Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Det finns cykelhjälmar med Mips numera :up:

Ja, jag har provat en. En sån där platt variant med mips. Det kändes bara som att den var ännu mer flimsig och satt inte på huvudet ordentligt. Min ridhjälm har MIPS och den har jag inget problem med alls. Så jag förstår inte varför det inte funkade för mig med cykelhjälmen. Jag höll hela tiden på att försöka rätta till den, som om den gled ur position hela tiden.
 
Lägger den här här eftersom så många i tråden verkar tycka att det verkar mycket farligt att cykla jämfört med att gå.

https://www.aftonbladet.se/family/a...cfb3rsH3l_TEaWhcZy9Jw_WiKI#Echobox=1678199550

– Men det har aldrig varit så tryggt och säkert att gå eller cykla som nu i ett trafikperspektiv, samtidigt har föräldrar har aldrig varit så oroliga.

Det forskarna sett i deras studier är att föräldrar har inställningen att de skjutsar sina barn så att de kommer säkert fram till skolan, för att de älskar dem. Anna-Karin Lindqvist och hennes kollegor vill i stället se att man snarare tänker ”Jag älskar dig, därför får du gå eller cykla”.
– Jag är själv förälder, det är mycket att ta ställning till när man har barn. Men det vi sett är att föräldrar som provar att låta sina barn cykla eller gå upplever att det hjälper dem att minska stress i vardagen. Och barnen mår bättre och känner frihet. De kommer till skolan och är mer redo att lära sig. Det finns stora vinster med detta.
 
Nu cyklar jag sällan längre pga en skada, men när jag gjorde det var det utan hjälm. Jag sitter fast lite i ungdomens syn på hjälm som töntigt :o Vilket i sig såklart är skittöntigt! Men jag har märkt att allt fler använder hjälm och återupptar jag cyklingen, vilket jag hoppas göra bara jag hittar en sadel som funkar med skadan, så blir det säkert inköp av hjälm. Jag kanske inte blir någon flitig användare bara sådär över en natt men jag är övertygad om att det är en ren vanesak. Jag är dessutom inte många år från 40 nu så det börjar bli dags att embracea min inre tönt ;)

Den absolut viktigaste faktorn är däremot mitt kommande syskonbarn och det faktum att barn tar efter. Den dagen hen ser mig cykla kommer det sitta en hjälm på, alltid. Jag tror stenhårt på att föregå med gott exempel och det jag växte upp med, att man fick skippa hjälmen när man var tonåring, är bara skit. Hjälm är skitbra, att ha en målbild i form av att "slippa otyget" är skitdåligt.
 
Jag håller absolut med om att det är meckigare att hantera hjälm när man har cykeln för vardagstransport, men det finns definitivt hjälmar i fler stilar än "lycracyklist" om man tittar runt lite.

Jag hade ridit i mer än 30 år utan ett enda fall på huvudet innan jag trillade såpass illa att det ledde till sjukskrivning pga kvarhängande hjärnskakning (och det är inte säkert att det någonsin går över helt). "Det har aldrig hänt mig förut" är typ det sämsta argumentet för att låta bli säkerhetsutrustning. Jag har med 24 år som bilförare aldrig krockat. Är det argument för att låta bli bälte?
 
(Sen kan man ju ha andra argument, jag använder inte själv all tillgänglig skyddsutrustning i 100% av fallen, men det gäller ju att vara ärlig mot sig själv i riskanalysen.)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag resonerar på samma sätt som med ridningen: hjälm på. De få hjärncellerna jag har kvar kan jag åtminstone försöka skydda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp