Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Hövding hade jag funderat på att skaffa, men läste sedan detta, som kom förra våren:

"

Tyska krocktester visar att Hövding inte skyddar cyklisten vid krock med en bil som kör i 40 km/h. Nu tar Folksam bort sin rekommendation av airbaghjälmen.​

TT

Ursäkta typsnitt och storlek, lyckas inte förminska det.

Källa
 
Alltid hjälm. Blev hånad på jobbet i Stockholm av kollegorna. Sen råkade jag ut för en olycka inklusive ambulansfärd. Sen var det ingen som hånade mig.

Som westernryttare var jag väldigt ensam med hjälm. När jag tävlade i Reining hade jag hjälm men i de lugnare grenarna som också är en utseendebedömning så red jag i hatt.
 
Växte upp utan cykelhjälmskrav, och kan inte minnas att mina föräldrar envisades heller. Hjälmen letades väl fram en gång om året när det var cykelutlyktsdag med skolan.

Skaffade hjälm i vuxen ålder samtidigt som jag köpte elcykel för drygt 5 år sedan, kändes plötsligt vettigt eftersom jag skulle cykla långa sträckor regelbundet och i högre hastighet än innan. Nuförtiden har jag alltid hjälm när jag cyklar, känner mig extremt naken utan!
 
Nä, jag har ingen cykelhjälm. Jag cyklar aldrig på bilvägar. Alltid på cykelbanor. Aldrig bara för att cykla. För mig är cykel ett transportsätt inte ett sätt att motionera. Oftast cyklar jag in till centrum (bor i utkanten). Har fin cykelbana hela vägen. Jag tänker inte bära runt på en hjälm nere i stan när jag uträttar mina ärenden.

Jag minns inte ens senast jag trillade med cykel. Det måste ha varit när jag var mycket liten. Jag cyklar inte om det är halt ute. Då tar jag bilen istället. Annars tar jag och min tantcykel oss fram lugnt och tryggt tillsammans. Hade jag motionscyklat på landsvägar hade jag definitivt haft hjälm.
 
Nä, jag har ingen cykelhjälm. Jag cyklar aldrig på bilvägar. Alltid på cykelbanor. Aldrig bara för att cykla. För mig är cykel ett transportsätt inte ett sätt att motionera. Oftast cyklar jag in till centrum (bor i utkanten). Har fin cykelbana hela vägen. Jag tänker inte bära runt på en hjälm nere i stan när jag uträttar mina ärenden.

Jag minns inte ens senast jag trillade med cykel. Det måste ha varit när jag var mycket liten. Jag cyklar inte om det är halt ute. Då tar jag bilen istället. Annars tar jag och min tantcykel oss fram lugnt och tryggt tillsammans. Hade jag motionscyklat på landsvägar hade jag definitivt haft hjälm.
Varför ska du bära runt på hjälmen när du uträttar ärenden? Den lämnar man ju enkelt kvar på cykeln.
 
Varför ska du bära runt på hjälmen när du uträttar ärenden? Den lämnar man ju enkelt kvar på cykeln.

Jag vill inte. Regnar det sen blir den blöt. Dessutom har jag hittills aldrig sett eller provat en cykelhjälm som sitter vettigt. Vettigt = ungefär som en ridhjälm. Alla verkar vara lite frigolit med ett tunnt skal i plast med flimsiga band som inte gör nån större nytta och usel passform.
 
Den ser ju ut som en pololiknande krage och verkar lite plastig/nylonig dessutom, samt går ut över både axlar och nacke. Jag antar att man måste prova sig fram för att se vilken som är mer bekväm. Just hjälmarna gillar jag för att de är så himla lätta och har ventilering. :)
Du reglerar själv hur hårt den ska sitta i den nyare varianten, det finns bara en storlek numera. Den går inte ut över axlarna utan den delen är ganska tunn speciellt om man jämför med äldre modeller.
 
Som hjälmförespråkare vill jag definitivt opponera mig mot att det inte skulle finnas hjälmar som sitter bra.

Går man till en cykelaffär finns det definitivt ställbara hjälmar som kan anpassas exakt efter ens huvudstorlek och även justeras om man har en mössa eller ett pannband på sig.
Banden är också ställbara och ska definitivt inte vara varken lösa eller obekväma.

Var och en måste givetvis avgöra om den använder hjälm eller inte, men att tro att dagens cykelhjälmar är kvar på 1980-talsnivå år verkligen missvisande.
 
Jag vill inte. Regnar det sen blir den blöt. Dessutom har jag hittills aldrig sett eller provat en cykelhjälm som sitter vettigt. Vettigt = ungefär som en ridhjälm. Alla verkar vara lite frigolit med ett tunnt skal i plast med flimsiga band som inte gör nån större nytta och usel passform.
Men du måste väl ändå på ett logiskt plan fatta att det finns massvis av cykelhjälmar som gör massor av nytta? Det är ju inget att diskutera liksom.. sen väljer ju var och en hur man gör. Jag skulle aldrig cykla utan hjälm och då cyklar jag typ bara i Sthlm innerstad. Försöker hålla mig till cykelbanor, men nästan lika rädd för att bli på påkörs av en annan cykel som av en bil 🚴‍♀️
 
Du reglerar själv hur hårt den ska sitta i den nyare varianten, det finns bara en storlek numera. Den går inte ut över axlarna utan den delen är ganska tunn speciellt om man jämför med äldre modeller.
Det är den här som kommer upp när jag googlar. Ser rätt hemskt ut att ha på sig en varm sommardag. Puh liksom! Och som sagt lika dyr som en cykel jag inte har råd med. :D
1678041521549.png



Men var och en blir ju saliga på sin tro! Det som passar en passar inte för alla.
 
Som hjälmförespråkare vill jag definitivt opponera mig mot att det inte skulle finnas hjälmar som sitter bra.

Går man till en cykelaffär finns det definitivt ställbara hjälmar som kan anpassas exakt efter ens huvudstorlek och även justeras om man har en mössa eller ett pannband på sig.
Banden är också ställbara och ska definitivt inte vara varken lösa eller obekväma.

Var och en måste givetvis avgöra om den använder hjälm eller inte, men att tro att dagens cykelhjälmar är kvar på 1980-talsnivå år verkligen missvisande.
Tror lite grann att det bara är en dålig ursäkt för att man inte vill använda hjälm, av någon anledning. Säg då det liksom och skyll inte på hjälmen, tror inte det finns någon hjälm som är 100% icke-märkbar på något vis så om man tycker generellt att det är jobbigt att ha något på huvudet så kommer det antagligen gälla alla hjälmar, men det finns massor som sitter utmärkt på en ändå. Finns ju många olika sorter och varianter.

Men vill man inte ha hjälm är det ju bara att skylla på att man inte vill ha hjälm.
 
Jag är inte uppväxt med cykelhjäm, så jag var nog över 30 före jag skaffade hjälm. Den skaffades i samband med att jag började terrängcykla, jag är alltför klantig för att jag ska ha råd att vara utan då jag cyklar där.

Sedan kan jag erkänna att när jag tar min vanliga tantcykel för att uträtta ärenden så händer det sig att hjälmen lämnar hemma av gammal vana. Dock cyklar jag extremt sällan i någon hård traffik, och med tantcykeln så är farten bara marginellt snabbare än när jag springer, typ :p (dålig ursäkt, jag vet)
 
Det är den här som kommer upp när jag googlar. Ser rätt hemskt ut att ha på sig en varm sommardag. Puh liksom! Och som sagt lika dyr som en cykel jag inte har råd med. :D
Visa bifogad fil 113888


Men var och en blir ju saliga på sin tro! Det som passar en passar inte för alla.
Ja det är upp till dig om du vill lyssna på någon som använt den frekvent under många år eller om du själv bildar dig din uppfattning från en bild utan att ens ha testat :)
 
Ja det är upp till dig om du vill lyssna på någon som använt den frekvent under många år eller om du själv bildar dig din uppfattning från en bild utan att ens ha testat :)
Såklar, men det är ju en duktig utgift om det visar sig att man inte trivs med den. Flera tusen.
 
Då måste den ju finnas någonstans att köpa också, samt provas under cykling och inte bara i butik. Den väger också nästan ett helt kilo!
Det låter som en jättespännande produkt men min första känsla är absolut att min hjälm nog får hänga med ett bra tag till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp