Bukefalos 28 år!

Cygwin + Octave

Domenico

Trådstartare
Någon som är haj på datorer?

Jag har tidigare haft Matlab på min dator genom universitetet, men då jag inte pluggar längre tänkte jag ersätta det med octave som ju är gratis.

Octave är väl om jag fattat det rätt egentligen byggt för linux. Jag har sedan tidigare cygwin installerat för att jag behövde ett program som bara fanns för linux för att konvertera en viss typ av filer. (Jag har vista).

Jag tyckte då att det verkade smidigt att ladda ner och installera octave via cygwin. Jag får igång det men när jag ska plotta så får jag bara något felmeddelade vad gäller plogrammet som plottar (gnuplot). Jag har provat att ta bort alla filer och installera igen med samma problem.

Vad kan jag ha gjort för fel? Kanske skulle jag hellre försöka ladda ner windows-versionen, men jag blir inte riktigt klok på vilken version av ett antal olika länkar jag ska ha.

Om man ska köra ett program som är utvecklat för linux i windows är det generellt bättre att köra genom cygwin eller en windowsvariant eller spelar det ingen roll?

Jag känner mig inte redo att gå över till linux ännu...:grin:
 
Sv: Cygwin + Octave

Det är nog antagligen bättre att ladda hem Windowsversionen, har inte tillräckligt bra koll på cygwin för att kunna komma med något förslag.
 
Sv: Cygwin + Octave

Jag hittade bara en windowsversion och den plottade (den väldigt enkla) filen jag testade utan problem. Fast min windowsversion använde java för att plotta, har ett svagt minne av att det fanns ett alternativ under installationen där man kunde välja mellan gnuplot och java, där java var förvalt. Använder dock fortfarande xp.

Tog denna version
http://octave.sourceforge.net/index.html
eller direkt
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=2888&package_id=40078
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vi fick ärva en gammal iMac från sambons föräldrar. Utifrån vad jag förstår är det en iMac 11,2. Vi försöker nu återställa den...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: pajaztar
·
IT & mobiler Jag har köpt en ny Acer Aspire V5-552 med 8 GB, 1 TB. Från första början har den börjat med startreparation när man trycker igång den...
Svar
11
· Visningar
1 045
Senast: dpmatte
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 160
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Hej. Jag var hos fotograf idag och tog ca 600 bilder. Fick skivor med mig hem med bilderna i RAW format (Det exakta formatet är Canon...
Svar
2
· Visningar
1 526
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp