Crates (arabian) VS Billy cook (full quarter)

r_freddy

Trådstartare
Har kört hårdträning med Chilisen sen i våras.
Och ni har han satt riktigt mycket muskler.

Tyvärr så mycket att jag ifrågasätter som sadeln ligger helt optimalt :(

Har nu en Rening Billy Cook Full quarter. ca 15-20 år gammal och av undebar kvalité. Underbar att rida i. Men just nu har den tendensen att
åka lite bakåt och får lite torra fläckar vid bogbladen bakom manken så att säga. Ryggen är ju inte så lång på stackars kraken heller. Så glider den för långt bakåt blir det knasigt. Denna ligger mycket bra om man bara slänger på den i stallgången utan padd där den ska ligga. Men så fort man flyttar den lite bakåt dit den brukar glida så hamnar den högre bak och lutar framåt lite.

Har fått hem en Crates Arabian på prov. Nättare sadel som gör att jag kan ge mindre hjälper.
Mycket smalare i sätet. fendrarna är nättare och inte lika breda. Känns smidigare. Har provridit nu några dagar. Och det ser ut som om den ger ett jämt svettavtryck. Inget tryck på bogarna och åker inte fram/bak något. Denna ser inte ut att ligga lika bra som Billy cooken när man lägger på den i stallgången. Lättar lite bak. Ser ut att vara en aning för svängd. Men kan det vara så att den ligger bättre när jag rider och han går i form än billy Cooken?
Med tanke på svettavtrycken

Är det någon som vet om Arabiansadlarna är mer svängda en normal full quarter? jag har nämligen hört att de ska vara rakare. Men det ser verkligen inte ut så. Någon info om arabian sadlar överhuvudtaget är jag superglad över!
bow:
Då jag nu inte har en aning om jag ska välja nya sadeln eller ha kvar min gamla :crazy:
 
Sv: Crates (arabian) VS Billy cook (full quarter)

Här kommer lite bilder.
Börjar med Billy Cooken. Efter hårt pass på banan såg det inte ut att vara några torra fläckar som jag sett tidigare. Samtidigt som torra fläckarna har
jag även sett ruggad päls mot korset/ virveln vilket måste tyda på att
den åker bakåt och ligger ann där. Eller?

IMG_0157.jpg

IMG_0159.jpg

IMG_0154.jpg

IMG_0145.jpg

IMG_0144.jpg

IMG_0143.jpg
 
Sv: Crates (arabian) VS Billy cook (full quarter)

Också lånade Crates Arabian.

har inga bilder på svettmärket här. Men ska ta det efter idag.

Ser ut att ligga och lätta lite längst bak. i övrigt ser det mycket bra ut.
Känner under ritt att den endast lättar bak där lädret är så att säga. ligger mer ann där bommen är.

IMG_0147.jpg

IMG_0148.jpg

IMG_0149.jpg

IMG_0151.jpg

IMG_0152.jpg
 
Sv: Crates (arabian) VS Billy cook (full quarter)

Nu är det svårt att se på bilderna men jag tycker att Crates sadeln ser lite trång ut fram. Ser ut att ligga lite i bakvikt från sidan. Men jag är inte strålande på sadelinpassning;)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 745
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 487
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 048
Senast: bigganl
·
Western Letar sadel till min travare. Har provat en billy cook reiningsadel med full quarter bom tror han som har den sa något om stt det var en...
Svar
2
· Visningar
1 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp