inte att jämföra atgärder i Italien med atgärder i Sverige eftersom länderna är sa olika pa sa manga sätt.
Jag tycker man ska tänka på att Coronaviruset smittar på samma sätt i Italien som i Sverige som i alla andra länder.
Vi misstänker starkt idag att det enklaste sättet att bli smittad är att andas in en smittbärares andedräkt - så det är det som ska förhindras i första hand.
I andra hand är det kontaktsmitta, som vi via våra händer för in i kroppen genom ansiktet.

Hur vi se'n når fram till varje befolkning, och får dem att undvika smitta varandra i för hög hastighet - det är upp till respektive regering att sköta.
 
Ingen vet just nu vad som hade varit de perfekt avvägda åtgärderna för respektive land. Och det dröjer innan det kan estimeras på ett bra sätt. Men jag är fortfarande väldigt glad över att bo i ett land där det är grundlagsvidrigt att tvinga människor att vistas ensamma inomhus.

En av de första lärdomarna vi bör ta av hela den här situationen är väl ändå att vi absolut måste ha möjligheten att tvinga människor vistas ensamma inomhus med kort varsel om så behövs? Att vi i framtiden får ett minst lika smittsamt virus med kanske 40-60% dödlighet är ingen omöjlighet. Det måste vi vara förberedda på.
 
Jag skulle vilja kombinera det här till:
Social distansiering (med vilken metod som helst) minskar smittspridningen väldigt effektivt, OM smittan inte fått grepp i samhället.

Och eftersom viruset struntar i människors administrativa gränser, kan man inte prata om länder, eller amerikanska stater (som egentligen är vad som ska jämföras med våra europeiska länder) som 'samhället' i stycket ovan - utan större tätorter - miljonstäder.

Jämför Italien.
I Milano/Lombardiet hade man inte koll på att det var en stor dold samhällsspridning.
I elva mindre samhällen (tillsammans 53.000 inv) proklamerade man lockdown 22/2. Det funkade inte.
I Lombardiet, och delar av närliggande regioner (16.500.000 inv), proklamerade man lockdown 8/3. Också det var för sent.
I resten av Italien proklamerade man lockdown 9/3, dagen efter. Det fungerade för övriga Italien - för spridningen hade inte fått grepp om städer som Rom och Neapel.

Jämför USA
Som @hastflicka sagt, så hade man en tidig lockdown på västkusten, med städer som Seattle, San Francisco och Los Angeles. Och hindrade att viruset gick överstyr.
I NYC kom lockdownen 23/3, när staden passerade 1000 döda.
Det gick fort där, första döda 12/3, tusende döda 23/3, elva dagar senare...)

Jag är övertygad om att när USA's stater öppnar upp, måste den sociala distansieringen fortsätta för att förhindra den andra vågen.

Jag skriver under på det, vilket även f.ö är det ”myndiget lokalt ” opererar utifrån .
Jag tycker det är så beklagligt att så många, istället för att när de är rädda/oroliga, hellre tar till sig fb inlägg och delar , än att ta till sig och följa FHM , och presskonferenserna.
 
Vi misstänker starkt idag att det enklaste sättet att bli smittad är att andas in en smittbärares andedräkt - så det är det som ska förhindras i första hand.

Detta kräver nog lite källor då det du framhärdar är rätt nytt . Dvs skillnaden mellan droppsmitta och rent luftburet ang Covid-19. De flesta källor vet att droppsmitta även inkluderar annat än rent nysande/hostande . Men det du redogör här är ändå skillnad på så jag blir nyfiken på källor .
 
Vår (Skottlands) First Minister har nu gått ut med allmänrådet att bära ansiktsmask när vi till exempel åker lokaltrafik och går och handlar.
Jag känner mest - suck. Särskilt när ministern själv i uttalandet säger ungefär: 'Ja, alltså, det finns inga bevis för att det hjälper, men det finns inte heller några bevis för att det INTE gör det. Så använd mask!'

Tillägg: med mask menas alltså en sjal, en tygbit, en servett, ett kirurgskydd.. med andra ord vad som helst ungefär som i USA.
 
En av de första lärdomarna vi bör ta av hela den här situationen är väl ändå att vi absolut måste ha möjligheten att tvinga människor vistas ensamma inomhus med kort varsel om så behövs? Att vi i framtiden får ett minst lika smittsamt virus med kanske 40-60% dödlighet är ingen omöjlighet. Det måste vi vara förberedda på.

nej: inte alls utifrån vetenskap. Vill du reflektera vad du menar utifrån det ?
 
Jag tycker man ska tänka på att Coronaviruset smittar på samma sätt i Italien som i Sverige som i alla andra länder.

Precis, viruset smittar pa samma sätt men möjligheterna för viruset är olika beroende pa hur ländern ser ut. Hart draget, Italienare följer inte rekomendation, knappt ens lagar (ord fran min italienska granne, hade Italien bara haft rekomendationer hade ingen följt dom. Medan svenskar är duktigare pa att följa rekomendationer. Italienare är väldigt nära kroppsligt, pusshälsar även pa folk man knappt känner medan svenskar har en större privat sfär. Nu generalliserar jag ordentligt men det finns olika grundförutsättningar. Även hur boendesituationer ser ut osv.

Men manga här är avundssjuka pa Sveriges frihet.
 
Vår (Skottlands) First Minister har nu gått ut med allmänrådet att bära ansiktsmask när vi till exempel åker lokaltrafik och går och handlar.
Jag känner mest - suck. Särskilt när ministern själv i uttalandet säger ungefär: 'Ja, alltså, det finns inga bevis för att det hjälper, men det finns inte heller några bevis för att det INTE gör det. Så använd mask!'

Tillägg: med mask menas alltså en sjal, en tygbit, en servett, ett kirurgskydd.. med andra ord vad som helst ungefär som i USA.

Fast det är väl ganska uppenbart att det hjälper? Viruset sprids främst via luftburna partiklar och munskydd, även enkla sådana, begränsar hur långt dessa partiklar sprids vid utandning och hostning/nysningar. Åtminstone det är lätt att bevisa.
 
Österrike är förövrigt ett land med stor integritet och väldigt starka dataskyddslagar. Därför känner manga sig här väldigt överkörda av statens begränsningar och är rädda för att staten utnyttjar Coronakrisen för att ta mer makt över befolkningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
350
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 067
Senast: bollen__
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp