Bukefalos 28 år!

Cushings syndrom??

Elzaa

Trådstartare
Köpte en D-ponny i ädlare modell i början av januari.
Han har nu blivit tunnare under våren och har kvar mycket vinterpäls....
Fäller lixom inte riktigt som han ska och känns lite tröttare.
Idag var det ganska varmt och han var lite svett när jag tog in honom från hagen.
Kan detta vara cushings? :O
 
Ja, det kan mycket väl vara cushings eller PPID som det numera heter. Be veterinären ta ett blodprov för att kolla ACTH-värdet så får ni ganska snabbt svar.
Många tror att det bara är äldre hästar som drabbas men det stämmer inte även om det är vanligare hos äldre. Min häst är 15 år och fick diagnosen för bara ett par veckor sedan men jag känner till hästar som är så unga som 6 år med PPID.
 
Ja, det kan mycket väl vara cushings eller PPID som det numera heter. Be veterinären ta ett blodprov för att kolla ACTH-värdet så får ni ganska snabbt svar.
Många tror att det bara är äldre hästar som drabbas men det stämmer inte även om det är vanligare hos äldre. Min häst är 15 år och fick diagnosen för bara ett par veckor sedan men jag känner till hästar som är så unga som 6 år med PPID.
Vilken symptom hade din häst?
 
Skulle absolut kunna vara cushings, och jag skulle ta ett test om jag var som du eftersom det inte är så krångligt. Däremot skulle jag också ringa förra ägarna och fråga hur ponnyn brukar vara på vårarna. Min ponny prickar in alla punkterna du nämner varje vår utan att det är något fel på henne (utom möjligen vikten, men hälften av de andra i stallet tappar i vikt så här års). Hon blir helt enkelt naturligt lite segare när värmen kommer och är lite senare än de flesta med att tappa vinterpälsen. Förra året tog jag faktiskt ett cushingprov på henne för att hon hade vinterpäls kvar i juli, men det var långt ifrån gränsvärdena och en vecka senare fällde hon det sista. Så jag skulle inte nödvändigtvis oroa ihjäl mig även om jag skulle ta det säkra före det osäkra och kolla upp det.
 
Vilken symptom hade din häst?

Den oklippta pälsen på ryggen blev jättelång och lockade sig när den var fuktig, hon började dricka och kissa mer än vanligt, hovarna började växa fortare, hon såg lite trött ut och fick hon fettdepåer ovanför ögonen.

Det finns många andra symptom också men alla hästar får inte alla symptom så det kan se lite olika ut. En del får diagnosen efter att hästen fått fång men alla hästar med PPID får inte fång. Det kan som sagt se lite olika ut men många hästar mår alldeles utmärkt med hjälp av medicin.
 
Jag har en som har det och det var min magkänsla som mig det. För han hade inga andra symptom mer än han blev väldigt lockig i pälsen speciellt när han blev blöt. Veterinären tyckte jag var dum som ville ha gjort blodprov.
Men när svaret kom var det ingen tvekan om att han hade det. Så det varierar väldigt vilka symtom som dom får och bara blodprov ger svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Coras star
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 258
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp