Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, du förstod mig inte alls rätt. Snarare bär åtgärder dimensioneras efter tillgängliga resurser.
Är det inte bättre att försöka dimensionera efter behov och skapa resurser om möjligt? Sen om behovet är allt för skilt från resurstillgången blir det svårt men vad jag vet var det många frivilliga som ryckte in och hjälpte till i vården, de som nyligen pensionerats, studenter och andra med vårdutbildning som inte jobbade i vården för närvarande.
 
Är det inte bättre att försöka dimensionera efter behov och skapa resurser om möjligt? Sen om behovet är allt för skilt från resurstillgången blir det svårt men vad jag vet var det många frivilliga som ryckte in och hjälpte till i vården, de som nyligen pensionerats, studenter och andra med vårdutbildning som inte jobbade i vården för närvarande.

Jag tänker att man kan behöva arbeta från båda hållen.
 
Jag tänker att man kan behöva arbeta från båda hållen.

Ja, fast det är väl därför vi vidtagit extrema åtgärder för att hålla ned smittspridningen aka minska behovet och ganska extrema åtgärder för att öka kapaciteten? Vi har arbetat från båda hållen, i väldigt hög utsträckning.
 
Finns det sakfel i ramblingen, eller har jag uppfattat saker korrekt?

Det är ju inte möjligt att veta i dagsläget. Men vad som i varje fall är sant är att en hypotes inte verifieras av att den upprepas många gånger. :) Med det sagt så vill jag understryka att det du skriver endast kan betraktas som hypoteser.
 
Ja, fast det är väl därför vi vidtagit extrema åtgärder för att hålla ned smittspridningen aka minska behovet och ganska extrema åtgärder för att öka kapaciteten? Vi har arbetat från båda hållen, i väldigt hög utsträckning.

Vi har vidtagit extrema åtgärder utifrån hur vi är vana att leva. Men har vi vidtagit extrema åtgärder i relation till pandemin?
 
Jag tänker att man kan behöva arbeta från båda hållen.
Hur går det till att samtidigt anpassa sig efter tillgängliga resurser och samtidigt dimensionera utifrån behovet?

Det är för mig motsatta tillvägagångssätt och utesluter varandra, åtminstone om de tillgängliga resurserna räcker till.
 
Vi har vidtagit extrema åtgärder utifrån hur vi är vana att leva. Men har vi vidtagit extrema åtgärder i relation till pandemin?

Den debatten kommer att fortsätta ett bra tag till. Jag tycker vi har vidtagit extrema åtgärder, som skapar enorma problem. Och jag ser inte vad i det där möjliga ”snäppet” som hade gjort stor skillnad. Skolstängning? Hårdare rekommendationer för verksamheter? Större rekommenderat avstånd? Munskyddsrekommendation? Annat?
 

Intressant statistik från FT så en välrenommerad och seriös källa. Sverige (och inte heller USA) ligger särskilt högt vad gäller överdödlighet under de första månaderna och Sverige ligger fn i fas med tidigare år.

Sedan ska man inte glömma att vården har kris varje sommar, inte bara i år. Jag kan inte komma ihåg att det inte varit samma rubriker om panik över personalsituationen varje sommar. Skillnaden är att vårdskulden är mycket större i år än tidigare. Som jag ser det, rent praktiskt, så den enda övergripande åtgärden stat, kommun och landsting kan göra för att frigöra mer resurser till vården är att höja skatten för att få in mer intäkter. Särskilt som skatteunderlaget kommer att minska och samtidigt resurserna för FK, AF och andra arbetsmarknadspolitiska åtgärder kommer att öka.

Sedan är det mycket bra att det görs en ordentlig utredning och översikt över äldrevården eftersom det är där det största misslyckandet varit. Jag är lite förvånad över att när PRO gick ut och krävde åtgärder för att förbättra äldreomsorgen att ett av kraven inte var att höja löner och förbättra arbetsvillkor för de människor som arbetar inom sektorn. Det är lite av, you get what you pay for, och så länge personalen är underbetald, sönderstressade och ofta har tidsbegränsade eller timanställda anställningar, eg många känner sig tvingade att gå till jobbet även om de känner sig sjuka av rädsla att förlora sitt arbete, förutom att sakna tillräcklig beredskap och utbildning, så kommer problemet med äldrevården att fortsätta.
 

Intressant statistik från FT så en välrenommerad och seriös källa. Sverige (och inte heller USA) ligger särskilt högt vad gäller överdödlighet under de första månaderna och Sverige ligger fn i fas med tidigare år.
Tack för Ytterst Intressant Artikel.

protesterar bara mot dina ord här ovan, om usa. mer rättvist och tydligt hur viruset slagit blir att behandla usa som Europa, dvs som femtio stater.
Allra bäst hade det dock blivit om alla slutade jämföra länder, utan cluster-utbrott - eller avsaknaden därav.
 
Det är ju inte möjligt att veta i dagsläget. Men vad som i varje fall är sant är att en hypotes inte verifieras av att den upprepas många gånger. :) Med det sagt så vill jag understryka att det du skriver endast kan betraktas som hypoteser.
Sagt av en annan som bjuder på hypotes efter hypotes i tråden.

Vi sitter alla amatörepidemieologer i samma båt, och tror så svetten lackar.
 
Sagt av en annan som bjuder på hypotes efter hypotes i tråden.

Vi sitter alla amatörepidemieologer i samma båt, och tror så svetten lackar.

Ja jag har inte uttalat något annat än hypoteser ialafall. Jag har sagt att vi inte kan veta om den strategi som Sverige har valt är bättre eller sämre än någon annan. Allt jag tidigare ifrågasatte var @ameos uppfattning angående hur vården klarat pandemin.
 
Hur går det till att samtidigt anpassa sig efter tillgängliga resurser och samtidigt dimensionera utifrån behovet?

Det är för mig motsatta tillvägagångssätt och utesluter varandra, åtminstone om de tillgängliga resurserna räcker till.

Vidta fler åtgärder för att förhindra antalet insjuknade?

Hur som helst så är det för sent för det och jag vet också att vi inte håller med varandra när det kommer till om det varit möjligt att åstadkomma. Och jag har absolut inga problem med den oenigheten.
 
Vidta fler åtgärder för att förhindra antalet insjuknade?

Hur som helst så är det för sent för det och jag vet också att vi inte håller med varandra när det kommer till om det varit möjligt att åstadkomma. Och jag har absolut inga problem med den oenigheten.
Fast att vidta fler åtgätder för att hindra insjuknandet är knappast ett sätt att utöka antalet vårdplatser. Det är ett sätt att hindra att den behövs.

Vilka åtgärder skulle hjälpt förresten? UK införde hårdare lock down än vi och det har inte gått bättre för dem och inte för Frankrike heller. Samtidigt har vår "lock down" varit effektiv i stora delar av landet.

Tror du det skulle hjälpt med utegångsförbud och att vi stängde ner skolorna? Är det smittan som eventuellt spridits på gym och frisörssalonger som drivit på smittan bland äldre sköra?

Det jag tror kunde ha hjälpt var att testa fler precis i början och tillämpat karantän på de som kom in i landet före vi visste att smittan hade fått fäste i europa hur det nu skulle gå till.
 
Jag tycker det finns en hel del som antyder att vi i Sverige har fått ungefär samma effekter med våra restriktioner som andra fått med sina lockdowns, dvs åstadkommit en drastisk minskning av smittans spridning i ett kritiskt skede. Och att vi faktiskt lyckades platta till kurvan på ett bra sätt, jämfört med andra länder som fick in smittan i ganska stor omfattning ganska tidigt.

Här i överdödlighet, jämfört Skottland och Sverige som införde hårda restriktioner ungefär samtidigt (Skottland 26 mars och Sverige 1 april), och sedan en massa andra länders både tristare och bättre utfall som gråa linjer.

smitta.PNG
 
Jag tycker det finns en hel del som antyder att vi i Sverige har fått ungefär samma effekter med våra restriktioner som andra fått med sina lockdowns, dvs åstadkommit en drastisk minskning av smittans spridning i ett kritiskt skede. Och att vi faktiskt lyckades platta till kurvan på ett bra sätt, jämfört med andra länder som fick in smittan i ganska stor omfattning ganska tidigt.

Här i överdödlighet, jämfört Skottland och Sverige som införde hårda restriktioner ungefär samtidigt (Skottland 26 mars och Sverige 1 april), och sedan en massa andra länders både tristare och bättre utfall som gråa linjer.

Visa bifogad fil 54298
Ska man tolka det som att Sverige borde ha infört hårdare restriktioner, eftersom Skottland nu ligger bättre till? :angel:
 
Ska man tolka det som att Sverige borde ha infört hårdare restriktioner, eftersom Skottland nu ligger bättre till? :angel:

Det är väl en slags tolkning, att Sverige avviker genom att överdödligheten ligger kvar snäppet över många andra. Jag tolkar det mer som att vi genom olika metoder, nådde ungefär samma mål.

Problemet blir väl snarast att just lockdown inte var ett alternativ för oss, men det finns andra saker som vi kunde stoppat upp samhället hårdare med. Men det är inte ett dugg uppenbart att det skulle ha haft just de effekterna.
 
Det är väl en slags tolkning, att Sverige avviker genom att överdödligheten ligger kvar snäppet över många andra. Jag tolkar det mer som att vi genom olika metoder, nådde ungefär samma mål.

Problemet blir väl snarast att just lockdown inte var ett alternativ för oss, men det finns andra saker som vi kunde stoppat upp samhället hårdare med. Men det är inte ett dugg uppenbart att det skulle ha haft just de effekterna.
Vi vet ju inte heller hur det blir i slutändan, det verkar som om flertalet som öppnar upp lite får fler sjukdomsfall på köpet, och hur mycket man än värnar om att hålla dödstalen nere kommer samhället till slut kollapsa om alla som inte utför samhällsviktiga tjänster sitter instängda. Det är för många som behöver röra sig i samhället för att folk ska få det nödvändigaste för att kunna hålla tillbaks smittan helt utan immunitet.
 
Ska man tolka det som att Sverige borde ha infört hårdare restriktioner, eftersom Skottland nu ligger bättre till? :angel:
Du tolkar grafen fel.
Överdödlighet är inte en ögonblicksbild. Det intressanta är den totala ytan under grafen, inte var grafen befinner sig den tidpunkt som cherrypickaren väljer för att bevisa sin tes.

Jag tolkar det som om Sverige och Skottland ligger i princip lika så långt den här grafen går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp