Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Jag tror att jag har svårt för cykelhjälmar pga att ridhjälmar känns så rejäla. I jämförelse känns alla cykelhjälmar jag provat som korthus med dålig passform. En ridhjälm känns som om den faktiskt gör nytta. I jämförelse. Ridhjälm tycker jag är rätt bekvämt och den har jag vid all hästhantering. Cykelhjälmar känns flimsiga i jämförelse.

Det är ju en vanesak. Jag tyckte inte heller om att ha cykelhjälm när jag var ovan med det. När jag är van så tänker jag inte på den.

Angående vart man cyklar så är det inte trafikolyckor med bil/motorfordon som en hjälm främst skyddar vid. Där är krafterna så stora att den nog gör minst nytta. Däremot vid olyckor utan bilar inblandade ger den ofta ett väldigt bra skydd för huvudet. Enda gången jag skadat huvudet när jag ramlat med cykel (och inte hade hjälm) så var jag ensam på en cykelbana. Jag hade en otrolig tur den gången och behövde bara få ett sår sytt och chansar helst inte på att jag har den turen fler gånger.
 
Cykelhjälm har jag aldrig använt, då jag inte ser något behov av det. Ridhjälm däremot; men då handlar det ju om helt annan hastighet och andra krafter som påverkar. Att bli avbockad med skruv eller gå omkull i hög hastighet, få en spark etc. Men på cykel? Nej. Ett skrapat knä på sin höjd.
 
Cykelhjälm har jag aldrig använt, då jag inte ser något behov av det. Ridhjälm däremot; men då handlar det ju om helt annan hastighet och andra krafter som påverkar. Att bli avbockad med skruv eller gå omkull i hög hastighet, få en spark etc. Men på cykel? Nej. Ett skrapat knä på sin höjd.
Jag känner till en person som cyklade omkull, i normal hastighet, for över en kant och slog huvudet och dog. 🤷 Det här hände precis utanför akuten, men hans liv gick inte att rädda trots att hjälp var framme på minuter. Jag tror att en hjälm hade kunnat rädda hans liv.

Jag gillar inte cykelhjälm, men använder det oftast. Köpte den när jag skulle cykelpendla några månader och har därefter köpt en elcykel. Jag kollade på en hövding men såg att den bara tålde ner till -10, då kommer jag ändå behöva fortsätta med en vanlig hjälm. Jag gillar inte alls att behöva använda cykelhjälm, jag tycker hjälm är både fult och jag får märken i pannan. Men jag använder det ändå. Gjorde det aldrig i min uppväxt och cyklade massor, men har förhoppningsvis blivit lite klokare. 😅
 
Cykelhjälm har jag aldrig använt, då jag inte ser något behov av det. Ridhjälm däremot; men då handlar det ju om helt annan hastighet och andra krafter som påverkar. Att bli avbockad med skruv eller gå omkull i hög hastighet, få en spark etc. Men på cykel? Nej. Ett skrapat knä på sin höjd.

Jag tror att det finns mycket personal på landets akutmottagningar som inte håller med dig om att det värsta som kan hända är ett skrapat knä.

Själv har jag blivit överraskad av krafterna som kan uppstå även på en cykel många gånger. Det krävdes ingen extremt hög fart för att hela cykeln skulle volta när en mötande cyklist svängde in i mitt framhjul. Den flygturen kändes och jag hade nog en vansinnig tur som bara tuppade av en kort stund och fick några sår.
 
Cyklar i princip inte, men är sugen på att skaffa en cykel och då känns hjälm självklart att både införskaffa och använda. Inte använt cykelhjälm sen jag var typ 12 dock, så har cyklat många gånger i mitt liv utan hjälm, men hade svårt att hitta någon som inte gjorde ont och så var det väl inte tillräckligt ”coolt” med hjälm.
 
@Unafraid och @WildWilma Självklart finns det säkert många som har råkat illa ut och jag har full respekt för de som vill ha cykelhjälm på sig. Jag ser dock inte något behov av det för egen del.
 
Här i Qld, Australien är det motsvarande 1000kr böter om man inte har hjälm när man cyklar.
En av öns (där jag bor) poliser är väldigt duktig på att stoppa folk. Man får en varning första gången. Men sen blir det böter.

Jag använder hjälm de få gånger jag cyklar. Om jag bara ska till grannen några hundra meter har jag ändå hjälmen med mig men i cykelkorgen 🤦‍♀️😄

Däremot brukade jag rida utan hjälm när jag jobbade på turridnings-ranch i flera år 🤦‍♀️
 
De cykelolyckor som jag /bekanta varit med om har alla varit olyckor där ingen bil varit inblandad, t ex:
*Fastnat i spårvagnsspår (smala däck), tog tvärstopp och jag flög en bra bit
*Krockat med fotgängare som plötsligt gick ut i gatan utan att se sig för. Fick ändå hjärnskakning pga fick handtaget rätt över okbenet, men utan hjälm hade det blivit betydligt värre.
*Kört ner i hål i asfalten, tvärstopp igen
*Kört ihop med annan cyklist, vi fastnade i varandra

*Kompis var på fest, körde på trottoarkanten, slog skallen. Ingen hjälm, tog ett halvår innan effekterna av den smällen gått över

Så, olyckor händer lätt, behöver inte vara bilar inblandade... jag har nästan alltid haft "snabba" cyklar så det är nog lättare för mig att motivera hjälmen. Men även om man cyklar sakta händer olyckor!
 
Sedan kan jag ju naturligtvis aldrig kontrollera hur andra trafikanter beter sig kring mig, och jag har förstått att det finns forskning som tyder på att bilister är mindre försiktiga kring cyklister med hjälm vilket naturligtvis är beklagligt, men jag ser det som att jag gör vad jag kan i alla fall. Alternativet, att inte ha hjälm på mig och hoppas att andra sköter sig samt att jag inte hamnar i någon annan slags olycka, känns svårmotiverat för mig.
Just det där har jag också hört argument för "men jag cyklar så sakta"... eh, ja men någon kan köra på dig?
Så tråkigt med den där forskningen!


Här i Qld, Australien är det motsvarande 1000kr böter om man inte har hjälm när man cyklar.
En av öns (där jag bor) poliser är väldigt duktig på att stoppa folk. Man får en varning första gången. Men sen blir det böter.

Åh Gud vad bra!! :D Det hade jag verkligen velat ha här i Sverige!

----

Jag valde (förstås) alltid i röstningen. Visst, när jag var tonåring var det väl också töntigt att ha hjälm, så då hade jag väl ett glapp, men nu sen jag började cykla landsvägscykel och mountainbike har jag alltid hjälm, även när jag cyklar tantcykel. Har ramlat och slagit huvudet (inte jättehårt, men ändå) i gatan en gång, självförvållat, glad att jag hade hjälm. Har uppgraderat till en med MIPS nu äntligen också.
 
De cykelolyckor som jag /bekanta varit med om har alla varit olyckor där ingen bil varit inblandad, t ex:
*Fastnat i spårvagnsspår (smala däck), tog tvärstopp och jag flög en bra bit
*Krockat med fotgängare som plötsligt gick ut i gatan utan att se sig för. Fick ändå hjärnskakning pga fick handtaget rätt över okbenet, men utan hjälm hade det blivit betydligt värre.
*Kört ner i hål i asfalten, tvärstopp igen
*Kört ihop med annan cyklist, vi fastnade i varandra

*Kompis var på fest, körde på trottoarkanten, slog skallen. Ingen hjälm, tog ett halvår innan effekterna av den smällen gått över

Så, olyckor händer lätt, behöver inte vara bilar inblandade... jag har nästan alltid haft "snabba" cyklar så det är nog lättare för mig att motivera hjälmen. Men även om man cyklar sakta händer olyckor!

Min tantcykel och jag cruisar mer fram i lagom fart på fina cykelbanor.
 
Jag cyklar landsvägsracer, dvs liten snabb cykel med massa växlar och bockat styre. Det finns inte på världskartan att jag skulle ge mig iväg utan hjälm!! Detta trots att jag inte är blixtsnabb alls, men gärna cyklar långt - och ständigt är livrädd för bilister. Min cykelhjälm har dessutom visir så jag slipper vind som får ögonen att tåras (fastän jag som sagt inte är jättesnabb...).

Jag har aldrig någonsin sett en cyklist på racercykel utan hjälm., Aldrig. På vanlig cykel däremot tycks de flesta vara utan hjälm. Där använder jag en vanlig cykelhjälm, visir vore nog lite overkill ;-)
 
Jag har aldrig hjälm... borde veta bättre med tanke hur många olycksfall vi får in med just cykel inblandade.
 
Vi kom att prata om cykelhjälmens vara eller inte vara i en annan tråd och jag blev nyfiken på hur folk resonerar kring detta.

Personligen är jag alltid noga med att ha hjälm på mig när jag cyklar eftersom jag är av uppfattningen att kan ge visst skydd vid åtminstone en del olyckor - om än inte alla. Jag har till exempel en intakt näsa/ansikte mycket tack vare en cykelhjälm som räddade mig en gång för en massa år sedan. Man kan ju aldrig skydda sig mot allt här i världen, men för mig är det en självklar och ganska enkel grej att ta på mig en hjälm så att jag är åtminstone lite bättre skyddad än om jag har huvudet helt fritt. Sedan kan jag ju naturligtvis aldrig kontrollera hur andra trafikanter beter sig kring mig, och jag har förstått att det finns forskning som tyder på att bilister är mindre försiktiga kring cyklister med hjälm vilket naturligtvis är beklagligt, men jag ser det som att jag gör vad jag kan i alla fall. Alternativet, att inte ha hjälm på mig och hoppas att andra sköter sig samt att jag inte hamnar i någon annan slags olycka, känns svårmotiverat för mig.

Hur tänker ni? Använder ni hjälm? Varför/varför inte? Är jag helt ute och cyklar (höhö) med mitt resonemang?
Jag gillar ju normalt inte diskussioner om cykelhjälm, :) men tycker att det är någonting var och en väljer själv och andra bäst inte kommenterar.

Har kikat lite på statistik och valt att inte ha hjälm just när jag går, cyklar eller kör bil.
(De tre verkar ha ungefär jämförbar statistik gällande skador på huvudet. Dvs inte så ofta, men det händer med alla färdsätten.)
 
Eftersom statistiken om cyklister som skadar sig vid olyckor helt klart är till hjälmanvändarnas fördel så är det självklart för mig att använda hjälm.

"Enligt en studie från ett försäkringsbolag kan hjälmanvändning förhindra 60 procent av alla svåra skallskador som annars skulle kunna orsaka kroniska besvär. Dessutom förhindras fyra av tio allvarliga ansiktsskador. Rapporten baseras på 55 000 skador inrapporterade till svenska akutsjukhus mellan 2003 och 2012."

" Det talas ofta om ”friktionen” mellan cykel- och biltrafik. En kamp om utrymmet där cyklisten är den som löper störst risk att bli skadad.

Men faktum är att de flesta cykelolyckor sker helt utan inblandning av bilar. Vägtrafikinstitutet VTI:s studie visade att 80 procent av de cyklister som sökte akutsjukvård hade skadats i singelolyckor, helt utan inblandning av vare sig bilar eller andra cyklister. "

De gånger jag vurpat med cykeln har det också varit 100 % mitt eget fel, inga bilar eller annan trafik i närheten.
Har slagit huvudet i asfalten en gång, då var jag mycket tacksam för att jag hade hjälm!
De flesta singelolyckor är ju tydligen dock vanligen kommunens fel. Dvs att de satt upp betongsuggor på fel ställe, stolpar eller inte lagat hål osv.

Åtta av tio allvarligt skadade cyklister har skadats i en singelolycka. Orsaker som kan relateras till drift och underhåll ligger bakom nästan hälften av singelolyckorna som leder till allvarlig skada. Orsaker relaterade till cyklisten i interaktion med cykeln, till vägutformning, samt till cyklistens beteende och tillstånd står för ungefär 15 procent vardera. Var tionde singelolycka som leder till en allvarligt skadad cyklist relateras till samspel med övriga trafikanter.
https://ntf.se/ntf-anser/cyklister/

Finns många cykeltunnlar som är felbyggda tex
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-fick-dodliga-skador-i-cykeltunnel
 
Här i Qld, Australien är det motsvarande 1000kr böter om man inte har hjälm när man cyklar.
En av öns (där jag bor) poliser är väldigt duktig på att stoppa folk. Man får en varning första gången. Men sen blir det böter.

Jag använder hjälm de få gånger jag cyklar. Om jag bara ska till grannen några hundra meter har jag ändå hjälmen med mig men i cykelkorgen 🤦‍♀️😄

Däremot brukade jag rida utan hjälm när jag jobbade på turridnings-ranch i flera år 🤦‍♀️
Tydligen är den lagen känd för att ha minskat cyklandet radikalt också.

Tydligen lyckas inte forskare bli på det klara om hjälmlagen i Australien var bra eller dålig för hälsan
Studies of helmet use by injured cyclists were published from the late 1980s, some in Australia, both before and after helmet legislation. These have concluded both for and against the encouragement of bicycle helmet wearing and/or bicycle helmet legislation – the debate continues, without consensus.[26][27][28][29][30][31][32]

typ
“Australia is one of only two countries in the world with fully enforced mandatory helmet law. The number of people who ride a bike isn’t increasing and there has been no decrease in the number of bike rider fatalities. It’s clear that our bike policies aren’t working, so it’s important that we review everything,” Mr Richards said.
https://bicyclenetwork.com.au/newsroom/2018/10/31/change-australias-helmet-laws/
https://www.theguardian.com/lifeand...lmet-laws-do-more-harm-than-good-senate-hears
 
Jag har alltid hjälm när jag cyklar, har en Hövding. Drog omkull rejält i första halkan i höstas och utan hjälm hade jag inte gått till jobbet mer den veckan. Slog huvudet i trottoaren när hjulen bara försvann under cykeln. Men tackvare hjälmen var allt som hände ett blåmärke och ett skadat förtroende.

Sedan har jag barn som cyklar till och från skola och förskola och de gör som vi vuxna gör. Inte som vi säger, så vi använder alla hjälm när vi cyklar.
 
Har kikat lite på statistik och valt att inte ha hjälm just när jag går, cyklar eller kör bil.
Me neither. But if I did...


images
 
Alltid hjälm. Skulle inte få för mig något annat.
Har en dyrare variant med MIPS istället för Hövding.
Jag har en elcykel och kommer lätt upp i 35-40 km/h i nedförsbackar. Folk går, cyklar och kör som galningar så en olycka är lätt hänt. Speciellt i rusningstrafik när det är folk, barn, cyklar, hundar, bilar och bussar precis överallt.
Ramlade senast i vintras när det plötsligt vid skymning frusit och bildats blankis på cykelbanan. Vi var många som ramlade den dagen. Var väldigt glad för att både jag och hon som körde in i mig hade hjälm (och att min hund satt i en cykelkorg med gallertak som hindrade henne ifrån att komma lös när cykeln välte).
 
Jag cyklar landsvägsracer, dvs liten snabb cykel med massa växlar och bockat styre. Det finns inte på världskartan att jag skulle ge mig iväg utan hjälm!! Detta trots att jag inte är blixtsnabb alls, men gärna cyklar långt - och ständigt är livrädd för bilister. Min cykelhjälm har dessutom visir så jag slipper vind som får ögonen att tåras (fastän jag som sagt inte är jättesnabb...).

Jag har aldrig någonsin sett en cyklist på racercykel utan hjälm., Aldrig. På vanlig cykel däremot tycks de flesta vara utan hjälm. Där använder jag en vanlig cykelhjälm, visir vore nog lite overkill ;-)
Här är det tvärtom, jag kan inte minnas sist jag såg någon cykla utan hjälm. Eller jo, det finns en fiskargubbe som cyklar ned till älven med metspöt och han har ingen hjälm på, men annars är det definitivt något man helt enkelt har. Kanke beror på att sportcyklande och mountainbike är så himla vanligt här. Jag bor ju i något slags cykelmekka - mycket irriterande som bilist. 😅
 
Skäms lite för att säga det 🙈 men cyklar nästan bara med lådcykel numera och då använder jag inte hjälm. Falsk trygghet kanske?

Med vanlig cykel har jag alltid hjälm dock
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp