Crosstrainer

turbofling

Trådstartare
Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha hemma.
Den behöver vara skonsam mot lederna (jag har reumatism), cykel tex är skönt för knän och fötter men inte för händerna.

Har ni tips på vad vad jag ska tänka på med en Crosstrainer. Behöver ingen avencerad teknik, den ska bara fungera bra och vara smidig att använda?

Eller tips på annan maskin som fungerar bara hemma.
 
Jag gillar crosstrainer. Det jag har insett med de enklare/billigare varianterna av crosstrainer, som många har hemma, är att de dels har lite kort steglängd och dels ofta har ett större avstånd mellan fötterna så man får stå lite mer bredbent än på andra lite dyrare modeller.
Mitt bästa tips är att du köper en modell som du har möjlighet att prova lite innan, så du kan känna hur just den modellen känns att stå på.
Annan maskin som jag gillar är roddmaskin, om den har luftmotstånd.
 
.Jag köpte så sent som förra veckan hem en egen crosstrainer, begagnad Casall XT600 som jag hittills är riktigt nöjd med. Har bara crosstrainat på gym förut men det är ju praktiskt att ha en maskin hemma för bättre kontinuitet. Jag betalade 1500 kr för den.

Jag kan inte säga att jag gjorde någon stor inventering av olika typer dock men ville ha en som är någorlunda tyst, lätt att välja olika motstånd på och med ett litet utbud av finesser, här framgår tid/sträcka/möjlighet att välja några olika program (men jag föredrar att göra mina egna pass) och en tämligen glädjekalkylerad/överdriven beräkning av brända kalorier. Samt att det finns någon form av pulsmätning via handtagen (lite tveksam till de siffrorna också men jag går efter min pulsklocka om jag är intresserad av de siffrorna). Möjligen att man får stå liiite mer bredbent än gymmets men inte så det stört mig.

Det mest besvärliga med köpet var att få hem eländet, den var inte demonterad så den gick inte att få in i bilen utan jag fick lasta den i hästsläpet och sedan baxa in denna skrymmande och rejält tunga maskin på hemmaplan.
 
Jag köpte också en begagnad av privatperson som bytte till löpband istället. Har använt den mera än jag hade trott jag skulle.
 
Jag gillar crosstrainer. Det jag har insett med de enklare/billigare varianterna av crosstrainer, som många har hemma, är att de dels har lite kort steglängd och dels ofta har ett större avstånd mellan fötterna så man får stå lite mer bredbent än på andra lite dyrare modeller.
Mitt bästa tips är att du köper en modell som du har möjlighet att prova lite innan, så du kan känna hur just den modellen känns att stå på.
Annan maskin som jag gillar är roddmaskin, om den har luftmotstånd.
Roddmaskin har jag också funderat på. Tränade gärna på en sån på gymmet för 100år sen men jag funderar på om det inte blir lite tufft för knäna.

Kort steglängd är nog inget problem, min man brukar säga att jag tar kortare steg än en myra. Bredbentare tror jag är ett större problem.

Vill helst köpa begagnad och då har jag alltid lite dåligt samvete om man tar upp en säljares tid men ska koll upp vad en större sportaffär har för utbud, där kanske man kan prova själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 061
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Trassel12
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 669
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp