Bukefalos 28 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en av makens gamla bärbara datorer (ses förmodligen som väldigt antik, men funkar bra och var högpresterande när den var ny), som har både WXP och Ubuntu installerat. Disken på den börjar väl bli ganska full också...

Jag har länge gnällt över den dåliga prestandan, men nu är den långsammare än en trött sköldpadda så nu måste något hända. (maken har dessutom äntligen fått loss tummen och plockat det han vill ha på disken). Min plan har varit att spara alla filer som ska sparas på en annan disk och sen blåsa ur och installera om WXP i datorn (och inget ubuntu, då jag inte använder det!)

Det jag nu funderar på är om det är lönt?
CPU går just nu på 100% och datorn orkar verkligen ingenting.
ÄR det så att processorn får jobba mindre om det finns mindre innehåll sparat på disken? Finns det hopp om en "ny frisk och snabb dator" efter en omformatering? Eller är det bara att glömma det?
 
Sv: Cpu

Det låter som om det är något program som inte funkar som det ska, alternativ något skräp som kommit in. Visserligen blir datorn oftast segare när hårddisken börjar bli full, men det ska inte få processorn att gå på högvarv.
Vet inte hur antik datorn är, men är den tillverkad detta millenniet borde den kunna köra Windows XP utan att processorn ligger på 100% konstant.
 
Sv: Cpu

jag vet inte exakt hur antik den är men absolut detta millenniet i alla fall och den var nära nog en värsting när den köptes, maken behöver det för sitt jobb.
VI får väl helt enkelt se hur det blir när jag nollställer den. Det finns rätt mycket av allt möjligt i den - utom ett fungerande antivirusprogram....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har kommit på att jag vill studera till hösten:D och inget mindre än 3D visualisering och animering/ Datagrafik och vad det nu allt...
Svar
7
· Visningar
1 071
Senast: Kibani
·
R
IT & mobiler Min gamla burk är inte som den borde mer. Köpte den ny förra julen. Efter installation av diverse livsnödvändiga program (såsom ett...
Svar
9
· Visningar
1 867
Senast: Revontuli
·
C
IT & mobiler Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27...
Svar
4
· Visningar
1 204
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp