Bukefalos 28 år!

Crock pot i julklapp - era bästa tips :) !

bettysmatte

Trådstartare
Jag har småönskat mig en crock pot/slow cooker rätt länge, för det verkar väldigt behändigt att "slänga i" lite ingredienser och låta matlagningen få sköta sig själv under dagen. I år fick jag en i julklapp :) ! Lite googling och jag ser möjligheter som pulled pork, goda grytor, tjälknöl (som jag aldrig lagat) osv. Men vad har NI för konkreta, beprövade tips/recept och idéer :) ?
 
Vi brukar göra det du nämnt. Vi gjorde julrevbenen igår. Köttfärssås samt chili con carne. Hel kyckling. Innan i veckan hivade vi i en entrecote i bit och gjorde typ pulled pork fast utan pork då. Blev jättebra.
 
Jag gör mycket grytor (gärna på rostbiff) och oftast även köttfärssåsen.

Ångar fisk och grönsaker ibland.

Har en som sägs kunna baka bröd också så det ska jag testa någon dag.

Haft min sedan i våras typ.
 
Hur gör ni för att köttet inte ska bli torrt när ni gör grytor? :yuck: Jag har försökt flera gånger och köttet blir mört men torrt. :(
 
Tänkte starta en ny crock pot-tråd men hoppar in med min fråga i denna:

Ni som nu har crock pots, är ni nöjda med dem (och @bettysmatte har du hunnit testa din)? Är det värt att köpa en? Vill kunna laga grytor, stekar och helstekta kycklingar enkelt.

Och vilken crock pot ska jag köpa om jag vill kunna laga tex en hel kyckling i den?
 
Tänkte starta en ny crock pot-tråd men hoppar in med min fråga i denna:

Ni som nu har crock pots, är ni nöjda med dem (och @bettysmatte har du hunnit testa din)? Är det värt att köpa en? Vill kunna laga grytor, stekar och helstekta kycklingar enkelt.

Och vilken crock pot ska jag köpa om jag vill kunna laga tex en hel kyckling i den?
Nej, har inte hunnit prova ännu. Men jag har redan sett en massa recept som jag är sugen på att testa :) ! Jag fick en på nästan 5 liter. Enligt mamma fanns det mindre på 2-3 liter, men det stod för 2 personer på dem och hon tyckte inte att det verkade så praktiskt om man vill göra lite extra mat till nästa dag till exempel. Jag gissar att man vill ha en i den storleken som jag fick, om man vill kunna helsteka en kyckling.
 
Flä
Jag har småönskat mig en crock pot/slow cooker rätt länge, för det verkar väldigt behändigt att "slänga i" lite ingredienser och låta matlagningen få sköta sig själv under dagen. I år fick jag en i julklapp :) ! Lite googling och jag ser möjligheter som pulled pork, goda grytor, tjälknöl (som jag aldrig lagat) osv. Men vad har NI för konkreta, beprövade tips/recept och idéer :) ?
Hel fläskkare, lök, äpplen, rosmarin, salt och peppar.
 
Tänkte starta en ny crock pot-tråd men hoppar in med min fråga i denna:

Ni som nu har crock pots, är ni nöjda med dem (och @bettysmatte har du hunnit testa din)? Är det värt att köpa en? Vill kunna laga grytor, stekar och helstekta kycklingar enkelt.

Och vilken crock pot ska jag köpa om jag vill kunna laga tex en hel kyckling i den?

Berätta för en oupplyst, vad är skillnaden mot att laga kyckling, grytor etc i ugn? För det är ju annars superenkelt, bara att ställa in i ugnen och ta ut när det är klart.
 
Berätta för en oupplyst, vad är skillnaden mot att laga kyckling, grytor etc i ugn? För det är ju annars superenkelt, bara att ställa in i ugnen och ta ut när det är klart.

Timer. Den stängs av och kräver därför ingen passning.

Perfekt när man tex jobbar skitlånga dagar, man laddar den på morgonen och när man kommer hem är maten klar.
 
Nej, dels har den varmhållningsläge och min har även "starttimer".

Om man använder varmhållningsläget kanske det är förklaringen till att flera i tråden upplever att köttet blir torrt?

Känns i vilket fall som det skulle vara läge för ugnstillverkare att produktutveckla och förse sina ugnar med timer!
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp