Creme Fraiche i frysen...

Enya

Trådstartare
I ett tillfälle av fullständig hjärnsläpp stoppade jag in en creme fraiche i frysen när jag packade upp min mat jag handlat. Den har stått kvar där när jag upptäckte den efter ett dygn eller så. Min stora fundering, så klart, är om det går att tina den och äta eller om den är "förstörd"?

Jag vet, jag vet, jag vet! Jag har mina matproblem med bäst-före-datum och så, men det är ju inte riktigt samma sak som detta egentligen.Eller hur? Men det borde vara någon som gjort samma sak som jag och som kan svara på om det ens är lönt att tina upp den...

Jag vet, jag vet, jag vet- jag borde nog fundera på mina matproblem mer än en gång, men :yuck: om den inte ser och är god liksom!

Och på tal om det, vad för konstigt har ni stoppat i frysen???
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Konsistensen kan ju bli lite konstig, men den är ju givetvis inte farlig att äta och används den som del i en maträtt kommer ju inte eventuell grynig konsistens märkas sen.
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Din creme fraiche bör tillagas när du tar ut den, den kan annars vara grynig och delad, lite vattnig liksom om du använder den som kall sås typ. Annars är det inget fel på den.

Jag frös in moderkakan när min yngsta dotter hade oplanerat fötts hemma. Barnmorskan som inspekterade oss vid framkomsten till BB tyckte att vi skulle spara den, gräva ner den och sätta ett vårdträd ovanpå. Just då var det tjäle i jorden så vi la moderkakan i frysen. Och grävde sen ner den och satte ett träd ovanpå. Så gjorde man förr i tiden.
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Tack för era svar båda två! Tänkte inte på att man kunde tillaga den för att slippa grynigheten!

Vad coolt att föda barn hemma, eller hur jag nu ska skriva. Kan ju vara hemskt också beroende på ens egen upplevelse förstås. Var den fin, moderkakan? Jag tycker de är vackra! Men jag verkar ju inte vara normal har jag förstått! :meh::o
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Den var väldigt fin. Tyvärr var det innan den tiden man dokumenterade allt med bilder. Ett vackert träd av blodkärl, den var frisk och fin. :)
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Jag frös in en pocketbok häromdagen. Har en tendens att bära omkring på böcker lite vart jag än går i lägenheten, och lägger dem på lite olika käcka ställen, diskstället är populärt och kylen. Men häromdagen lyckades jag alltså lägga en i frysen när jag skulle ta ut en päronsplit. Jajamensan.

Jag la även en stor flaska mineralvatten i frysen häromdagen... den skulle ju bara ligga där i någon timme för att bli kall, men jag glömde naturligtvis av den och dagen därpå var det ett solitt isblock. Jag la ju in den med flit, men tänkte inte på konsekvenserna = att det inte går att öppna flaskan nu utan att det blir fontän i hela köket...
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Jag fryser ofta in creme fraiche. Om jag har en slatt kvar som inte kommer att gå åt innan datumet gått ut slänger jag den i frysen och använder den sedan när jag bakar mitt bröd. CF gör brödet saftigare även om det bara är en dl eller så. Fryst cf funkar bra i all matlagning.
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Min kompis frös in sin labrador för att kunna gräva ned honom till den kommande sommaren.
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Och på tal om det, vad för konstigt har ni stoppat i frysen???

En guldfisk. :(

Den var sjuk/skadad och jag läste att det var ett av de skonsammaste sätten att ta ihjäl en fisk, hade inte hjärta att bara spola ned den. Efteråt var det dock någon som sa att det inte alls var särskilt skonsamt, att det bästa var att skära huvudet av den. Fast det hade jag nog inte heller klarat. Stackars Thomas...
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

min hamster fick ligga i frysen ett tag innan jag kunde gräva ner honom
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

En död mus från en fälla. Jag hade någon slags idé om att jag skulle rita av den(jag var ett märkligt barn) men jag glömde bort det. Mamma fick spel när hon hittade den och funderade länge på hur den lyckats ta sig ner i frysboxen...
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Råttor har vi i frysen.
Annars så möss, hamstrar, kaniner och marsvin.
Sådant som skulle begravas när tjälen gått ur backen.
Råttorna är mat till mina slingriga barnbarn.
 
Sv: Creme Fraiche i frysen...

Eftersom min sambo hade dille på att stoppa upp djur ett tag har vi haft det mesta i frysen :wtf:
Mård, kattuggla och div småfåglar mm
Man tittade inte i påse/låda om man var osäker på innehållet utan ringde mannen först
"vad är det i burken i frysen, är det något av dina saker?"
 

Liknande trådar

Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 904
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 300
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 275
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp