Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tio månader in i corona kommer man alltså äntligen till skott med en lag som gäller kortare tid än vad corona så här långt har påverkat oss alla globalt 🤐
Det känns helt rimligt att det tar minst lika lång tid att fatta beslut gällande en sådan lag som det gör att testa fram ett vettigt vaccin.
 
Jag tycker det JO skrev var väldigt bra. Kort och översiktlig genomgång av viktiga grundprinciper som man åsidosätter mer än vad som är motiverat.
Samtidigt som förståelsen finns för att det behövs en lag så bör man för den sakens skull inte släppa igenom lösningar som är ogenomtänkta till sin utformning och delvis för långtgående i relation till syftet.

Nedan JOs sammanfattning, med min fetning. https://www.jo.se/Global/Remissyttranden/Remissyttrande R_144-2020.pdf (bara fem sidor, för den som vill läsa hela)



Har du någon länk till var man kan läsa lagrådsremissen?
https://www.regeringen.se/4b0bdf/contentassets/8230f31de90943e787b653a6a2aa0f59/covid-19-lag-.pdf
 
Tio månader in i corona kommer man alltså äntligen till skott med en lag som gäller kortare tid än vad corona så här långt har påverkat oss alla globalt 🤐
Riksdagen antog en tillfällig krislag i april i år men den har upphört att gälla (tror den gällde i 6 månader). Sen kan nämnas att den lagen aldrig utnyttjades.
 
Demokratin är toppen, det ska inte kunna gå snabbt att göra om landet till en diktatur.
Förstår inte riktigt vad diktatur har minsta lilla med att göra med förmågan (läs lagstöd) att stänga affärer och gallerior med mera för att iq-befriade (ett globalt fenomen) invånare vägrar förstå allvaret i en pandemi..
 
Förstår inte riktigt vad diktatur har minsta lilla med att göra med förmågan (läs lagstöd) att stänga affärer och gallerior med mera för att iq-befriade (ett globalt fenomen) invånare vägrar förstå allvaret i en pandemi..
Rent tekniskt är det ju en övergång mot diktatur som görs, även om den (den här gången) verkar vara tidsbegränsad, och inte särskilt långtgående, och de mekanismer som gör att det tar lång tid att få dessa regler på plats, är just de hinder som sats upp för att förhindra att det fria land vi lever i, fortsätter vara fritt.
 
Förstår inte riktigt vad diktatur har minsta lilla med att göra med förmågan (läs lagstöd) att stänga affärer och gallerior med mera för att iq-befriade (ett globalt fenomen) invånare vägrar förstå allvaret i en pandemi..
All makt utgår från folket - dvs riksdagen, är utgångspunkten för svensk och många andra länders demokrati. Lagar beslutas av riksdagen (motsvarande organ). Genom pandemilagen kan regeringen ta beslut som långtgående påverkar människors vardag/rättigheter utan att gå "omvägen" via riksdagen. Extra smidigt för en regering som inte har majoritet i riksdagen.
Det finns tyvärr färska exempel där pandemilagstiftning även har använts för att driva igenom helt andra beslut än sådana som har med smittskydd att göra.
 
Jag tycker att det är knepigt att det här viruset tar så olika vad gäller symtom. Men det är kanske likadant med alla virus bara att jag inte tänkt på det förr :idea:.

Jag har haft några olika symtom, varav det mest uttalade muskelvärk som känts som ordentlig mjölksyra, speciellt i benen och sätesmuskulaturen. En annan jag känner har haft feber som enda symtom men mått mer än tillräckligt dåligt ändå.

Förstår verkligen varför man behöver stanna hemma vid minsta symtom.
 
Min kusin som bor i New York har just testat positivt för Covid-19 för andra gången. Hon fick första slängen i mitten av februari och hade antikroppar så sent som i september. Så fort kan det alltså gå... Som tur är är hon ung och frisk i övrigt, så hon har inte blivit särskilt dålig (dock sämre andra omgången än första).
 
Det tror jag inte. Om man inte testar sig ska man dock utgå från att det är corona och följa de råden (minst 7 dagar från första symtom samt minst 2 dagar feberfri och må bra innan återgång till arbetet).
Läst det på 1177.
Och så hoppas man att det inte är som hos min granne som hade huvudvärk den 2/12 (bara en dag) och fortfarande testar positivt... (hon testas för jobbet, måste vara negativ innan hon får komma tillbaka). Hennes husläkare sa att det kan ta upp till tre månader. Dock ingen som riktigt kan säga om hon fortfarande smittar... :crazy:
 
Missförstod. Tänkte på Lagrådets remissvar...
Föreslaget ikraftträdande 10 jan. Hittar inte vad de har fått som sista svarsdatum?

Har överhuvud taget lite svårt att se hur man kan ha hunnit med att verkligen bearbeta och beakta av alla remissvar? (Men ingen har väl hunnit skriva några utförliga svar heller...)
Jag vet inte vad du menar riktigt. Här är alla remiss-svar Remiss PM Covid -19-lag - Regeringen.se Alla remissinstanser skulle lämna in senast 23 december. De fick ut remissen den 9e december.

Läser man alla remiss-svar så är det inte så "mycket". Det är ju inte en person som sitter på regeringskansliet och gör allt heller. Det har tagit 5 dagar från svaren till lagrådsremissen och har man behandlat svaren när de kommit in finns det ju ingen hög att bearbeta.
Jag minns när vi skulle lämna remiss-svar på nya polisorganisationen 2015 (var det väl). Där var det ju väldigt mycket mer att sätta sig in och det skulle påverka oss tills vidare och verkligen påverka oss otroligt mycket. Där var svarstiden knappt 2 veckor, och remissen kom efter midsommar, mitt i sommarsemestern. Så remissinstanser är vana vid detta förfarande ;) Sådant här hanteras ju skyndsamt och man släpper ju vanligtvis "allt" o gör det på en eller några dagar. Eller så svarar man inte.
 
Jag vet inte vad du menar riktigt. Här är alla remiss-svar Remiss PM Covid -19-lag - Regeringen.se Alla remissinstanser skulle lämna in senast 23 december. De fick ut remissen den 9e december.

Läser man alla remiss-svar så är det inte så "mycket". Det är ju inte en person som sitter på regeringskansliet och gör allt heller. Det har tagit 5 dagar från svaren till lagrådsremissen och har man behandlat svaren när de kommit in finns det ju ingen hög att bearbeta.
Jag minns när vi skulle lämna remiss-svar på nya polisorganisationen 2015 (var det väl). Där var det ju väldigt mycket mer att sätta sig in och det skulle påverka oss tills vidare och verkligen påverka oss otroligt mycket. Där var svarstiden knappt 2 veckor, och remissen kom efter midsommar, mitt i sommarsemestern. Så remissinstanser är vana vid detta förfarande ;) Sådant här hanteras ju skyndsamt och man släpper ju vanligtvis "allt" o gör det på en eller några dagar. Eller så svarar man inte.
Jag kan tyvärr inte via den länken hitta yttrande från Lagrådet gällande hur Lagrådet ser på lagförslaget. Mkt märkligt. Jag kan heller inte hitta lagrådets yttrande på deras hemsida - som om de inte har gjort något yttrande, vilket vore extremt märkligt. Lagrådet måste ju ha avgett ett yttrande gällande detta lagförslag :confused:. Måste vara jag som bara inte hittat det.

Edit: Det är nog så att lagrådet ska yttra sig gällande den lagrådsremiss som skickades ut/publicerades igår och alltså inte yttra sig över det förslag som skickades ut den 9 december.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp