Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Trots att jag är väldigt positiv till hjälm på cykel är jag faktiskt emot ett lagtvång. På samma sätt är jag emot lag om flytväst till sjöss eller hjälm till häst. Det bottnar i min uppfattning att man själv skall ha en långtgående frihet att göra medvetna val kring sitt eget risktagande. (Jag skriver alltså långtgående frihet och inte absolut, jag tycker t ex att det är rimligt med lagkrav på bilbälte eller på hjälm på motorcykel. Hjälm på moped klass 2 (25 km/h) är jag mer tveksam till, eftersom det är ungefär samma hastighet och trafikmiljö som man cyklar i.)
Användning av cykelhjälm menar jag bör drivas av kunskap, medvetenhet och sociala normer.
 
Det går ju bra att cykla i till exempel ridhjälm också, om man vill. :)

Ja, om jag någonsin hade cyklat bara för att cykla. Men jag cyklar alltid till en plats där jag sen parkerar cykeln (utomhus) och gör ärenden. Sen cyklar jag hem. Det är bökigt att bära runt på hjälmen då. Det vill jag helt enkelt inte göra. Jag cyklat inte på ett riskfyllt sätt. Jag har funderat på senaste gången jag trillat med cykeln. Jag har nog bara trillat en enda gång i vuxen ålder. Det var när jag var student på universitet på till ett uteställe (lite berusad). Ja, det var dumt att cykla då. Men jag var 20 år och hade inte ens tagit körkort än. Nu har det gått 20 år sen dess och jag har aldrig ens varit i närheten av att trilla med cykeln under den tiden. Jag cyklar inte snabbt, inte på bilvägar (här finns fina cykelbanor överallt dit jag cyklar) och jag bor i en mindre stad så ingen storstadshets runt omkring mig. Ja, jag skulle kunna trilla eller vara med i en olycka men jag bedömer att risken är så liten att jag inte har lust att lägga 1000+ kr på en skitful hjälm som jag måste bära med mig varje gång jag cyklat. Då utsätter jag mig för större risk när jag rider. Och då har jag ändå alltid både hjälm och väst. Är det nån säkerhet jag borde lägga pengarna på så är det ett spårningssystem så att jag blir hittad om jag trillar av under ridturen.
 
Jo kanske. Men då är folk ännu mer ologiska :p Bör ju vara värre då (ur utseendeperspektiv) att gå ut med mössa eller när det regnar eller blåser. Och jag tror faktiskt att fler än 22 % av alla vuxna och 56 % av alla barn i Gävleborg använder mössa på vintern 😅

Jag säger inte emot dig på den punkten 😄 Här i söder (Blekinge) är dock mössa sällan krav för att överleva utomhus någon halvtimme eller så oavsett årstid.
 
Ja, om jag någonsin hade cyklat bara för att cykla. Men jag cyklar alltid till en plats där jag sen parkerar cykeln (utomhus) och gör ärenden. Sen cyklar jag hem. Det är bökigt att bära runt på hjälmen då. Det vill jag helt enkelt inte göra. Jag cyklat inte på ett riskfyllt sätt. Jag har funderat på senaste gången jag trillat med cykeln. Jag har nog bara trillat en enda gång i vuxen ålder. Det var när jag var student på universitet på till ett uteställe (lite berusad). Ja, det var dumt att cykla då. Men jag var 20 år och hade inte ens tagit körkort än. Nu har det gått 20 år sen dess och jag har aldrig ens varit i närheten av att trilla med cykeln under den tiden. Jag cyklar inte snabbt, inte på bilvägar (här finns fina cykelbanor överallt dit jag cyklar) och jag bor i en mindre stad så ingen storstadshets runt omkring mig. Ja, jag skulle kunna trilla eller vara med i en olycka men jag bedömer att risken är så liten att jag inte har lust att lägga 1000+ kr på en skitful hjälm som jag måste bära med mig varje gång jag cyklat. Då utsätter jag mig för större risk när jag rider. Och då har jag ändå alltid både hjälm och väst. Är det nån säkerhet jag borde lägga pengarna på så är det ett spårningssystem så att jag blir hittad om jag trillar av under ridturen.

Köp ett slanglås och lås fast hjälmen på cykeln så slipper du bära med den :)
 
Ja, men jämför istället med säkerhetsväst. Det är det många som inte har om de inte ska hoppa.

Mitt svar var bara att man får så många olika svar för att alla svarar utifrån sin typ av cykling.

För mig personligen så skulle jag använda cykelhjälm om de var bekvämare och mindre fula (=inte sportiga i sin look). Jag kommer aldrig sätta på mig en sån platt ful sporthjälm när jag ska cykla ner till stan. I princip alla är framtagna för sportcyklister (designmässigt). Inte för oss som använder cykeln på ett mindre riskfyllt sätt som transportmedel och inte jagar tider eller hastighet.
Hur tänker du dig att en cykelhjälm ska se ut för att vara mindre ful? :)
Är något av exemplen nedan bättre enligt dig? De är ju inte så platta och sportiga.

Cykelhjälmar.png
 
Jag blev tvungen att googla lite och hittade NTF stora årliga mätning och det visar sig att både du och jag har rätt i våra uppfattningar ;) Iaf lite beroende på var du bor :p

I mitt län (Sthlm) använder 70 % av alla vuxna cyklister hjälm, vilket är överlägset bäst i landet. Tvåa kommer Göteborg och Gotland med 56 % av alla vuxna.

Detta är att jämföra med exempelvis Skaraborg där 19 % av alla vuxna använder hjälm eller Kronoberg med 21 %.


https://ntf.se/media/42017/ntf-rapport-2021-5-cykel-och-mopedhjalmsanvandning.pdf

Se där, kul att det fanns en undersökning! Jag bor i Blekinge så ingen storstadsregion direkt 😅
 
Hur tänker du dig att en cykelhjälm ska se ut för att vara mindre ful? :)
Är något av exemplen nedan bättre enligt dig? De är ju inte så platta och sportiga.

Visa bifogad fil 113962

De är bättre även om den randiga är gräslig! Men de som är helt utan skärm ser lite tveksamma ut säkerhetsmässigt.

De där platta förstår jag inte ens hur de överhuvudtaget kan skydda huvudet. Man slår sig väl sällan på huvudets ovansida? Det är ju ansikte, sidor och bakhuvud som råkar illa ut och de platta hjälmarna (som dessutom oftast sitter rätt löst eftersom de är just platta) kan ju omöjligt skydda en del av huvudet de inte täcker?
 
Ja, om jag någonsin hade cyklat bara för att cykla. Men jag cyklar alltid till en plats där jag sen parkerar cykeln (utomhus) och gör ärenden. Sen cyklar jag hem. Det är bökigt att bära runt på hjälmen då. Det vill jag helt enkelt inte göra. Jag cyklat inte på ett riskfyllt sätt. Jag har funderat på senaste gången jag trillat med cykeln. Jag har nog bara trillat en enda gång i vuxen ålder. Det var när jag var student på universitet på till ett uteställe (lite berusad). Ja, det var dumt att cykla då. Men jag var 20 år och hade inte ens tagit körkort än. Nu har det gått 20 år sen dess och jag har aldrig ens varit i närheten av att trilla med cykeln under den tiden. Jag cyklar inte snabbt, inte på bilvägar (här finns fina cykelbanor överallt dit jag cyklar) och jag bor i en mindre stad så ingen storstadshets runt omkring mig. Ja, jag skulle kunna trilla eller vara med i en olycka men jag bedömer att risken är så liten att jag inte har lust att lägga 1000+ kr på en skitful hjälm som jag måste bära med mig varje gång jag cyklat. Då utsätter jag mig för större risk när jag rider. Och då har jag ändå alltid både hjälm och väst. Är det nån säkerhet jag borde lägga pengarna på så är det ett spårningssystem så att jag blir hittad om jag trillar av under ridturen.
Samma här. Jag har helt enkelt på mig hjälmen hela tiden - ja förutom på jobbet då, där hänger den på cykeln under dagen.
Sedan behöver man naturligtvis inte ha hjälm om man inte vill, jag tänkte bara att om obekväm och ful är anledningarna går ju ridhjälmen lika bra.
Jag upplever ridhjälmen som klumpig, varm och obekväm istället. Vore det okej att rida med cykelhjälm skulle jag lätt välja det. :D
 
De är bättre även om den randiga är gräslig! Men de som är helt utan skärm ser lite tveksamma ut säkerhetsmässigt.

De där platta förstår jag inte ens hur de överhuvudtaget kan skydda huvudet. Man slår sig väl sällan på huvudets ovansida? Det är ju ansikte, sidor och bakhuvud som råkar illa ut och de platta hjälmarna (som dessutom oftast sitter rätt löst eftersom de är just platta) kan ju omöjligt skydda en del av huvudet de inte täcker?
Jag fattar ju att du inte vill ha en cykelhjälm, att det helt enkelt inte passar dig och menar inte att försöka omvända dig, men jag måste bara visa den här hjälmen nu när utseendet på hjälmarna kom på tal!

Så o-sportigt det kan bli! :rofl:
yakkay-tokyo-rose-set-p.webp
 
Samma här. Jag har helt enkelt på mig hjälmen hela tiden - ja förutom på jobbet då, där hänger den på cykeln under dagen.
Sedan behöver man naturligtvis inte ha hjälm om man inte vill, jag tänkte bara att om obekväm och ful är anledningarna går ju ridhjälmen lika bra.
Jag upplever ridhjälmen som klumpig, varm och obekväm istället. Vore det okej att rida med cykelhjälm skulle jag lätt välja det. :D

Usch nä! En ridhjälm känns rejäl och som att den faktiskt skyddar! Det är nog där mitt motstånd mot cykelhjälmar kommer ifrån tror jag. Jag jämför med ridhjälmar och i jämförelse känns cykelhjälmar som flimsiga korthus.
 
Jag fattar ju att du inte vill ha en cykelhjälm, att det helt enkelt inte passar dig och menar inte att försöka omvända dig, men jag måste bara visa den här hjälmen nu när utseendet på hjälmarna kom på tal!

Så o-sportigt det kan bli! :rofl:
yakkay-tokyo-rose-set-p.webp

Inte ALLS min stil!! Passar rätt person alldeles utmärkt men den personen är inte jag!
 
De är bättre även om den randiga är gräslig! Men de som är helt utan skärm ser lite tveksamma ut säkerhetsmässigt.

De där platta förstår jag inte ens hur de överhuvudtaget kan skydda huvudet. Man slår sig väl sällan på huvudets ovansida? Det är ju ansikte, sidor och bakhuvud som råkar illa ut och de platta hjälmarna (som dessutom oftast sitter rätt löst eftersom de är just platta) kan ju omöjligt skydda en del av huvudet de inte täcker?
Den typen av modell som den randiga är i verkar finnas i en väldans massa färger för att passa om man vill ha mer neutral färg eller mer, ehm, synlig. Den här blev jag lite sugen på :D :D (utöver att jag inte behöver någon ny cykelhjälm)

1678189033399.png


Angående skärmen vet jag faktiskt inte, är det näsan du tänker på då? Är inte hjälmen tillräckligt tjock att näsan skyddas ändå?
 
Jag är sådan som tycker att det inte är farligt att cykla 95% av tiden, på samma sätt som det inte är några problem att sitta på hästen 95% av tiden. Men sedan blir hästen rädd, reagerar på något oväntat sätt eller liknande - på samma sätt som det plötsligt ligger lite för mycket grus på en av vägarna man cyklar på eller annat. Jag har ridit väldigt många fler år och timmar än jag cyklar, men har aldrig trillat av så att hjälmen hade kunnat hjälpa till med något (dvs jag har bara landat på rumpan eller liknande) - men den sitter ändå på varje gång jag sitter på hästen eller cykeln, eftersom det känns som en onödig risk att inte ha den. I mitt fall så har jag bara trillat en gång med cykel, och då skulle jag ut och cykla med hundarna vilket jag gjort en massa gånger innan - men cykeln var ny och hade mycket bättre broms än den jag tidigare cyklat på, vilket gjorde att cykeln voltade när jag bromsade första gången. Sen har det också varit saker som kunnat gå illa men som i slutändan inte gjort det - en gammal cykel som inte hade någon handbroms och där kedjan hoppade av i en liten nedförsbacke, ett styre som plötsligt satt lite löst som gjorde att däcket inte följde med när jag snurrade på styret, en hjort som sprang undan för en bil som körde före mig och nästan var på väg att springa på mig innan den vände undan, om grusvägen varit lite för ojämn (inte platt) så att det finns risk att man hamnar fel med däcket och tappar greppet etc.
Ok? jag har trillat av mängder av gånger där hjälmen antagligen hjälpte, där huvudet for in först i väggen eller dylikt och en gång på cykeln.

Jag tycker ändå inte ridning och cykling är jämförbart och är ganska övertygad om att statistiken skulle säga samma sak.
 
Jag vill inte ha ett slanglås. Jag har haft och jag gillar det inte. Dessutom så hindrar inte slanglåset cykelhjälmen från att bli blöt.

Nej det går ju alltid att hitta en anledningen till att något inte går :)
De är bättre även om den randiga är gräslig! Men de som är helt utan skärm ser lite tveksamma ut säkerhetsmässigt.

De där platta förstår jag inte ens hur de överhuvudtaget kan skydda huvudet. Man slår sig väl sällan på huvudets ovansida? Det är ju ansikte, sidor och bakhuvud som råkar illa ut och de platta hjälmarna (som dessutom oftast sitter rätt löst eftersom de är just platta) kan ju omöjligt skydda en del av huvudet de inte täcker?

Skärmarna som sitter fram på en del cykelhjälmar syftar till att skydda ögon från grenar (kommer från mtb) och ansiktet från sol och regn. De är ofta avtagbara och tillför knappast något vid en krasch.
 
Usch nä! En ridhjälm känns rejäl och som att den faktiskt skyddar! Det är nog där mitt motstånd mot cykelhjälmar kommer ifrån tror jag. Jag jämför med ridhjälmar och i jämförelse känns cykelhjälmar som flimsiga korthus.
Det kanske känns så, men jag litar på att folket som tillverkar dem har en aning om vad de gör. :) Å andra sidan vet jag inte om jag orkat med att ha en på mig på sommaren om de varit som ridhjälmar, jag hade dött! Så jag förstår dig från andra sidan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp