Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Alltid cykelhjälm, enda gången jag inte haft har varit 1-2 gånger då jag försiktigt cyklat 300 meter på grusvägen till grannen. Jag har testat elsparkcykel någon gång, och efter första gången kom jag fram till att jag vill ha hjälm där också.
 
Jag gjorde inte som tonåring, var ju alldeles för känslig för att kanske ev ses som töntig :meh: Men numera gör jag det alltid, det har blivit en vana och det skulle kännas väldigt naket utan. Har ett barn som cyklar och han ska ha med sig att man har hjälm även som vuxen. Har en från limar som är superlätt, gör att jag ser väldigt sportig ut :D och sitter bekvämt!
 
Alltid hjälm! Har en närstående som, utan hjälm, körde in i trottoarkanten. Dvs singelolycka. Slog i huvudet vilket resulterade i ett halvårs sjukskrivning. Ytterst nära att hen strök med.
 
Jag försöker vara noga, men så blir det kallt, jag tar på mössa, hjälmen blir liggande på hyllan och vanan bortglömd. Sedan sitter inte min hjälm så bra heller. Borde skaffa en ny, bättre.
 
Jag är född på 60-talet så när jag växte upp fanns det inga cykelhjälmar. När jag var student på 80-90-talen började de komma, men då använde jag ingen. Sedan var det många år jag inte cyklade. När jag började igen för sådär fem år sedan kändes det självklart att köpa en cykelhjälp och numera har jag alltid hjälm. Den är ställbar, så en tunn mössa får plats under.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Som tradens inspiration - nej, anvander aldrig hjalm, trots tva singelolyckor den senaste manaden! (forsta gangen halkade jag i en snav kurva da jag tyligen kom lite for fort - skrapade knat)

Tillgangligheten ar viktig for mig, samt det att jag inte ser "normal" cyckling som sarskilt riskfyllt.
 
Jag cyklar bara på semester och då är det alltid hjälm. En gång varannat år sådär.

Som ung och dum student på 1990-talet var det cykling varje dag utan hjälm. Puckat.
 
Valde "Nej aldrig" för jag har inte haft någon hjälm sedan jag var barn. Nu cyklar jag ingenting.

Däremot om jag skulle börja cykelpendla eller liknande hade jag nog faktiskt kollat in hjälmutbudet ganska ordentligt. Men jag kan vara helt ärlig med att finns det inte bra alternativ som funkar med mössa/liknande så hade jag varit tveksam. Men i flesta fall tänker jag att en tunnare mössa under räcker och om det är ok under hjälmen så hade jag gärna använt hjälm!

Så kanske inte helt representativt svar men i dagsläget sant liksom.
 
Svarade "oftast" men i praktiken är det i princip "alltid". Skulle dock kunna tänka mig att cykla utan vid enstaka tillfällen, om hjälm inte finns tillgänglig, eller om jag har någon spexig svårmonterad frisyr eller liknande utklädnad som inte är hjälmkompatibel.
 
Valde "Nej aldrig" för jag har inte haft någon hjälm sedan jag var barn. Nu cyklar jag ingenting.

Däremot om jag skulle börja cykelpendla eller liknande hade jag nog faktiskt kollat in hjälmutbudet ganska ordentligt. Men jag kan vara helt ärlig med att finns det inte bra alternativ som funkar med mössa/liknande så hade jag varit tveksam. Men i flesta fall tänker jag att en tunnare mössa under räcker och om det är ok under hjälmen så hade jag gärna använt hjälm!

Så kanske inte helt representativt svar men i dagsläget sant liksom.
Det går utmärkt att ha mössa (utan tofs) eller pannband under hjälmen tycker jag. Man kan ockå fälla upp en huva över, men då ser man dessvärre ingenting har jag märkt. :angel: 😅
 
Det går utmärkt att ha mössa (utan tofs) eller pannband under hjälmen tycker jag. Man kan ockå fälla upp en huva över, men då ser man dessvärre ingenting har jag märkt. :angel: 😅

Det är egentligen bara att jag lärt mig att hjälm och säkerhetsväst måste sitta så nära som möjligt för att ge rätt effekt som gjort att jag vill kolla upp det ordentligt 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är egentligen bara att jag lärt mig att hjälm och säkerhetsväst måste sitta så nära som möjligt för att ge rätt effekt som gjort att jag vill kolla upp det ordentligt 😁
Möjligt, fast hellre en hjälm med mössa under än inte hjälm alls tänker jag. Jag cyklar ju hela vintern igenom och föredrar förvisso pannband istället för mössa, men utan hjälm tänker jag inte ge mig ut i snöslasket och svartisen. :)
 
Har oftast hjälm, helst om barnen är med.
Men ska jag iväg en kilometer på otrafikerad grusväg här ute på landet kan det bli att hjälmen stannar hemma.
 
Cyklar inte så ofta, men har alltid hjälm.

Jag har inte råd att betala vad det skulle kosta ifall jag skulle skada huvudet pga. avsaknad av hjälm. Dvs. Ambulansfärd, läkare, röntgen och rehab är dyrt. Det är en billig försäkring och jag har sett alltför mycket av hur man ser ut efter en cykelvurpa (med eller utan bil inblandad) för att vilja chansa.
 
Jag tänker alltid att jag måste skaffa hjälm, men gör det aldrig 🙈 cyklar i och för sig väldigt sällan men när jag gör det är ofta barnen med och det känns dumt att vara petnoga med hjälm på dem när jag själv cyklar utan. Har ingen vettig ursäkt att inte ha hjälm, mer än fåfänga och dålig vana.
 
Den där hövdingen ser ju ut som en himla frän grej, men den kostar tydligen därefter ockå. Mer än cykeln! Känns också som att den skulle bli väldigt varm om sommaren?
Jag tycker inte det blir varmt, den sitter ju inte tight bara så att den inte trillar av. Så det kommer in luft emellan. Men många verkar tro att det blir varmt för du är inte den första som undrar.
 
Använder cykelhjälm när jag cyklar på elcykeln, vilket i princip innebär alltid eftersom jag sällan cyklar på min gamla cykel 😇
 
Jag tycker inte det blir varmt, den sitter ju inte tight bara så att den inte trillar av. Så det kommer in luft emellan. Men många verkar tro att det blir varmt för du är inte den första som undrar.
Den ser ju ut som en pololiknande krage och verkar lite plastig/nylonig dessutom, samt går ut över både axlar och nacke. Jag antar att man måste prova sig fram för att se vilken som är mer bekväm. Just hjälmarna gillar jag för att de är så himla lätta och har ventilering. :)
 
Ja, om jag inte glömt den i stallet (brukar ha den när jag kör mini). Och alltid om ungarna är med. Är den i stallet då så går jag med cykeln.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp