Crabapple jelly??

Lena Furberg

Trådstartare
Min engelske man pratar ofta om hur de gjorde crabapple jelly (vildapel-gele´??) i England. Slår jag upp Crabapple jelly hittar jag tusen recept. Men inget svenskt. Hur kommer det sig? Vi svenskar som älskar att göra sylt, gele´ och allt tänkbart.

Jag har nu hittat ett träd som är överfullt med crabapples. Små, hårda, knallröda; även fruktköttet är rosarött. De är gräsligt sura, oätliga snarast. Men jag tänker försöka göra gele´ av dem. De växer utanför simhallen i byn där jag bor.... Halvstora träd, fulla med frukt.

Någon här som gjort crabapple jelly?? Heter det ens Vildapel på svenska, eller är det namnet ganska generellt för vilda äpplen...?
 
Min engelske man pratar ofta om hur de gjorde crabapple jelly (vildapel-gele´??) i England. Slår jag upp Crabapple jelly hittar jag tusen recept. Men inget svenskt. Hur kommer det sig? Vi svenskar som älskar att göra sylt, gele´ och allt tänkbart.

Jag har nu hittat ett träd som är överfullt med crabapples. Små, hårda, knallröda; även fruktköttet är rosarött. De är gräsligt sura, oätliga snarast. Men jag tänker försöka göra gele´ av dem. De växer utanför simhallen i byn där jag bor.... Halvstora träd, fulla med frukt.

Någon här som gjort crabapple jelly?? Heter det ens Vildapel på svenska, eller är det namnet ganska generellt för vilda äpplen...?
Vilapel är frösådda vanliga äpplen. Ibland ätbara. Oftast inte alls. Spridda av fåglar och andra djur.

Paradisäpplen är helt andra äpplen som man mestadels odlar som prydnad.
Men det finns massor av recept. Googla paradisäpplegele.
 
Tack för svaren! Det är Paradisäpplen, då :-) Gör just nu en omgång, får se vad det blir av dem! Färgen är i alla fall väldigt vacker...!
Det är jättegott! Och som sagt, blir fin färg.
Perfekta julklappar till dom som har allt, de lyfter vilken sås som helst. :)

Jag brukar spara lite fläder som jag använder i en del av paradisgelén.
Det blir otroligt gott det med. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp