Jordbruksfastighet - firma - vad ingår?

Jag är redan bonde. Jag ska inget speciellt. Jag är inte TS, och vet att beroende på syftet med hästhållningen så är det endera näringsverksamhet eller hobby.

Om jag har hästar som jag avlar (regelbundet) på, i syfte att sälja föl och/eller äldre utbildade unghästar, så är det näringsverksamhet.

Har jag två hästar, som jag nöjesrider, så är det oftast vara hobbyverksamhet.

Men om jag har ett par hästar som jag nöjesrider, och dessutom har en hel del åkermark, där jag odlar vall, och slår vallen och säljer överskottet, som blev det näringsverksamhet igen.

Så vad är det du vill upplysa om?

TS behöver träffa en rådgivare, tittar på TS upplägg för att bedriva sin verksamhet. Att TS planerar att syssla med avel och träning har framgått både i den här och andra trådar.
Sorry att jag förväxlade dig med TS. Jättebra för dig att du vet hur det fungerar i ditt fall. Jag skrev mitt första inlägg för att ge tips till TS eftersom jag trodde att det var syftet med tråden.

Absolut bra för TS att träffa rådgivare, men det är ju aldrig fel att läsa på lite först. Skatteverkets hemsida är jättebra och man kan även ringa deras kundservice.

(Jag äger själv näringsfastighet och har hästar och i mitt fall räknas verksamheten som passiv eftersom det klassas som hobby. Varje fall måste dock bedömas för sig.)
 
Sorry att jag förväxlade dig med TS. Jättebra för dig att du vet hur det fungerar i ditt fall. Jag skrev mitt första inlägg för att ge tips till TS eftersom jag trodde att det var syftet med tråden.

Absolut bra för TS att träffa rådgivare, men det är ju aldrig fel att läsa på lite först. Skatteverkets hemsida är jättebra och man kan även ringa deras kundservice.

(Jag äger själv näringsfastighet och har hästar och i mitt fall räknas verksamheten som passiv eftersom det klassas som hobby. Varje fall måste dock bedömas för sig.)

Tack för input! Jag vet att man måste ha ett vinstsyfte med hästarna för att det inte ska räknas som hobbyverksamhet. Vad använder du dina hästar/din fastighet till?
 
jag fick inte igenom min avelsverksamhet 2014 när jag hade skatteverket ute på besök. så jag har mina hästar som hobby.
dom kunde inte heller berätta vad som krävdes av mig för att få igenom det. och jag har inte sökt om hos skatteverket.
 
Tack för input! Jag vet att man måste ha ett vinstsyfte med hästarna för att det inte ska räknas som hobbyverksamhet. Vad använder du dina hästar/din fastighet till?
I mitt fall är det solklart hobby eftersom mina hästar bara kostar pengar. 😂

Även om man bedriver avel så är det som @tabac säger inte säkert att det kan klassas som näringsverksamhet.

Som @athena påpekar så är fastigheten näring även om den bedrivs passivt.
 
jag fick inte igenom min avelsverksamhet 2014 när jag hade skatteverket ute på besök. så jag har mina hästar som hobby.
dom kunde inte heller berätta vad som krävdes av mig för att få igenom det. och jag har inte sökt om hos skatteverket.

Även om du äger jordbruksfastighet där du har hästarna? Du tar väl ganska många föl också?
 
Jag får ca 2 föl per år, odlar vall för både egen konsumtion och försäljning på vår lantbruksfastighet. Vi kör i egen skog med hästarna - ved till oss själva och plockar vindfällen vid behov, och utbildar unghästar innan försäljning eller säljer fölen efter avvänjning.

Dessutom har vi en mindre fårbesättning.

Vi drar in en del pengar varje år, men det är inga jättepengar.

Det har aldrig varit någon diskussion om att vår verksamhet inte skulle vara momsregistrerad.

Alla våra hästar är "momshästar".
 
Jag får ca 2 föl per år, odlar vall för både egen konsumtion och försäljning på vår lantbruksfastighet. Vi kör i egen skog med hästarna - ved till oss själva och plockar vindfällen vid behov, och utbildar unghästar innan försäljning eller säljer fölen efter avvänjning.

Dessutom har vi en mindre fårbesättning.

Vi drar in en del pengar varje år, men det är inga jättepengar.

Det har aldrig varit någon diskussion om att vår verksamhet inte skulle vara momsregistrerad.

Alla våra hästar är "momshästar".
Då är det i ett jordbruk med flera grenar. Som jag förstått det är kraven på varje del för att få ingå i en sådan helhet lägre än när någon av dem på egen hand ska utgöra hela innehållet i en näringsverksamhet.
 
Då är det i ett jordbruk med flera grenar. Som jag förstått det är kraven på varje del för att få ingå i en sådan helhet lägre än när någon av dem på egen hand ska utgöra hela innehållet i en näringsverksamhet.
Så du menar att en spannmålsodlare inte skulle bedriva näringsverksamhet?

Vi pratar lantbruk här, som bedrivs på en näringsfastighet. Lantbruksfastigheter har en särställning.
 
Så du menar att en spannmålsodlare inte skulle bedriva näringsverksamhet?

Vi pratar lantbruk här, som bedrivs på en näringsfastighet. Lantbruksfastigheter har en särställning.
Nej, det menar jag inte.

Men en del saker kan vara antingen NV eller hobby även på en jordbruksfastighet. Jag menar att man ser på både hur den totala näringaverksamheten ser ut och hur verksamhetsgren av den ser ut.

Säg någon som har avel med X föl/år (som ett hypotetiskt exempel) Det kan för någon som också har aktivt skogsbruk, odling, slaktdjur osv. vara en del av den totala näringsverksamheten i jordbruket.
Samtidigt kan det för någon annan som också har X föl/år (med i övrigt jämförbara omständigheter för just den biten) vara så att det ska räknas som hobby om det är den enda "jordbruksverksamheten".

Menade att man inte alltid kan jämföra rakt av att för att något är NV hos Y så ska det vara det också hos Z.
 
Nej, det menar jag inte.

Men en del saker kan vara antingen NV eller hobby även på en jordbruksfastighet. Jag menar att man ser på både hur den totala näringaverksamheten ser ut och hur verksamhetsgren av den ser ut.

Säg någon som har avel med X föl/år (som ett hypotetiskt exempel) Det kan för någon som också har aktivt skogsbruk, odling, slaktdjur osv. vara en del av den totala näringsverksamheten i jordbruket.
Samtidigt kan det för någon annan som också har X föl/år (med i övrigt jämförbara omständigheter för just den biten) vara så att det ska räknas som hobby om det är den enda "jordbruksverksamheten".

Menade att man inte alltid kan jämföra rakt av att för att något är NV hos Y så ska det vara det också hos Z.
Det brukar räcka med att det finns ett vinstsyfte, och en tillräckligt stor omsättning.
Det finns oändligt många jordbruk oavsett inriktning Sverige som egentligen inte gör vinst utan det är jordbrukstöden som som gör att det överhuvudtaget blir något som helst överskott.
 
Även om du äger jordbruksfastighet där du har hästarna? Du tar väl ganska många föl också?
Ja trots det. Försökte få lite tips om vad jag behöver göra för att få igenom hästarna tex hur många avelston som man måste ha mm och det kunde hon ej svara på.
 
Då svarar jag: Affärsplan och lönsamhet.
Ja jag vet. Men när man som vi var ny inflyttade på gården hade man kanske hoppas på lite svar på frågor vi hade. Vi gick igenom småskalig ägg produktion i allafall.travaveln har jag slutat med och håller mig nu till dressyr och hopp på hobbynivå
 
Ja trots det. Försökte få lite tips om vad jag behöver göra för att få igenom hästarna tex hur många avelston som man måste ha mm och det kunde hon ej svara på.
Var det "någon" från skatteverket vi talar om? Eller en rådgivare/revisor?


Har du någonsin tagit hjälp från rådgivare/revisor i frågan? Det låter märkligt att en verksamhet med syfte att ta fram föl för försäljning inte skulle vara en verklig näringsverksamhet.
I synnerhet som en verksamhet med några stycken getter blir klassat som näringsverksamhet.

Det finns en hel del prejudikat, avseende vad som ska anses som "hobby" eller "näringsverksamhet" på jordbruksfastigheter med hästverksamhet. Skatteverket får ofta på tafsen när de försöker definiera avelsverksamhet med syftet försäljning av föl/unghästar som hobbyverksamhet.

När man startar sin verksamhet på jordbruksfastigheten, så får man ange vilket syfte man ska ha, momsregistrera sig och så göra deklarationen för sitt företag de första gångerna med hjälp av redovisningsföretag (revisor) som är kunnig inom lantbruk.
Ibland får man tillbaka frågor om verksamheten från Skatteverket, som man då snällt får besvara med hjälp av den affärsplan man tagit fram. Att ta hjälp av rådgivare/revisor redan innan man då momsregistrerar sig och ska göra sin första deklaration, med att formulera affärsplanen, och sedan för att svara Skatteverket (om det behövs) är en bra investering.


Men, vi ska vara väl medvetna om att det finns en subkultur inom lantbruk som tycker att "hästar är larvigt, och det är bara småflickor som leker med hästar", och att därför hästverksamhet inte är en "riktig näring".
Denna subkultur företräds huvudsakligen av män i övre medelåldern som har verkligt lönsamma storlantbruk.

En mindre andel av herrarna i övre medelåldern som anser ovanstående om hästverksamhet, finns representerade i både lantbruksorganisationer som t.ex. LRF och uppbär anställningar på rådgivningsföretag.
 
Det låter märkligt att en verksamhet med syfte att ta fram föl för försäljning inte skulle vara en verklig näringsverksamhet.
Jag känner till ett konkret exempel där en bekant blev nekad av skatteverket att ha sin uppfödning av tävlingshästar som näringsverksamhet. Och då hade hon ändå sålt flera avkommor till bra pris...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Vi har köpt en lantbruksfastighet och som ja kan läsa mig till så blir det automatiskt en enskild firma, eller hur funkar det? Hur...
2
Svar
34
· Visningar
2 767
Senast: nyttnick
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp