CSN och husförsäljning

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 732

Ajda

Trådstartare
Har det angenäma problemet att vi hittat en gård vi är intresserade av. Bor i en villa idag som då måste säljas för att ha kontantinsatsen. Räknar med en vinst på iaf 500.000+

MEN, jag pluggar och tar CSN lån. Är det helt kört för oss? Banken vet inte, mäklaren kan inte hjälpa oss och CSN svarar inte när man kommer fram i telefonkön.

Blir jag återbetalningaskyldig för ett helt år eller för en termin om jag säljer huset i sommar?

Någon som har bättre koll än mig?

FÖRTYDLIGANDE

Jag får ta på mig mer lån. Alltså jag får tillsammans med min sambo köpa gården. Det är försäljningen av nuvarande huset som sätter käppar i hjulet då CSN räknar en vinst av en husförsäljning som en inkomst och man blir då återbetalningsskyldig och får ej ta mer CSN lån då man överskridit fribasbeloppet.

Senast ändrad:
Har din partner fast jobb med ok lön? Isf borde det inte vara kört tänker jag.

Ja det har han men inte det som är problemet. Eller tänker du att han ska ta över min del av huslånet?

Tänkte att ni kan låna tillsammans och stå på lånet tillsammans men att det är hans inkomst som banken räknar på. Det beror iofs på vad han tjänar.

Tänkte att ni kan låna tillsammans och stå på lånet tillsammans men att det är hans inkomst som banken räknar på. Det beror iofs på vad han tjänar.

Jag förtydligade problemet nu i trådstarten. Jag får stå med som låntagare då jag bara har en termin kvar av studierna.

Jag förtydligade problemet nu i trådstarten. Jag får stå med som låntagare då jag bara har en termin kvar av studierna.
När jag frågade csn så blir en husförsäljningsvinst inkomst för hela året dvs du får betala tillbaka för ett helt år.

När jag frågade csn så blir en husförsäljningsvinst inkomst för hela året dvs du får betala tillbaka för ett helt år.

Misstänkte att så var fallet. Surt! Vi vill inte ta av vinstpengarna för att leva för. De vill vi skicka in i nya huset.

Min bror blev återbetalningsskyldig för några år sedan, när han sålde sin villa. Det var rätt mycket pengar tyvärr, så absolut mer än för 1 termin.

Jag skulle tippa på en termin. Jag sålde min förra bostadsrätt med stor vinst för några år sedan och studerade samma år med CSN. Grejen var dock att jag sålde lägenheten ena terminen, samtidigt som jag jobbade och hade lön, och så pluggade jag och hade CSN andra terminen. När CSN upptäckte det - ganska långt efteråt - så skickade de brev om att de tänkte utgå ifrån att mina inkomster var jämnt fördelade över året om jag inte kunde bevisa motsatsen, och då skulle jag ju bli återbetalningsskyldig. Jag skickade över mina lönespecifikationer och försäljningspapperen och visade att alla mina pengar hade kommit in under terminen utan CSN och då släppte de det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 191
Senast: cewe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 763
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i... 2
Svar
35
· Visningar
3 617
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka