Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vi kom att prata om cykelhjälmens vara eller inte vara i en annan tråd och jag blev nyfiken på hur folk resonerar kring detta.

Personligen är jag alltid noga med att ha hjälm på mig när jag cyklar eftersom jag är av uppfattningen att kan ge visst skydd vid åtminstone en del olyckor - om än inte alla. Jag har till exempel en intakt näsa/ansikte mycket tack vare en cykelhjälm som räddade mig en gång för en massa år sedan. Man kan ju aldrig skydda sig mot allt här i världen, men för mig är det en självklar och ganska enkel grej att ta på mig en hjälm så att jag är åtminstone lite bättre skyddad än om jag har huvudet helt fritt. Sedan kan jag ju naturligtvis aldrig kontrollera hur andra trafikanter beter sig kring mig, och jag har förstått att det finns forskning som tyder på att bilister är mindre försiktiga kring cyklister med hjälm vilket naturligtvis är beklagligt, men jag ser det som att jag gör vad jag kan i alla fall. Alternativet, att inte ha hjälm på mig och hoppas att andra sköter sig samt att jag inte hamnar i någon annan slags olycka, känns svårmotiverat för mig.

Hur tänker ni? Använder ni hjälm? Varför/varför inte? Är jag helt ute och cyklar (höhö) med mitt resonemang?
 
Nu cyklar inte jag längre pga synen, men hade alltid hjälm när jag cyklade tidigare. Det var en självklarhet. Inte lika självklart som barn, växte inte alls upp med kravet, men som äldre tonåring och vuxen var det.
 
Eftersom statistiken om cyklister som skadar sig vid olyckor helt klart är till hjälmanvändarnas fördel så är det självklart för mig att använda hjälm.

"Enligt en studie från ett försäkringsbolag kan hjälmanvändning förhindra 60 procent av alla svåra skallskador som annars skulle kunna orsaka kroniska besvär. Dessutom förhindras fyra av tio allvarliga ansiktsskador. Rapporten baseras på 55 000 skador inrapporterade till svenska akutsjukhus mellan 2003 och 2012."

" Det talas ofta om ”friktionen” mellan cykel- och biltrafik. En kamp om utrymmet där cyklisten är den som löper störst risk att bli skadad.

Men faktum är att de flesta cykelolyckor sker helt utan inblandning av bilar. Vägtrafikinstitutet VTI:s studie visade att 80 procent av de cyklister som sökte akutsjukvård hade skadats i singelolyckor, helt utan inblandning av vare sig bilar eller andra cyklister. "

De gånger jag vurpat med cykeln har det också varit 100 % mitt eget fel, inga bilar eller annan trafik i närheten.
Har slagit huvudet i asfalten en gång, då var jag mycket tacksam för att jag hade hjälm!
 
" Det talas ofta om ”friktionen” mellan cykel- och biltrafik. En kamp om utrymmet där cyklisten är den som löper störst risk att bli skadad.

Men faktum är att de flesta cykelolyckor sker helt utan inblandning av bilar. Vägtrafikinstitutet VTI:s studie visade att 80 procent av de cyklister som sökte akutsjukvård hade skadats i singelolyckor, helt utan inblandning av vare sig bilar eller andra cyklister. "

De gånger jag vurpat med cykeln har det också varit 100 % mitt eget fel, inga bilar eller annan trafik i närheten.
Har slagit huvudet i asfalten en gång, då var jag mycket tacksam för att jag hade hjälm!
Ja precis, jag cyklade exakt överallt under uppväxten fram till att jag flyttade som 18-åring och även för mig har i princip alla olyckor skett helt utan att det varit någon annans fel. Någon gång har jag trillat när jag tvingats tvärbromsa för en disträ gångtrafikant och en gång cyklade jag in i en annan cyklist som plötsligt svängde tvärt utan att visa svängtecken, men annars har det främst rört sig om isfläckar, oväntat ojämnt underlag eller liknande.
Jag använder inte vanlig hjälm längre, men Hövding. Skulle (tyvärr) hellre vara utan hjälm än med vanlig hård hjälm.
Hövding verkar vara en himla bra grej! Får jag fråga vad du menar med den andra meningen, orkar du utveckla?
 
Ägde ingen cykelhjälm innan jag köpte en elcykel för ett par år sedan. Hade planer på det redan innan men det blev liksom inte av. Det kändes som en bra grej att skaffa sig hjälm i samma veva som elcykeln för att få till en ny vana. Nu hade jag nog känt mig helt naken utan…
 
Vi kom att prata om cykelhjälmens vara eller inte vara i en annan tråd och jag blev nyfiken på hur folk resonerar kring detta.

Personligen är jag alltid noga med att ha hjälm på mig när jag cyklar eftersom jag är av uppfattningen att kan ge visst skydd vid åtminstone en del olyckor - om än inte alla. Jag har till exempel en intakt näsa/ansikte mycket tack vare en cykelhjälm som räddade mig en gång för en massa år sedan. Man kan ju aldrig skydda sig mot allt här i världen, men för mig är det en självklar och ganska enkel grej att ta på mig en hjälm så att jag är åtminstone lite bättre skyddad än om jag har huvudet helt fritt. Sedan kan jag ju naturligtvis aldrig kontrollera hur andra trafikanter beter sig kring mig, och jag har förstått att det finns forskning som tyder på att bilister är mindre försiktiga kring cyklister med hjälm vilket naturligtvis är beklagligt, men jag ser det som att jag gör vad jag kan i alla fall. Alternativet, att inte ha hjälm på mig och hoppas att andra sköter sig samt att jag inte hamnar i någon annan slags olycka, känns svårmotiverat för mig.

Hur tänker ni? Använder ni hjälm? Varför/varför inte? Är jag helt ute och cyklar (höhö) med mitt resonemang?

Ytterst sällan jag cyklar då jag numera hellre kör mitt lilla blå dunder. Förr använde jag hjälm men skulle jag få för mig att cykla nu så lär jag nog inte idas ta på mig hjälmen... som jag inte ens vet var den är. Att ha hjälm på sig bör man ju egentligen ha då skallen är känsligt som ett äggskal mot asfalt. Kör jag mc eller rider så är jag petnoga med att hjälmen sitter på och korrekt och har dessutom skydd för ryggen.
 
Använder alltid hjälm om jag cyklar med hundarna, använder tyvärr inte alltid annars. Vilket är svindåligt, inte finns det heller något som ursäktar det…
 
Jag har haft hövding många år nu, min 1.0 gav upp i höstas så fick köpa en ny. Att inte ha den runt halsen när jag cyklar känns som att åka bil utan bälte dvs väldigt underligt. Jag tror hövdingen är förutsättningen för mitt hjälmanvändande, har iofs inte koll på marknaden för vanliga hjälmar men jag gillar att jag kan ha på mig min mössa och fryser inte om öronen, vilket jag inte gillade med cykelhjälmar. Men får komma ihåg extra halsduk eller scarf att ta på om jag ska vara utomhus.
 
Ja precis, jag cyklade exakt överallt under uppväxten fram till att jag flyttade som 18-åring och även för mig har i princip alla olyckor skett helt utan att det varit någon annans fel. Någon gång har jag trillat när jag tvingats tvärbromsa för en disträ gångtrafikant och en gång cyklade jag in i en annan cyklist som plötsligt svängde tvärt utan att visa svängtecken, men annars har det främst rört sig om isfläckar, oväntat ojämnt underlag eller liknande.

Hövding verkar vara en himla bra grej! Får jag fråga vad du menar med den andra meningen, orkar du utveckla?
Tycker vanliga cykelhjälmar är fruktansvärt obekväma, till att börja med, och så lämnar de ofta märken/rufsar till håret på konstiga sätt, vilket inte är optimalt när jag ska iväg och träffa folk. Känns kanske småaktigt jämfört med att potentiellt slå in skallen, men om jag har en dålig dag kan sådana "småsaker" vara det som avgör om jag orkar ta mig iväg eller inte. (Och av samma anledning är jag ibland slarvig med hjälm när jag rider, men inte lika ofta eftersom de oftast är skönare och jag generellt inte ska iväg och träffa folk när jag ger mig ut och rider.)
 
Jag hade inte hjälm som barn och ungdom, men nu när jag såhär tjugofem år senare skaffat cykel igen och cyklar till och från jobbet varje dag känns det självklart med hjälm!
Jag har vurpat en gång rätt rejält och det känns absolut bättre att veta att jag i alla fall skyddar skallen och nyllet lite. Egentligen skulle jag vilja ha knäskydd också, men det känns lite för mycket till vardags. :D

Den där hövdingen ser ju ut som en himla frän grej, men den kostar tydligen därefter ockå. Mer än cykeln! Känns också som att den skulle bli väldigt varm om sommaren?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp