CSN och husförsäljning

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 732

Ajda

Trådstartare
Har det angenäma problemet att vi hittat en gård vi är intresserade av. Bor i en villa idag som då måste säljas för att ha kontantinsatsen. Räknar med en vinst på iaf 500.000+

MEN, jag pluggar och tar CSN lån. Är det helt kört för oss? Banken vet inte, mäklaren kan inte hjälpa oss och CSN svarar inte när man kommer fram i telefonkön.

Blir jag återbetalningaskyldig för ett helt år eller för en termin om jag säljer huset i sommar?

Någon som har bättre koll än mig?

FÖRTYDLIGANDE

Jag får ta på mig mer lån. Alltså jag får tillsammans med min sambo köpa gården. Det är försäljningen av nuvarande huset som sätter käppar i hjulet då CSN räknar en vinst av en husförsäljning som en inkomst och man blir då återbetalningsskyldig och får ej ta mer CSN lån då man överskridit fribasbeloppet.

Senast ändrad:
Har din partner fast jobb med ok lön? Isf borde det inte vara kört tänker jag.

Ja det har han men inte det som är problemet. Eller tänker du att han ska ta över min del av huslånet?

Tänkte att ni kan låna tillsammans och stå på lånet tillsammans men att det är hans inkomst som banken räknar på. Det beror iofs på vad han tjänar.

Tänkte att ni kan låna tillsammans och stå på lånet tillsammans men att det är hans inkomst som banken räknar på. Det beror iofs på vad han tjänar.

Jag förtydligade problemet nu i trådstarten. Jag får stå med som låntagare då jag bara har en termin kvar av studierna.

Jag förtydligade problemet nu i trådstarten. Jag får stå med som låntagare då jag bara har en termin kvar av studierna.
När jag frågade csn så blir en husförsäljningsvinst inkomst för hela året dvs du får betala tillbaka för ett helt år.

När jag frågade csn så blir en husförsäljningsvinst inkomst för hela året dvs du får betala tillbaka för ett helt år.